انتشار کتاب «بازاندیشی در مردم‌شناسی بصری»

1395/9/28 ۱۱:۵۷

انتشار کتاب «بازاندیشی در مردم‌شناسی بصری»

کتاب «بازاندیشی در مردم‌شناسی بصری» توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

بازنمایی جهان‌بینی و نگرش‌های هستی‌شناختی
 
 
 
کتاب «بازاندیشی در مردم‌شناسی بصری» توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

 
 کتاب «بازاندیشی در مردم‌شناسی» از سوی مهرداد وحدتی دانشمند با همکاری گروهی از مترجمان انجام شده و ویراستاران انگلیسی کتاب نیز مارکوس بنکز و هاورد مورفی بودند.
 
سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه در مقدمه‌ای بر این کتاب می‌نویسد: درک ابعاد فرهنگی و مردم‌شناختی تصویر چه آنجا که ریشه به نگرش‌های کهن الگویی و آیینی می‌رساند و چه آنجا که بعدی معاصر و مدرن یافته و با صنعت تولید تصویر (سینما، نقاشی، عکس، فضای مجازی و غیره) گره می‌خورد، می‌تواند گامی مهم در شناخت انسان و نگاه او به جهان باشد.
 
وی در ادامه با تاکید بر وظیفه مهم مردم‌شناسی ایران در شناخت بنیان‌های فکری، فلسفی و فرهنگی همه چشم‌اندازهایی که با خلق تصویر پیوند یافته یا تاثیر تصویر را بر زندگی مردم یا گروهی از آنها نشان می‌دهد، عنوان می‌کند: چه بسا یک تصویر می‌تواند جهان را منقلب کرده و طوفان قدرتمندی از احساس را در میان ملت‌ها برانگیزد.
 
بهشتی می‌افزاید: جایگاه مردم‌شناسی بصری باید جدی‌تر گرفته شده و مردم‌شناسان ایران فراتر از گستره‌های آشناتر فیلم و عکس مردم‌شناختی، به تحلیل و بررسی همه ابزارها، واسطه‌ها و بازنمایی‌های تصویری در فرهنگ ایران بپردازند.
 
علیرضا حسن‌زاده، رییس پژوهشکده مردم‌شناسی نیز در ابتدای کتاب نوشته است: در ایران خودآگاهی کلامی نقشی مهم در تعریف هویت و حافظه تاریخی و قومی داشته است.
 
وی با بیان این که تصاویر کهن الگویی در ایران چون سایر تمدن‌ها و فرهنگ‌های بشری در انواع گوناگونی ظاهر می‌شوند؛ می‌افزاید: این تصاویر بیشتر بازنمایی جهان‌بینی و نگرش‌های هستی‌شناختی را در بردارند، و نوع نگاه ما به زیست بوم طبیعی ما را در برگرفته و معنایی فرهنگی، فلسفی و جهان شناختی به آن می‌بخشند.
 
حسن‌زاده با اشاره به این که مردم‌شناسی بصری در قالب‌هایی چون فیلم و عکس مردم‌شناسی به ویژه از ابتدای قرن بیست در خدمت ثبت واقعیت و مردم‌نگاری قرار گرفته است، عنوان می‌کند: امروزه بخشی از چشم‌اندازهای مهم و برجامانده از حدود یک قرن و نیم گذشته در برابر ما به کمک تصویر عکاسان و کارگردانان مردم‌شناس قرار می‌گیرد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: