حضور رایزن فرهنگی سفارت اتریش در تهران در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

1403/2/2 ۱۲:۳۱

حضور رایزن فرهنگی سفارت اتریش در تهران در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

«سیگلینده اشپنلنگ» (Sieglinde Spanlang)، رایزن فرهنگی سفارت اتریش در تهران و قائم‌مقام انجمن فرهنگی اتریش (ÖKF)، با حضور در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، با کاظم موسوی بجنوردی، رئیس این مؤسسۀ پژوهشی دیدار کرد.

دبا: «سیگلینده اشپنلنگ» (Sieglinde Spanlang)، رایزن فرهنگی سفارت اتریش در تهران و قائم‌مقام انجمن فرهنگی اتریش (ÖKF)، با حضور در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، با کاظم موسوی بجنوردی، رئیس این مؤسسۀ پژوهشی دیدار کرد.

او در این جلسه که احمد مسجدجامعی، قائم‌مقام؛ عنایت‌الله مجیدی، رئیس کتابخانه و علی بهرامیان، معاون علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و هم‌چنین علی دهباشی، مدیر مجلۀ بخارا حضور داشتند، گفت: برای ما کشور ایران و ایرانی‌ها بسیار مهم است و این علاقه برای شناخت فرهنگ ایران از دیرباز وجود داشته است که یکی از مهم‌ترین نمونه‌های آن، مؤسسۀ ایران‌شناسی فرهنگستان علوم اتریش با پیشینه‌ای ١٧٧ ساله است.

رایزن فرهنگی سفارت اتریش در تهران افزود: این سفارت‌خانه، تنها کشوری است که رایزنی فرهنگی آن، ساختمانی مجزا در ایران دارد و انجمن فرهنگی اتریش با ۶۵ سال قدمت، در ۴۵ سال اخیر با هفت‌هزار جلد، بزرگ‌ترین کتاب‌خانۀ آلمانی‌زبان ایران را دارا بوده و هرسال تعداد زیادی دانشجوی ایرانی را برای آموزش زبان آلمانی پذیرش می‌کند.

در ادامه، «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با ابراز علاقه و اعلام آمادگی مبنی بر همکاری‌های مشترک با سفارت اتریش و رایزنی فرهنگی آن، تلاش‌های انجمن فرهنگی اتریش برای گفت‌وگوی فرهنگی میان دو ملت را ستود.

سپس، «احمد مسجدجامعی»، قائم‌مقام مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز دربارۀ سابقۀ درازدامن حضور اتریشی‌ها در ایران گفت: آموزش جدید در ایران با مدرسۀ دارالفنون و توسط هفت استاد اتریشی آغاز شد. در نخستین سفر ناصرالدین‌شاه به اتریش و استقبال فرانتس یوزف یکم، امپراتور اتریش، سرودی توسط واگنر که یکی از همان هفت معلم بود، ساخته و نواخته شد.

او هم‌چنین گفت: طبیب ناصرالدین‌شاه، یاکوب ادوارد پولاک، اهل اتریش بود؛ هانس هولاین، طراح موزۀ آبگینه و سفالینه اهل اتریش بود؛ طراح جادۀ قدیم شمیران (خیابان شریعتی) اتریشی بود؛ پل ورسک توسط والتر اینگر اتریشی ساخته شد، چهارراه کنت در تهران، منسوب به کنت دومونت فورت است که به خواست ایران و موافقت اتریش، در اواخر دورۀ ناصری، سیزده‌سال رئیس نظمیه بود. و این همه نشان از رابطۀ مودت‌آمیز میان دو کشور در سده‌های معاصر دارد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: