سرگذشت پزشکی در ایران

1394/3/30 ۱۱:۴۷

سرگذشت پزشکی در ایران

«سرگذشت پزشکی در ایران» به عنوان نهمین مجموعه «فرهنگ و تمدن ایرانی» توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد. «سرگذشت پزشکی» که توسط یاسر مالی و احسان رضایی نوشته شده است. این کتاب روایتی داستانی تاریخی دارد. این کتاب ۱۲ فصل دارد که عناوین آن ها به ترتیب عبارت است از: پیشگامان پزشکی ایرانی، پزشکی زرتشتی، ظهور جندی شاپور، ورود اسلام، عصر ترجمه، عصر تالیف، رازی و ابن سینا، پایان یک عصر طلایی، حمله مغول، پزشکی صفوی، ورود طب جدید، پزشکی معاصر.

 

«سرگذشت پزشکی در ایران» به عنوان نهمین مجموعه «فرهنگ و تمدن ایرانی» توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد.

 «سرگذشت پزشکی» که توسط یاسر مالی و احسان رضایی نوشته شده است. این کتاب روایتی داستانی تاریخی دارد.

این کتاب ۱۲ فصل دارد که عناوین آن ها به ترتیب عبارت است از: پیشگامان پزشکی ایرانی، پزشکی زرتشتی، ظهور جندی شاپور، ورود اسلام، عصر ترجمه، عصر تالیف، رازی و ابن سینا، پایان یک عصر طلایی، حمله مغول، پزشکی صفوی، ورود طب جدید، پزشکی معاصر.

یکی از مطالب تاریخی که کتاب آن را اصلاح کرده است، اشاره به شخصیت جعفر وزیر در بغداد است که یکی از خدمات او و خاندانش، تاسیس بیت الحکمه در زمان حکومت عباسیان در بغداد بود. جعفر وزیر در انیمیشن آمریکایی «علاءالدین» شخصیتی منفی است اما او و سایر اعضای خاندان برمکی در واقع، در متون تاریخی شخصیت هایی مثبت و محبوب هستند. خاندان برمکی و جعفر همان شخصیت هایی هستند که بغدادِ هزار و یک شب را به وجود آوردند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

اروپاییان ابن سینا را ارسطوی اسلام، بقراط ثانی و «شاهزاده پزشکی» لقب داده اند (در مقابل لقب جالینوس عرب برای رازی).

معاصران و رقبای ابن سینا از نبوغ او وحشت داشتند؛ برای مثال آتش سوزی کتابخانه سامانی را که ابن سینا متولی آن بود، کار او می دانستند: فکر می کردند او ابتدا تمام این کتاب ها را حفظ (از بر) کرده و سپس برای اینکه دیگران نتوانند آن ها را بخوانند آتش شان زده است. ابن سینا در تالیف کتاب های خود مثل «قانون»، برخلاف رازی و اهوازی، منبع مطالب خود را بیان نکرده و رقبای او باز معتقدند ابن سینا نمی خواسته دیگران به منابع او دست پیدا کنند.

این کتاب با ۱۳۶ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: