انتشار کتاب«عقائد الإمامیه» به زبان ایتالیائی در رم

1393/11/15 ۱۲:۴۴

انتشار کتاب«عقائد الإمامیه» به زبان ایتالیائی در رم

به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در ایتالیا، کتاب«عقائد الإمامیه» اثر علامه محمدرضا مظفر زبان ایتالیائی ترجمه، چاپ و منتشر شد. در راستای معرفی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در محافل علمی ایتالیا، کتاب گرانسنگ«عقائدالإمامیّه» اثر علامه محمدرضا مظفر با همکاری رایزنی فرهنگی كشورمان در رم و موسسه گفتمان شیعه و کاتولیک در شهر مقدس قم به زبان ایتالیائی ترجمه و توسط انتشارات عرفان در رم به چاپ رسید.



به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در ایتالیا، کتاب«عقائد الإمامیه» اثر علامه محمدرضا مظفر زبان ایتالیائی ترجمه، چاپ و منتشر شد.

 در راستای معرفی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در محافل علمی ایتالیا، کتاب گرانسنگ«عقائدالإمامیّه» اثر علامه محمدرضا مظفر با همکاری رایزنی فرهنگی كشورمان در رم و موسسه گفتمان شیعه و کاتولیک در شهر مقدس قم به زبان ایتالیائی ترجمه و توسط انتشارات عرفان در رم به چاپ رسید.

این كتاب، با توجه به استقبال دانشگاه های ایتالیا در شهرهای رم، ناپل، میلان، پاویا، کالیاری و پالرمو از موضوع و مباحث شیعه شناسی ترجمه، چاپ و منتشر شد.

کتاب «عقائد الإمامیه»در اصل مجموعه سخنرانی­های مؤلف در سال ۱۳۶۳ هجری قمری در دانشکدة دینی «منتدی‌ النشر» عراق است که وی آن را بازبینی كرده و در سال ۱۳۷۰ هجری قمری منتشر نموده است. در سال ۱۳۸۰ هجری قمری، اصلاحاتی دیگر بر روی این کتاب صورت گرفت و به همراه مقدمة مؤلف و مقدمه‌ای دیگر از حامد حفنی، استاد سنی مذهب دانشگاه قاهره، در مصر منتشر شد.

مرحوم مظفر دو مقدمه بر چاپ اول و دوم کتاب نوشته است که در مقدمة چاپ اول (۱۳۷۰ق) هدف خویش را این چنین بیان می‌کند: «هدفم این بود که خلاصه‌ای از عقاید اسلامی را که از طریق اهل‌بیت بدان رسیده بودم، ضبط نمایم و به منظور استفادة همگان، این مجموعه را عاری از هرگونه استدلال و برهان و خالی از بیان روایاتی که در بیشتر مسائل اعتقادی از ائمه وارد شده بود، نوشتم».

وی در مقدمة چاپ دوم (۱۳۸۱ق) می‌نویسد: «آنچه مرا به چاپ مجدد این کتاب تشویق نمود، امید از میان برداشتن ابرهای غبارآلود میان دو طایفة شیعه و سنی و پاک کردن غبار نشسته بر روی عقاید صحیح اسلامی ‌بود» . وی در این مقدمه بهترین راه حل برای تقریب بین مذاهب را، کشف حقایق هر مذهب از منابع اصلی و طریق صاحبان آن مذهب می‌داند نکته مهمی که مقام معظم رهبری (دام ظلّه العالی) در نامه اخیر خود به دانشجویان اروپا و آمریکای شمالی مورد توجه و تأکید قرار دادند.

کتاب عقائد الامامیه مرحوم مظفر به زبان بسیار روان و ساده نگاشته شده و در معرفی برخی از اعتقادات شیعه مثل خداشناسی، تقلید، صفات الهی، عدل، قضا و قدر، نبوت، عصمت انبیاء، امامت، معاد و بالاخره برخی از آموزه های تربیتی اثر بسیار ارزنده ای بشمار می رود و برای کسانی که تازه با مفاهیم شیعه امامی آشنا می شوند، خواندن آن توصیه می شود.

از علامه مظفر آثار چاپ شده زیادی در موضوعات متنوع بر جای مانده که نشان‌دهندة جامعیت علمی ایشان است. برخی از این آثار عبارت است از: اصول الفقه، عقاید الامامیه، المنطق، احلام الیقظه، تاریخ اسلام، حاشیة مكاسب، حریة الانسان، دیوان شعر، رسالة عملیه فی ضوء المنهج الحدیث، السقیفة علی هامش السقیفه، الفلسفة الاسلامیه، فلسفة الامام علی علیه السلام، فلسفة الكندی، المثل الافلاطونیه عند ابن‌سینا و...

 مؤسسه گفتمان شیعه و کاتولیک و بسته های علمی در راه

ترجمه ایتالیایی یک بسته بزرگ ۹ بخشیِ شیعه شناسیِ علمی، روزآمد و تیمی، ارائه شده از سوی نه تن از دانشوران فرهیخته حوزه علمیه قم و گردآوری شده در دفتر تبلیغات اسلامی شهر مقدس قم، ترجمه کتاب گرانسنگ "اصل الشیعه و اصولها" اثر چشمگیر مرحوم علامه کاشف الغطاء، ترجمه کتاب قیّم " تأسیس الشیعه" اثر مرحوم آیت الله سید حسن صدر به زبان ایتالیایی و ترجمه انگلیسی کتاب بی بدیل "حکمت نامه عیسی بن مریم (ع)" از آثار نوآورانه و خواندنی مؤسسه دارالحدیث شهر مقدس قم از دیگر اقدامات علمی و جهانی مؤسسه گفتمان شیعه و کاتولیک است که در راستای معرفی تاریخ و اندیشه شیعه امامی و همگرایی و تقریب ادیان آسمانی و مذاهب به تدریج و در آینده ای نزدیک به جامعه علمی خارج از کشور بالاخص ایتالیا هدیه خواهد شد.

مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: