تاریخ اسطوره‌ها را می‌سازد یا اسطوره‌ها تاریخ را؟

1402/9/8 ۰۹:۴۴

تاریخ اسطوره‌ها را می‌سازد یا اسطوره‌ها تاریخ را؟

هفتمین شماره مجله ادبی «نوپا»، ویژه اساطیر و اساطیرواره‌ها منتشر شد. تاریخ اسطوره‌ها را می‌سازد یا اسطوره‌ها تاریخ را؟ بخشی از سوالاتی است که مجله کوشیده تا در گفت‌وگوها و مقالات به جواب آن‌ها برسد.

اساطیر و اساطیرواره‌ها در «نوپا» بررسی شد

شماره هفتم فصلنامه «نوپا» ویژه «اساطیر و اساطیرواره‌ها» در گفت‌وگو با ژاله آموزگار، سیروس شمیسا و سجاد آیدنلو به‌چاپ رسید.

در معرفی این شماره می‌خوانیم: اساطیر از دل قصه‌ها بیرون می‌آیند یا قصه‌ها از دل اساطیر؟ تاریخ اسطوره‌ها را می‌سازد یا اسطوره‌ها تاریخ را؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که مجله کوشیده تا در گفت‌وگوها و مقالات به جواب آن‌ها برسد.

این شماره از مجله نوپا با بخش بازچاپ و مقاله «افراط، تفریط و اعتدال در زبان فارسی» نوشته غلامحسین یوسفی آغاز می‌شود.

در بخش بعدی پرونده مفصلی با موضوع «اساطیر و اساطیرواره‌ها» آمده است که گفت‌وگوها، مقالات و یادداشت‌های زیر را به ترتیب می‌خوانیم:

«ما همیشه اسطوره‌نگاری کرده‌ایم و کمتر اسطوره‌شناسی» (گفت‌وگو با ژاله آموزگار)، «بوف‌کور کاملاً ادامه ادبیات قدیم ماست» (گفت‌وگو با سیروس شمیسا)، «اسطوره و حماسه» (گفت‌وگو با سجاد آیدنلو)، «چرا انسان معاصر اسطوره‌ها را دوست دارد؟» (ناصر فکوهی)، «تبارشناسی قهرمان در اسطوره» (عباس مخبر)، «اسطوره و آیین: شرق و غرب» (مانی صالحی‌علامه)، «اسطوره‌های مانوی» (ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق)، «اسطوره و داستان» (حسین ورجانی)، «اساطیرواره‌ها در فرهنگ عامه مردم لر» (یاسر دالوند)، «ایزدِ «وای» و تأثیر آن در بلوچستان» (سمیرانیک نوروزی)، «گیل‌گمش؛ اسطوره گذار از نابخردی به خردمندانه زیستن» (محمد ایرانی)، «اسطوره و روانکاوی» (نسرین بهنام‌نژاد، مهدیه قربانی)، «اساطیر اَرمنِ‌ستان» (آنی هُوسِپیان)، «جادو و جنسیت در جوامع مردسالار» (حسین ترکمن‌نژاد)، «گذر از اسطوره به فلسفه» (بهنام قومنجانی) و «نام ماه‌های دوازده‌گانه تقویم» (شهرزاد مشایخی).

بخش داستان فارسی هم با این داستان‌ها همراه است: «هفت‌خاج رستم» (یارعلی پورمقدم)، «ماهی در باد» (حسین آتش‌پرور)، «نابسوده» (حمید نامجو)، «بابو را عبدالمای خورد» (مجتبا نریمان) با نقدهایی از محمدرضا ایوبی، جواد اسحاقیان و سیما خسروی. مم و زین‌ها نوشته شیرزاد حسن با ترجمه مریوان حلبچه‌ای در بخش ترجمه آمده است.

«شاهِ نامه‌ها» بخش دیگر این شماره است که با این مقالات همراه شده است: «چرا دژِ اهریمن نام مقدسِ بهمن دارد؟» (ابوالفضل خطیبی)، «تنوع و تکثّرِ نگرش‌های دینی در حماسه ملی ایران» (حمیدرضا اردستانی)، «گشودنِ دژ بهمن» (آرمان فاتح) و «درآمدی بر حماسه» (فروغ اولاد).

نقدی بر کتاب «فرهنگِ املایی فارسی، املا، رسم‌الخط…» (مهدی سالاری‌نسب)، «گاوخونی و تلاش برای جاودانگی» (محمدرضا اصلانی) و نقدها و معرفی کتاب‌های چاپ جدید نیز مطالب بخش مقاله‌ها و نقدها هستند.

در بخش به عبارت دیگر نیز مطلبی از سرمد قباد با عنوان «دیدارهای اساطیری در مطب» آمده است.

هفتمین شماره مجله ادبی نوپا، تابستان و پاییز ۱۴۰۲ ویژه اساطیر و اساطیرواره‌ها در ۳۱۰ صفحه و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: