بازاندیشی اخلاقی در بستر جامعه و فرهنگ ایران

1402/7/9 ۰۹:۵۷

بازاندیشی اخلاقی در بستر جامعه و فرهنگ ایران

فراستخواه در کتاب «اخلاق در ایران؛ بین زمین و آسمان»، اخلاق را به مثابه کیفیت انسانی، محل بحث کاربردی قرار داده است.

 کتاب «اخلاق در ایران؛ بین زمین و آسمان؛ کاربرد نظریات علمی در عاملیت اخلاقی ما» اثر جدید مقصود فراستخواه از سوی نشر کتاب پارسه در 407 صفحه با شمارگان 700 نسخه منتشر شد.

فراستخواه در این کتاب با طرح پرسش‌هایی سعی دارد به اخلاق در ایران بپردازد. او در پشت جلد این اثر آورده است: «آیا امروزه اخلاقی بودن دشوار است؟ نظریه بخت اخلاقی چه می‌گوید؟ آیا «امر واقعی» بر ضد «امر اخلاقی» عمل می‌کند؟ وقتی ساختارها اخلاقی نیستند، نقطه امیدی باقی است؟ نقطه امید کجاست؟ لحظه اخلاقی چطور رخ می‌دهد؟ برای اخلاق از فرد آغاز کنیم یا از جامعه؟ چرا و چگونه پایان اخلاقی، پایان اجتماع است؟ آیا ما به برنامه‌ای قوی برای اخلاقی ماندن خودمان نیاز داریم؟ یکپارچگی عقلانی و هیجانی لازم برای حیات اخلاقی از چه طریق به انسجام قوی می‌رسد؟ چه راهکارهایی برای پرورش هودتنظیمی هیجانی هست؟...

در فصول این کتاب، اخلاق به مثابه کیفیت انسانی، محل بحث کاربردی واقع شده است. با مقایسه پنج نسخه اخلاقی، اخلاق مراقبت مبنای کار قرار گرفته است و اینکه چگونه، حتی آن‌گاه که در شرایط ترومایی به سر می‌بریم و غایت‌ها گم شده‌اند، باز هم می‌توان به ساخت‌یابی مجدد اخلاقی نایل آمد و لذت حیات اخلاقی را تجربه کرد. نویسنده با آوردن مثال‌های عینی این بحث را پیش برده است که چگونه شرارت از سطح وجود ما رخنه می‌کند و شیطان در جزئیات است. مدوس اپراندی اخلاق؛ راهبردها و تاکتیک‌هایی تا حدی روشن برای زیست اخلاقی به دست می‌دهد.»

نعمت الله فاضلی در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته است آورده است: «اثر حاضر کتاب است بهنگام و ضروری برای انسان امروزی، زیرا پرسش اخلاق و چگونه زیست اخلاقی داشته ابشیم، مسئله انسان امروزی است. آنتونی گیدنز نظریه‌پرداز اجتماعی و جامعه‌شناس بلندآوازه امروزی در کتبا مدرنیته و خود هویت بخشی: خود و جامعه در دوره مدرنیته متاخر می‌نویسد: «چه کاری انجام دهیم؟ چگ.نه عمل کنیم؟ چگونه باشیم؟ این‌ها پرسش‌های اساسی هستند برای همه کسانی که در شرایط  مدرنیته کنونی زندگی می‌کنند – این‌ها پرسش‌هایی هستنتد که به هر حال در سطحی همه ما باید یا به صورت گفتمانی یا از طریق رفتار اجتماعی در زندگی روزانه به آن‌ها پاسخ دهیم» گیدنز تلاش ما برای پاسخ دادن به این سواللات را بازاندیشی می‌نامد. از نظر او بازاندیشی فرایند تعریف و باتعریف خود از طریق مشاهده و تامل در اطلاعات درباره مسیرهای ممکن زندگی است. این اثر دعوتی است به بازاندیشی اخلاقی در بستر جامعه و فرهنگ ایران.»

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: