آغاز به کار «دومین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایرانی: گذشته و حال» در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

1393/10/14 ۱۲:۳۶

آغاز به کار «دومین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایرانی: گذشته و حال» در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

دبا: دومین همایش بین المللی «زبان ها و گویش های ایرانی: گذشته و حال امروز در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی آغاز به کار کرد این همایش را بخش ایران‌شناسی و زبان‌شناسی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی با همکاری دانشگاه تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌کند.

 

دبا: دومین همایش بین المللی «زبان ها و گویش های ایرانی: گذشته و حال» امروز در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی آغاز به کار کرد.

این همایش را بخش ایران‌شناسی و زبان‌شناسی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی با همکاری دانشگاه تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌کند.

زبان‌های ایرانی بخش قابل توجهی از سند هویت ملی و فرهنگی ایرانیان به‌شمار می‌رود. زبان فارسی یکی از عوامل حفظ و نگاهبانی این سرزمین از گزند روزگاران بوده و به‌‌مانند پادزهری مانع  از هم گسیختگی و نابودی سرزمین ایران شده است.

سترگی و عظمت این درخت تناور به‌واسطه رنج‌هایی است که بزرگانی مانند فردوسی، سعدی و حافظ و دیگر اندیشمندان ایرانی بر خود هموار ساخته و با خلق آثاری ارجمند زبان فارسی را این چنین ماندگار ساخته‌اند.

دیرینگی زبان‌های ایرانی که منشعب از شاخه زبان‌های هند و ایرانی و هند و اروپایی است به قدمت تاریخ است. تاریخ ادبیات و دانش ایرانی نشان داده که این زبان از توانایی قابل توجهی برای ارایه و انتقال پیچیده‌ترین اندیشه‌های علمی و فلسفی برخوردار است. حفظ این توانایی و روزآمد کردن آن مستلزم نگاهبانی و پاسداری از این زبان و گویش‌های آن است.

آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه زبان‌ها و متون ایران باستان، میانه و نو، بررسی گستره زبان‌های ایرانی به‌عنوان یکی از عوامل پیوند میان ملت‌های منطقه و ایجاد انگیزه در پژوهشگران جوان برای مطالعات ژرف در عرصه زبانشناسی ایرانی، از اهداف این همایش است.

برخی ازمحورهای این همایش عبارتند از پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی باستان (فارسی باستان، اوستایی، سکایی و مادی)، پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی میانه غربی (پارتی و فارسی میانه)، پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی میانه شرقی (سغدی، ختنی، خوارزمی و بلخی)، پژوهش‌های تازه در زمینه متون کهن فارسی از منظر زبانشناسی، جغرافیای زبان فارسی، رابطه زبان‌های ایرانی با دیگر زبان‌ها در طول تاریخ، پژوهش‌های تازه در زمینه گویش‌های ایرانی نو غربی و شرقی و پژوهش‌های تاریخ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی.

این همایش تا عصر روز دوشنبه پانزدهم دی ماه 1393 دامه خواهد داشت.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: