در مسئولیت دین

1393/9/25 ۰۸:۳۱

در مسئولیت دین

نشر روزنه به تازگی کتاب «در مسئولیت دین» شامل مقالاتی از «هلموت اشمیت» صدراعظم پیشین آلمان را با ترجمه محبوبه شمشادیان منتشر کرده است که موضوع اصلی آن واکاوی دغدغه‌های اشمیت در زمینه صلح جهانی است. اشمیت برای دستیابی به این مهم در مقالات خود به بررسی رابطه میان «دین و سیاست» پرداخته است. از دید اشمیت تحقق زندگی سهل در امنیت حاصل از صلح پایدار زمانی به وقوع می‌پیوندد که رهبران سیاسی و دینی جهان برای حفظ جهانی ـ منطقه‌ای تلاش کنند. در غیر این صورت همواره شاهد اسفناک‌ترین فجایع بشری خواهیم بود.

 

 

دبا / محمود فاضلی: نشر روزنه به تازگی کتاب «در مسئولیت دین» شامل مقالاتی از «هلموت اشمیت» صدراعظم پیشین آلمان را با ترجمه محبوبه شمشادیان منتشر کرده است که موضوع اصلی آن واکاوی دغدغه‌های اشمیت در زمینه صلح جهانی است. اشمیت برای دستیابی به این مهم در مقالات خود به بررسی رابطه میان «دین و سیاست» پرداخته است. از دید اشمیت تحقق زندگی سهل در امنیت حاصل از صلح پایدار زمانی به وقوع می‌پیوندد که رهبران سیاسی و دینی جهان برای حفظ جهانی ـ منطقه‌ای تلاش کنند. در غیر این صورت همواره شاهد اسفناک‌ترین فجایع بشری خواهیم بود.

وی در مقالات خود در این کتاب همگان را به پیروی از قاعده طلایی برگرفته از نوشته کانت به نام «به خاطر صلح دائم» دعوت می‌کند که در واقع سرلوحه اغلب ادیان الهی است: «با دیگران چنان رفتار کن که می‌خواهی با تو رفتار شود». اشمیت بر همین مبنا در سخنرانی‌ها و مقالات خود همگان را  در هر کجای دنیا به احترام متقابل ملت‌ها، فرهنگ‌ها، کیش و مذهب و تساهل می‌خواند. اشمیت در مقدمه کتاب خود با اشاره به اینکه هنوز به این باور که دولت و دین دو زمینه جداگانه هستند، می نویسد:«وظیفه حکومت یا دولت ایجاد و برقراری توافق نظر گسترده تا حد امکان درباره ارزش‌های به اصطلاح اساسی نیست. زیرا مفهوم ارزش‌های اساسی که به طور غیر واقع و به لحاظ سیاسی به کار برده شده است، باورهای اعتقادی دینی و اصول ایدئولوژیکی را در بر دارد. دولت اصلا هیچ ارتباطی در خصوص مسایل اصول زندگی دینی و غیر دینی یکایک شهروندان ندارد. در  هر صورت دولت فقط هنگامی که آزادی افراد از طریق اجرای عملی یک دین مورد خطر واقع شود، می‌تواند در امور دینی دخالت کند».

وی همچنین در بخش دیگری از مقدمه کتاب تاکید دارد:«صلح در جهان به میزبان بالایی بستگی بدان دارد که رهبران ادیان جهان مسئولیتشان را برای صلح درک کرده و پیروانشان را به احترام متقابل و تساهل فراخوانند». این کتاب 12 مقاله از اشمیت را با عناوینی همچون صفات اختصاصی مسیحی، سیاست و علم اخلاق، ارزش‌های اساسی در حکومت و جامعه، اصول عملکردهای سیاسی، علم اخلاق مسیحی و مسئولیت سیاسی، و...» منتشر کرده است.

در بخشی از مقاله «ما پیامبران مشترکی داریم» این کتاب 272 صفحه‌‌ای آمده است:«ما باید نزد سیاستمداران و افکار عمومی، نزد تمام مومنان و شهروندانمان طرز تفکری را کسب کنیم که موجب می‌شود هیچ مسیحی از اسلام نفرت نداشته باشد و در برابر آن ترس نداشته باشد. هیچ هندویی، هیچ یهودیی به اسلام بی احترامی نکند. ولی هیچ مسلمانی هم در برابر پیروان تمام ادیان دیگر خصمانه قرار نگیرد. من از شما خواهش می‌کنم یک شناخت اصولی را به رسمیت بشناسیم: ما یا اینکه با همدیگر غرق می‌شویم و یای اینکه باید برپایه‌‌های ارزش‌های مشترک ادیان مختلف ـ مجموعه قوانین تعلیم داده شده و گسترده جهانی را از ارزش‌های اساسی اخلاقی دگرگون کنیم».

هلموت اشمیت در 23 دسامبر 1918 در هامبورگ متولد شد. او در سال 1946 وارد حزب سوسیال دمکرات شد. از سال 1969 تا 1974 وزیر دفاع، اقتصاد و امور مالی بود و از سال 1974 تا 1982 صدراعظم بود. او از سال 1983 در نشریه «سایت» به عنوان همکار ناشر مشغول کار شد. نشریه فایننشال تایمز هلموت اشمیت را در سال 1975 به عنوان مرد سال معرفی کرد. اشمیت برای آلمانی‌ها نه تنها یک دولتمرد باهوش است، بلکه به عنوان یک مرجع اخلاقی از اعتماد بالای مردم برخوردار است. او بیش از هر سیاستمدار برجسته دیگری در مورد مسايل اخلاقی - مذهبی اظهار نظر می‌کند.

 

در مسئولیت دین

هلموت اشمیت

انتشارات: روزنه

ترجمه: محبوبه شمشادیان

نوبت اول: 1393

قیمت: 14900 تومان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: