کتابی برای «آشنایی با تمدن‌های‌ جهان»

1402/9/8 ۰۹:۵۷

کتابی برای «آشنایی با تمدن‌های‌ جهان»

کتاب «رنگین‌کمان تمدن‌ها: باب آشنایی با تمدن‌های جهان» نوشته عبدالحسین آذرنگ منتشر شد.

کتاب «رنگین‌کمان تمدن‌ها: باب آشنایی با تمدن‌های جهان» نوشته عبدالحسین آذرنگ منتشر شد.

این کتاب در ۴۱۴ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و قیمت ۳۱۰ هزار تومان در انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است.

 درآمدی به تمدن، ریشه‌های تمدن در پیشاتاریخ، تمدن‌های بین‌النهرین، تمدن مصری، تمدن‌ها و خرده تمدن‌های کرانه‌های مدیترانه، تمدن‌های هندی، تمدن چینی، تمدن ایرانی، تمدن یونانی، تمدن رومی، تمدن اسلامی، تمدن‌های قاره آمریکا، تمدن‌ها و خرده تمدن‌هایی در آفریقا، تمدن‌ها و خرده تمدن‌هایی دیگر، پایان سده‌های میانه و آغاز تمدن غربی، انقلاب‌های دگرگون‌کننده تمدن غربی، رویدادها و جریان‌های تأثیرگذار دیگر در تمدن غربی و تمدن جهانی‌شده و مسائل آن فصل‌های این کتاب هستند.

  آذرنگ در مقدمه کتاب نوشته است: در این کتاب کوشش شده است که به همه تمدن‌های بزرگ و دگرساز جهان به‌تناسب توجه شود، و خرده تمدن‌های مهم هم از نظر دور نماند، خرده تمدن‌هایی که اطلاعات درباره آن‌ها در زبان فارسی زیاد نیست، یا به‌سختی می‌توان به آن اطلاعات دست‌یافت. آنچه هم‌اکنون به‌عنوان «تمدن جهانی» می‌شناسیم، تمدنی که بر همه جنبه‌های زندگی مادی و معنوی انسان امروز حاکم شده است، درهم‌آمیخته میراث همه تمدن‌های بزرگ، همه تمدن‌ها و خرده تمدن‌ها از دیرینه‌ترین روزگاران تا عصری است که یکی از تمدن‌ها به یاری نفوذ مادی و معنوی خود به سراسر جهان سرایت، و بر همه جنبه‌های زندگی بشر سیطره یافته، یا ارزش‌های آن‌ها را دگرگون کرده، یا آن ارزش‌ها را به چالش خوانده است. در این تمدن، به‌رغم هرگونه مدعایی از جانب طرف‌داران آن، تلاش‌های بشر از دیرباز، و از هر گوشه جهان، سهم، حضور و تأثیر دارد، و اکنون هم تأثیر آن بر سراسر جهان و بر کل بشریت به گونه‌ها و درجات متفاوت کم‌وبیش ادامه دارد. اما سرنوشت آدمی و آینده او به این تمدن جهانی‌شده، و به سیر، مسیر، و تحولات آن وابسته است. خطیر بودن چنین موقعیتی ایجاب می‌کند که جامعه با هشیاری بیش‌تر به شماری از مسائل و مباحث توجه کند، از جمله به تاریخ اندیشه‌ها، تاریخ علم، تاریخ‌تمدن و فرهنگ، مسائل زیست‌محیطی و مانند آن، و درعین‌حال پیوندهای این مباحث را از نظر دور ندارد. همین آشنایی‌ها می‌تواند کمک کند تا عقربه‌های جهت‌نمای رشته‌های مختلف، قطب اصلی حیات را که خود آدمی، شیوه زیست، حق‌وحقوق، آرمان‌ها و آینده اوست، گم نکند.

در نوشته پشت جلد کتاب نیز آمده است: در این کتاب از دریچه نگاه و تحقیق و قلم پژوهشگر خبره و سرشناس، عبدالحسین آذرنگ، با مهم‌ترین تمدن‌های جهان از آغاز تا کنون، و نیز با خرده تمدن‌هایی درخور توجه آشنا می‌شویم. مؤلف در پی نشان‌دادن این نکته است که همه تمدن‌ها، چه آن‌ها که نابود شده‌اند و به‌ظاهر اثری از دستاوردهایشان دیده نمی‌شود، و چه تمدن‌هایی که هنوز هم می‌توان بازمانده‌هایی از دستاوردهایشان را دید، در تکوین تمدن حاکم بر جهانِ روزگار ما کم‌وبیش سهم و تأثیر داشته‌اند. در واقع، ما با رنگین‌کمانی روبه‌رو هستیم که اگر طیف رنگ‌های متنوع آن به‌درستی شناخته شود، از تلاش‌های انسان‌هایی نقاب برگرفته می‌شود که در عصر خود و با امکانات روزگار خود، برای اعتلای سطح، نوع و کیفیت زندگی نقش‌آفرینی کرده‌اند و گاه به کاستی‌ها و قساوت‌ها و سقوط‌ها دامن زده‌اند. کتاب «رنگین‌کمان تمدن‌ها» تألیفی است بسیار روشمند و سنجیده که با زبانی روان و بیانی رسا چکیده‌ای از سیر زندگی بشر در طول قرن‌ها را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: