دکتر خلیل خطیب رهبر، مصحح تاریخ بیهقی، درگذشت

1393/11/19 ۰۹:۲۳

دکتر خلیل خطیب رهبر، مصحح تاریخ بیهقی، درگذشت

دکتر خلیل خطیب‌رهبر درگذشت. استادی که بیش از شش‌دهه تربیت‌‌شدگان رشته‌های دانشگاهی به‌ویژه تاریخ و ادبیات وامدار پژوهش‌ها و تصحیح‌هایش از آثار و متون شناخته‌شده تاریخی و ادبی هستند در سکوت و گمنامی در خانه شخصی‌اش در خیابان یوسف‌آباد تهران چشم از جهان فروبست. علت مرگ آنچنان که عباس کی‌منش، شاعر، استاد دانشگاه و از نزدیکان استاد خطیب‌رهبر به «ایبنا» گفته، کهولت سن بوده است. استادی که تا آخرین لحظات حیات به گفته دوست نزدیکش حافظه‌ای نیرومند داشت و هرگاه مصراعی را برایشان می‌خواندند مصراع دومش را ادامه می‌داد.

 

دکتر خلیل خطیب‌رهبر درگذشت. استادی که بیش از شش‌دهه تربیت‌‌شدگان رشته‌های دانشگاهی به‌ویژه تاریخ و ادبیات وامدار پژوهش‌ها و تصحیح‌هایش از آثار و متون شناخته‌شده تاریخی و ادبی هستند در سکوت و گمنامی در خانه شخصی‌اش در خیابان یوسف‌آباد تهران چشم از جهان فروبست. علت مرگ آنچنان که عباس کی‌منش، شاعر، استاد دانشگاه و از نزدیکان استاد خطیب‌رهبر به «ایبنا» گفته، کهولت سن بوده است. استادی که تا آخرین لحظات حیات به گفته دوست نزدیکش حافظه‌ای نیرومند داشت و هرگاه مصراعی را برایشان می‌خواندند مصراع دومش را ادامه می‌داد. با این‌همه بسیاری از کسانی که این سال‌ها از پژوهش‌های او بهره‌مند شده بودند حتی خبر نداشتند که مصحح تاریخ بیهقی و گلستان و بوستان در تهران زندگی می‌کند. کمتر کسی است که در حوزه تاریخ و ادبیات تحصیل کرده باشد و سروکارش به این کتاب‌ها و البته تاریخ سیستان نیفتاده باشد. دکتر سیدخلیل خطیب‌رهبر در سال ١٣٠٢خورشیدی، در یکی از محلات قدیمی شهر «کرمان» دیده به جهان گشود. پدران او، از جمله روحانیون برجسته کرمانی به‌شمار می‌آمدند و نام خانوادگی «خطیب‌رهبر» اشاره به همین سابقه است. او بعد از پایان تحصیلات تکمیلی و اخذ دکترای ادبیات فارسی، در دانشگاه تهران به‌عنوان استاد متون کهن مشغول به کار شد. اما بیشتر تلاش او تصحیح برخی از آثار شناخته‌شده ادبی بود. مهم‌ترین ویژگی تصحیح‌های دکتر خطیب‌رهبر شرح‌نویسی و توضیحاتی بود که در حاشیه تصحیح اضافه می‌کرد. این ویژگی‌ را در مورد تصحیح سه‌جلدی تاریخ بیهقی می‌شود دید. تاریخ بیهقی نوشته ابوالفضل بیهقی در شکل عادی در یک جلد جمع‌آوری می‌شود. اما آنچه دکتر خطیب‌رهبر روی این کتاب انجام داد آن را به یکی از منابع تاریخی دوره غزنوی تبدیل کرد که شرح و معنی لغت‌های این کتاب به‌صورت یک دایره‌المعارف در کنار هم گرد آمده است.

شرح و توضیح مفصل گلستان سعدی، شرح و توضیح مفصل مرزبان‌نامه، شرح و حواشی غزلیات حافظ، شرح و حواشی غزلیات سعدی و تحقیقات ِدقیق و استادانه در زمینه دستورزبان فارسی، مانند کتاب حروف اضافه، کتاب حروف ربط، کتاب صفت، مجموعه چندین‌جلدی «گزیده‌های سخن پارسی»، مانند گزیده اشعار فرخی‌سیستانی، گزیده اشعار رودکی، گزیده گلستان سعدی، گزیده بوستان سعدی، گزیده غزلیات حافظ، گزیده کلیله‌ودمنه، گزیده تاریخ بیهقی و گزیده جهانگشای جوینی از کتاب‌های این استاد ادب است.

مراسم تشییع پیکر خطیب‌رهبر ساعت ٩ صبح دوشنبه ٢٠ بهمن از جلو منزل ایشان به نشانی خیابان یوسف‌آباد، خیابان ٢٧ (زینالی) پلاک ٣٣ به سمت بهشت‌زهرا(س) برگزار می‌شود.

به گفته کی‌منش، خطیب‌رهبر و همسرش سال‌ها پیش قبری در بهشت‌زهرا خریده بودند و به همین دلیل این استاد درگذشته در قطعه ٢٤٥ ردیف پنج دفن خواهد شد.

روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: