تشییع پیکر زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن از مقابل موسسه اطلاعات

1402/8/23 ۱۱:۵۶

تشییع پیکر زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن از مقابل موسسه اطلاعات

پیکر زنده‌یاد محمدعلی اسلامی ندوشن هفته آینده، ۲۸آبان‌ به ایران می‌رسد و پس از برگزاری مراسم تشییع از دانشگاه تهران و موسسه اطلاعات در ۲۹آبان، در روز ۳۰آبان‌ در نیشابور و در جوار آرامگاه عطار به خاک سپرده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، نشست خبری آیین بازگشت و تشییع زنده‌یاد اسلامی ندوشن دیروز از سوی انجمن یزدی های مقیم تهران و در محل بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شد.

در این نشست علی غیاثی ندوشن، نماینده انجمن یزدی‌های مقیم تهران و محمدجواد حق‌شناس به‌عنوان وکیل خانواده اسلامی ندوشن خبر از بازگشت پیکر زنده‌یاد محمدعلی اسلامی ندوشن دادند و اعلام شد وی در نیشابور به خاک سپرده می‌شود .

در ابتدای این نشست علی غیاثی ندوشن با اشاره به این نکته که استاد اسلامی ندوشن سخت علاقه‌مند به ایران بودند و وابستگی حیرت آوری داشتند به‌طوری‌که در آثار و نوشته‌ها و گفته‌های ایشان مشهود است، گفت: آقای دکتر هر از گاهی برای دیدار فرزندانشان به کانادا می‌رفتند و حتی در مواردی برای تدریس در دانشگاه نیز دعوت می‌شدند. ایشان فروردین سال ۱۳۹۵گفتند برای سفری پنج _ شش‌ماهه به کانادا می‌روند و اواخر تابستان برمی‌گردند ولی در آن‌جا دچار عارضه و بیماری شدند و پزشکان ایشان را از سفر هوایی طولانی منع کردند و از سوی دیگر بیماری کرونا همه‌گیر شد و ایشان باز هم نتوانستند به ایران برگردند تا این که سرانجام در تورنتو درگذشت.»

وی اظهار داشت: خانواده دکتر اسلامی ندوشن پیکر ایشان را به امانت در کانادا نگاه داشتند تا وقت مقتضی که اکنون این امکان میسر  شد و هفته آتی پیکر ایشان از کانادا به تهران باز می‌گردد.

سپس محمدجواد حق‌شناس با بیان این‌که این نشست برای بازگشت یکی از فرزندان این مملکت بنابر وصیت اوست که پس از حدود یک و نیم‌سال برآورده می‌شود، گفت: دکتر اسلامی ندوشن کسی نبود که جلای وطن کند. ایشان تأکید داشتند که اگر فوت خارج از خاک ایران اتفاق افتاد حتماً پیکر به کشور منتقل شود.

او در ادامه افزود: دکتر شیرین بیانی (همسر دکتر اسلامی ندوشن) با بنده تماس داشتند که با توجه به حضور خانواده در خارج از کشور مسئولیت حقوقی این انتقال و خاکسپاری به بنده محول شود که من هم پذیرفتم و مقدمات حقوقی این کار فراهم آمد. ما در ابتدا ستادی را راه‌اندازی کردیم و سراغ مراکزی رفتیم که این روند باید با آن‌ها هماهنگ شود ازجمله انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همین‌طور روزنامه اطلاعات.

در این بخش از صحبت‌ها  یادآوری شد که زنده‌یاد دکتر ندوشن به‌جز جایگاه استادی در دانشگاه، در عرصه قلم نیز فعال بوده و بخش قابل توجهی از نوشته‌های او در روزنامه اطلاعات بوده است.

او در ادامه به عبارتی از محمدعلی اسلامی ندوشن که در وصیت‌نامه آورده بود اشاره کرد و گفت: «خراسان پرتاریخ‌ترین ایالت ایران و نیشابور بلاکش‌ترین شهر است» این مکان با توجه به سابقه تاریخی‌اش پررمز و راز بوده که به‌نوعی دلیل این انتخاب را از سوی آقای ندوشن نشان می‌دهد.

حق‌شناس درباره جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری اعلام کرد: صبح ۲۸آبان‌ماه پیکر استاد به فرودگاه امام خمینی می‌رسد و از آنجا برای طی مراحل قانونی به بهشت زهرا منتقل می‌شود. ساعت ۸صبح ۲۹آبان از صحن دانشکده ادبیات دانشگاه تهران دکتر ندوشن تشییع می‌شود. سپس پیکر ایشان به موسسه اطلاعات منتقل و نماز میت در آنجا قرائت می‌شود و بعد از مراسم تشییع بزرگداشتی تا ساعت ۱۱برپا خواهد شد و برخی از استادان و چهره‌های فرهنگی درباره دکتر ندوشن سخنرانی خواهند داشت و سپس پیکر استاد به نیشابور منتقل می‌شود تا روز ۳۰آبان در جوار عطار نیشابوری و در قطعه مفاخر نیشابور به خاک سپرده ‌شود.

لازم به ذکر است دو مکان در بروز و تجلی اندیشه‌های استاد جلوه‌گر بودند. یکی دانشکده ادبیات که سال‌ها کرسی ادبیات آنجا را بر عهده داشتند و دیگری روزنامه اطلاعات که سال‌ها یادداشت‌های ایشان در آنجا و به سعی مرحوم دعایی منتشر می‌شد.

حق‌شناس با تشکر از تمام مراکز و دستگاه‌های مرتبط با این آیین، گفت: دکتر اسلامی ندوشن پیکرش را به‌عنوان آخرین تیر ترکش خود از کانادا به سمت قله‌های بینالود شلیک می‌کند و شاید این یک نقطه آغازین برای تفکر و تحول باشد. به همین دلیل نام این رویداد «سفر سیمرغ» و با زیر عنوان «از ندوشن به نیشابور» انتخاب شده است.

او همچنین اشاره کرد: در روزهای گذشته تماس‌هایی از یزد داشتیم‌ که درخواست تشییع پیکر استاد را در یزد مطرح کردند و من در اینجا با پوزش باید بگویم که امکان چنین برنامه‌ریزی‌ای به دلایل مختلفی که قابل‌ذکر هم نیستند و همینطور فشردگی برنامه‌ها، وجود نداشت.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: