نوشاد رکنی: شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی می‌کنیم

1401/7/30 ۱۲:۳۹

نوشاد رکنی: شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی می‌کنیم

عضو کمیته نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به سطح بالای استانداردهای نگهداری از نسخ خطی در کتابخانه ملی گفت: سعی می‌کنیم شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی ایران کنیم. متناسب با مواد تشکیل دهنده نسخ خطی و اطلاعات و استانداردهای جهانی، استانداردها را به روز نگه می‌داریم.

نوشاد رکنی درباره نحوه فعالیت کمیته ارزیابی نسخ خطی در سازمان اسناد و کتابخانه توضیح داد: این کمیته نسخی را که برای فروش یا اهدا به کتابخانه ملی ارائه می‌شود بررسی و اعلام می‌کند، آیا ارزش خرید دارند یا نه. اگر نسخه ارزش خرید داشته‌باشد، برای آن تقویم و قیمت‌گذاری می‌شود تا نسخه با قیمت مناسب خریداری شود.

 

رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه نگهداری از نسخ خطی نیاز به فضا و هزینه برای تامین استانداردهای نگهداری دارد، گفت: در موزه ملک هر کتابی را برای اهدا  نمی‌پذیریم. این را قبول داریم که همه نسخه‌های خطی با ارزش هستند؛ اما هر نسخه‌ای را نمی‌پذیریم و حتی اگر نسخه خطی برای اهدا به کتابخانه ملی ارائه شده‌باشد،  نسخه‌هایی را که ارزش خاصی داشته‌باشند قبول می‌کنیم، باقی نسخ را به کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی دیگر مانند بنیاد ایران‌شناسی که بخش نسخ خطی دارد، دانشگاه تهران و دیگر مراکز ارجاع می‌دهیم.

این نسخه‌شناس و عضو کمیته نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، روند فعالیت در کتابخانه ملی را متفاوت اعلام کرد و افزود: کتابخانه ملی مرکز و مادر همه کتابخانه‌ها است و بسیاری از این نسخ که هر کدام منحصر به فرد هستند، ارزش نگهداری در فضایی استاندارد را دارد. به همین دلیل مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی باید بتوانند فضا و بودجه کافی برای نگهداری نسخ خطی داشته‌باشد.

همه کتابخانه‌ها به‌نوعی از کتابخانه ملی الگو می‌گیرند

به گفته رکنی برخی از استانداردها در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بهتر از دیگر مراکز است، در حالی که برخی از استانداردها حتی در این سازمان هنوز جای پیشرفت و گسترش دارد.

رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی کتابخانه و موزه ملی ملک با اعلام اینکه مسئولان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی همواره تلاش دارند تا استانداردها را به‌روز نگهدارند، درباره تجربه پنج سال پیش که رئیس موزه لوور بازدیدی از کتابخانه ملی داشت گفت: حدود پنج سال پیش رئیس موزه لوور گفته بود امیدوارم استانداردهای موزه لور در نگهداری به کتابخانه ملی برسد.

عضو کمیته نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اعلام اینکه این کتابخانه شیوه‌های خاصی در نگهداری نسخ خطی دارد، افزود: سعی می‌کنیم شیوه‌های نگهداری نسخ خطی را بومی ایران کنیم. متناسب با مواد تشکیل دهنده نسخ خطی و متناسب با اطلاعات و استانداردهای جهانی، استانداردها را به روز نگه می‌داریم. همچنین کتابخانه ملی، استانداردها را از مراکز مختلف در سطح جهان جمع می‌کند، زیرا کتابخانه مادر است و همه کتابخانه‌ها به‌نوعی از کتابخانه ملی الگو می‌گیرند پس باید بهترین باشد که هست.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: