وزیر علوم: ایران به بیهقی به عنوان گزارشگر حقیقت می‌بالد

1402/8/1 ۱۳:۲۸

وزیر علوم: ایران به بیهقی به عنوان گزارشگر حقیقت می‌بالد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: "ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر"، پدر نثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که ایران به او می‌بالد، او گزارشگر حقیقت است و اثر وی نمونه‌ای کم‌مانند از بهترین و کامل‌ترین تواریخ است که می‌توان نگاشت.

در متن پیام "محمّدعلی زلفی گل" که به مناسبت آغاز «سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی» صادر شده و روز دوشنبه در آیین گشایش این همایش قرائت شد، آمده است: بیهق و سبزوار، از دیرباز تاکنون، اندیشمندان و دانشمندانی بزرگ و توانا پرورانده است، فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخار زادگاه خود و سرزمین پهناور خراسان و ایران شده‌اند. اندیشمندانی مانند ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن علی بن زید بیهقی، عطاملک جوینی، ملاحسین واعظ کاشفی سبزواری، حکیم اسرار سبزواری و از میان معاصران دکتر علی شریعتی، نویسنده بزرگ انقلاب؛ آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری، مجتهد و عالم بزرگ دینی، استاد حمید سبزواری، شاعر بزرگ انقلاب و سروده های انقلابی و زنده‌یاد دکتر سید محمدعلوی مقدم، چهره ماندگار ادبیات و استاد برجسته دانشگاه و بسیاری دیگر.

وی افزوده است: برگزاری «همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثرفارسی و هویت ملی»، فرصتی ارزشمند و درخور تقدیر است تا بار دیگر شماری از نثرپژوهان و پژوهشگران فرهنگی و ادبی که دغدغه اعتلای فرهنگ و اندیشه را در جهان معاصر دارند، گرد هم آیند و به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثر فارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند. به ویژه آنکه این همایش به موضوع بسیار مهم «هویت ملّی» پرداخته که در این روزگار، پرداختن به آن بسیار لازم و ضروری است چرا که هویت، بخشی از وجود ماست و کمرنگ شدن آن، آسیب های جدی به فرهنگ و اندیشه دینی- ملی ما وارد می کند.

وزیر علوم اضافه کرده است: بسیار خوشنودیم در تمام همایش های گذشته از سال ۱۳۸۶ تا کنون، همکاران ما در دانشگاه حکیم سبزواری، با یاری مسوولان ملی و محلی در مسیر ارتقای سطح نثرپژوهی و بیهقی پژوهی و اعتلای فرهنگ و اندیشه و ارج نهادن به هویت ملی، گام برداشته اند و نیز بسیار خوشحالیم، برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، با ثبت روز اوّل آبان به نام روز ملّی بزرگداشت بیهقی در تقویم ملی کشور از سال ۱۴۰۰ همراه شده است.

همایش بیهقی به روابط بین الملل، ژرفای بیشتری می‌دهد

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی این وزارتخانه نیز با صدور پیامی به مناسبت برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی، برگزاری چنین رویدادی را موجب ژرفابخشی روابط بین الملل عنوان کرد.

در متن پیام "وحید حدادی اصل" که روز دوشنبه در آیین گشایش این همایش قرائت شد، آمده است: در دوران معاصر، روابط بین کشورها از اهمیت بسزایی برخوردار است، به ویژه اگر این گونه تعاملات و پیوندها در زمینه های علمی- پژوهشی شکل گیرد، اهمیت و جایگاه روابط بین الملل دوچندان می شود.

وی افزوده است: بسیار خوشنودیم که در سال های اخیر، همکاری های علمی- بین الملل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گسترش فزاینده ای یافته و در این میان، برگزاری همایش های بین المللی نقش بسیاری در بسط و گسترش روابط بین المللی دارد، به ویژه اگر این گونه همایش ها در عرصه فرهنگ و اندیشه و زبان وادبیات شکل گیرد، روابط بین الملل، ژرفای بیشتری می یابد.

روز اوّل آبان، از سال ۱۴۰۱ به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در تقویم ملّی کشور به ثبت رسیده است و امسال به این مناسبت سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی به همت دانشگاه حکیم سبزواری در این شهرستان برپا شده است.

در این همایش، شماری از پژوهشگران از کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق به صورت حضوری و مجازی شرکت دارند که به موضوع بسیار ضروری و مهم «هویت»، که بسان شناسنامه ملی هر ایرانی است، می‌پردازند.

علاوه بر ارائه سخنرانی و قرائت مقالات استادان دانشگاه و نثرپژوهان، دیدار و گفتگوی اهل هنر، نمایش و سینما با دکتر قطب الدین صادقی، کارگردان و نمایشنامه نویس مطرح ملی و برپایی کارگاه «رویکردهای نوین در طراحی صحنه» توسط میثم زندی، نویسنده و کارگردان حوزه نمایش و نواختن «زنگ بیهقی» در مدارس برگزیده سبزوار از برنامه‌های جنبی این همایش عنوان شده است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: