ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات کتاب شد

1394/5/4 ۱۱:۰۸

ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات کتاب شد

کتاب ' ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات' شرح حال یافته های باستان شناسی و معماری در دوران صدر اسلام از سوی نشر سروش به بازار عرضه شد. این کتاب تالیف محمد الاسد، غازی بیشه، اینا کربرگ، لارا طعمه و فوزی زیادین با ترجمه علی محمد طرفداری و مهرشاد عباسی است .

 

کتاب ' ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات' شرح حال یافته های باستان شناسی و معماری در دوران صدر اسلام از سوی نشر سروش به بازار عرضه شد.

 این کتاب تالیف محمد الاسد، غازی بیشه، اینا کربرگ، لارا طعمه و فوزی زیادین با ترجمه علی محمد طرفداری و مهرشاد عباسی است .

دراین کتاب مولفان ، براساس مستندات معماری و باستان شناسی، روند گزینش تدریجی و آگاهانه اسلام توسط مردمان این مناطق، شکل گیری جامعه و قلمرو فرهنگ، هنر و معماری نوین اسلامی را به تصویر می کشند.

در کتاب ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات به برنامه ' موزه بدون مرز' و مجموعه نمایشی آن ' هنر اسلامی در حوزه دریای مدیترانه' و فراهم کردن زمینه فعالیت کشورهای مدیترانه ای در این فرایند سیاسی و اقتصادی که برای تقویت روند حفظ میراث فرهنگی آن هاست، اشاره شده است .

این کتاب را می توان برای بررسی های باستان شناسی تحولات دوران صدر اسلام در ایران که جای آن در تحقیقات باستان شناسی ما وسیعا خالی مانده ، الگو قرار داد.

انتشار ظهور هنر اسلامی در منطقه شامات افزون بر بازکردن دریچه هایی تازه در برابر چشمان محققان ایرانی تاریخ اسلام و ایران و بیان ضرورت توجه جدی تر به داده های باستان شناسی، زوایای تازه ای از بررسی های باستان شناسی دوران صدر اسلام را نیز در دسترس قرار می دهد.

این کتاب در سه فصل نخست خود در رابطه با هنر اسلامی در حوزه دریای مدیترانه، مقدمه ای تاریخی درباره هنر و ظهور هنر اسلامی در حکومت امویان را بررسی می کند و زوایای مختلف آن را مورد موشکافی قرار می دهد.

نویسنده همچنین در فصل های بعدی کتاب پنج خط سیری حکومت امویان شامل نظام اداری امویان، امویان و اتباع مسیحی آنها، مفهوم تصویرگری بیزانسی و اموی، اقامتگاه های باشکوه، سبک زندگی اغنیا و سرگرمی های خلیفه، شهر دکاپولیس در دوره امویان، مسکوکات صدر اسلام، اردوگاه های لژیونری رومی و طراحی شهری و غیره را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: