یادداشت رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در دیباچۀ سال ١۴٠٣

1403/1/8 ۱۱:۲۰

یادداشت رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در دیباچۀ سال ١۴٠٣

سال ١۴٠٢ با همۀ فرازها و فرودهایش گذشت؛ سالی که مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به چهل سالگی رسید و در راه اهداف خویش گام‌های بلند برداشت: بیست‌وپنجمین مجلّد «دائرةالمعارف بزرگ اسلامی» منتشر شد و اگر آن طرح نخستین یعنی پنجاه‌جلد را در نظر بگیریم، حالا به نیمۀ راه رسیده‌ایم.

دبا: «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در شادباشِ آغازِ سالِ ١۴٠٣ یادداشتی نوشت.

متن این نوشتار از این قرار است:

رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید

وظیفه گر برسد، مصرفش گُل است و نَبید

سال ١۴٠٢ با همۀ فرازها و فرودهایش گذشت؛ سالی که مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به چهل سالگی رسید و در راه اهداف خویش گام‌های بلند برداشت: بیست‌وپنجمین مجلّد «دائرةالمعارف بزرگ اسلامی» منتشر شد و اگر آن طرح نخستین یعنی پنجاه‌جلد را در نظر بگیریم، حالا به نیمۀ راه رسیده‌ایم. همچنین، هفتمین جلد «دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران» به دست علاقه‌مندان رسید و مجلّد تازه‌ای از «فهرستوارۀ کتابهای فارسی»، سال‌ها پس از فقدان استاد احمد منزوی مجال انتشار یافت و نیز نخستین مقالات از «دانشنامۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» به‌صورت برخط در دسترس دلبستگان فرهنگ ایران قرار گرفت. انتشار «دانشنامۀ حقوق ایران» در آیندۀ نزدیک، ادامۀ تألیف و تدوین دانشنامه‌های تخصّصی را نوید می‌دهد. این‌ همه اندک نیست و مایۀ سربلندی این نهاد دانشنامه‌نگاری است.

برای مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از هر جهت مایۀ خرسندی است که در سال سپری‌شده، برای دوتن از اعضای شورای عالی علمی، دکتر محمّدعلی موحّد و دکتر محمّدحسن سمسار به پاس یک عمر کوشش فرهنگی مجلس بزرگداشت برگزار کرد.

 در واپسین روزهای این سال، سوگوار آیت‌الله سیّدمحمّد موسوی بجنوردی شدیم که یکی از یاران نخستین و از اعضای شورای عالی علمی مرکز بود.

در آستانۀ سال نو، یاد ایشان را گرامی می‌دارم، و برای استادان و پیشکسوتان این مرکز که چراغ‌داری می‌کنند تا راه را گم نکنیم و همگی همکاران ارجمند آرزوی سلامت و سعادت دارم و برای مردم ایران‌زمین و همۀ فارسی‌زبانان، سالی سرشار و آکنده از لحظه‌ها و روزهای خوب و خوش و خجسته آرزو می‌کنم.

کاظم موسوی بجنوردی

یکم فروردین ١۴٠٣

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: