آموختن ادبیّات فارسی ، هدف یا وسیله؟ / حسین مسرّت

1401/4/28 ۰۸:۰۴

آموختن ادبیّات فارسی ، هدف یا وسیله؟ / حسین مسرّت

آنچه در طیّ قرون متمادی ایران را از سایر کشورهای جهان متمایز می کند . ادبیّات غنی و پربار آن است ، چهره های شاخصی چون: فردوسی ، خیّام ، سعدی و حافظ به عنوان مشاهیر ادبی جهان مورد توجّۀ دوستداران ادب و فرهنگ قرار دارند

آموختن ادبیّات فارسی ، هدف یا وسیله؟ / حسین مسرّت

آنچه در طیّ قرون متمادی ایران را از سایر کشورهای جهان متمایز می کند . ادبیّات غنی و پربار آن است ، چهره های شاخصی چون: فردوسی ، خیّام ، سعدی و حافظ به عنوان مشاهیر ادبی جهان مورد توجّۀ دوستداران ادب و فرهنگ قرار دارند ، یک انگلیسی به همان اندازه که از شکسپیر آشنایی دارد از حافظ نیز دارد و بر همین سیاق است شناخت از گوته در آلمان ، هومر در یونان ، دانته در ایتالیا ، پوشکین و تولستوی در شوروی ، تاگور در هند ، اقبال در پاکستان و الخ .

اگر حمل بر گزافه گویی نشود، بهترین متون تاریخ ادبیّات فارسی ، نگارش یافتۀ ایران شناسانی است که با عشق و علاقه و پی گیری ، جنبه های گوناگون شعر و نثر ادب فارسی را در نظر گرفته و پیرامون آن به تحقیق و بررسی دست زده اند ، و چنان به شیفتگی رسیده که گاه ادبیّات فارسی را برتر از ادبیّات کشور خود ( علیرغم عرق ناسیونالیستی که در طبیعت و سرشت هرکس است ) دانسته اند ، « نور و ظلمت در ادبیّات ایران » ( میخائیل ای زند ) « تاریخ ادبیّات ایران » ( میخائیل یوگنی برتلس ) ، « تاریخ ادبی ایران » ( ادوارد جی براون)، «تاریخ ادبیّات ایران » ( یان ریپکا ) ، « مقالات تحقیقی ( ولادیمیر  بار تولد ) ، « مقدّمه فقه اللغه ایرانی ( ای .م . اوارنسکی ) و ده ها کتاب نگارش یافته و ترجمه نشده ، جزء گنجینۀ پربار تاریخ ادبیّات ایران است که بوسیلۀ غیر ایرانیان نگارش یافته است .

با این همه علاقه مندی که در اثر گسترش ارتباطات و نزدیک شدن مردم جهان ، یکدیگر بر دامنۀ آن روز به روز افزوده تر می شود و کشورهای جدیدی هر ساله به جرگۀ ادب دوستان زبان فارسی می پیوندند و با لطایف الحیل سعی می کنند ، کرسی زبان فارسی را در دانشگاه های معتبر خود برپای دارند ( چین جدیدترین کشور است که با دعوت از استادان زبان وادبیّات فارسی ایران به برپایی کرسی زبان در دانشگاهای شانگهای و پکن مبادرت کرده و اکنون با کمک ایرانی ها در کار چاپ فرهنگ دوز بانۀ چینی و فارسی هستند ) ، از انصاف بدور خواهد بود که ما وارثان این ادبیّات چند هزارسالۀ تاریخ ایران با بی مهری بدان برخورد کنیم .

نمونۀ بارز این بی توجّهی را در نظام آموزشی کشور می بینیم که تعداد دبیرستان های دارای رشتۀ علوم انسانی ، سال به سال کمتر می شود و تازه این دبیرستان ها محلّ تبعید و تنبیه و آخرین پناهگاه دانش آموزان تنبل و درس نخوان شده است ، در بخش های استخدامی صحبت از دیپلمه های ادبی ( یا به اصطلاح علوم انسانی ) نیست . دیپلمه های فنّی و تجربی و ریاضی در الویّت کار قرار دارند ، این است

که می بینیم در اثر بهاء ندادن به ادبیّات و نگارش و دستور زبان فارسی ، یک پزشک یا یک مهندس از نوشتن یک مقالۀ کوتاه پیرامون رشتۀ کاری و مورد علاقۀ خود عاجز است و چنان جملات را در کنار هم قرار می دهد که جز خندیدن بر آن نمی توان کاری کرد ، بگذریم از اینکه برخی فارغ التحصیلان رشته های فوق لیسانس و دکترای ادبیّات فارسی نیز بواسطۀ افت آموزش سال های اخیر به اندازۀ یک دیپلمۀ عادی سال های گذشته معلومات ندارند و آنچه می نویسند انشای ساده ای بیش نیست که چند واژۀ قلمبه سلمبۀ عربی را در خود جای داده است .

آنچه در این سال های اخیر نمود بیشتری یافته ، رشد مدرک گرایی در ایران و بهاء دادن عناصر دست اندر کار این گونه مسائل به این قبیل مدارک است ، دانشگاه های بی صلاحیّت هر روز مثل قارچ سبز می شوند . در این  دانشگاه ها یک دبیر دارای مدرک فوق دیپلم یا لیسانس ، دروس مقطع فوق لیسانس یا دکترا را تدریس می کند و سالانه چند هزار نفر فوق لیسانس و چند صد نفر دکتر محصول تولیدی این شرکت های مقاطعه کاری و مضاربه ای است .

هر سازمان و اداره و وزارتخانه ای برای خود دانشگاه دارد و مدرک می دهد . در حالی که یک دانشجوی دانشگاه معماری تهران با سال ها رنج ، مرارت و تحقیق ، سفر و گردش در ایران ، ترسیم صدها نقشه و پلان در عرض 4 الی 6 سال ، دارندۀ مدرک لیسانس می شود ، یک دانشجوی دانشکدۀ معماری فلان جا ، با دو سال تحصیل زیر نظر مهندسان ساختمان ( نه مدرّسان رشتۀ معماری ) به آسانی و بدون کمترین زحمتی مدرک لیسانس می گیرند و آنگاه می بینیم از لحاظ ارزش مادّی هر دو یکسان ارزیابی می شوند ، و اینجاست که می بینیم یک پذیرفته شدۀ دانشگاه ترجیح می دهد ، از دانشگاه انصراف داده و در کلاس های آموزشی ضمن خدمت شرکت کند ، زیرا که هم راحت تر است ، هم مدّت کمتری طول می کشد ( در چند تابستان ) و هم می تواند بواسطۀ دوستی و رفاقت با فلان دبیر ، به راحتی نمره بگیرند و در پایان با دریافت مدرک لیسانس موفّق به دریافت ماهیانه دوهزار تومان اضافه حقوق شوند ، به اصطلاح خودشان مگر مرض دارند ، 4 سال درس بخوانند و کتاب های مختلف زیرو رو کنند و آن همه تکلیف و تحقیق و امتحان پس دهند . فقط کافی است که با دبیر مربوطه که اتّفاقاً با هم دبیر شدند و در یک مدرسه درس می دهند آشنا باشند .

حال در نظر بگیریم رشتۀ ادبیّات فارسی برای آن هایی که به ناچار دبیر ادبیّات شدند و هیچ علاقه ای بدان دارند ، آنها تنها در سر کلاس درس ، دبیر ادبیّات هستند، پس ناچارند برای دریافت حقوق بیشتر و گذراندن بهتر زندگی ، دست به کار تهیّۀ مدرک شوند ، از بخت خوش50 % سهمیّۀ دانشگاه پیام نور از آن کارمندان دولت و در مرتبۀ اولی دبیران و آموزگاران آموزش و پرورش است . کافی است یک معلّم ادبیّات فقط در دانشگاه پیام نور ثبت نام کند ، دیگر او مطمئن خواهد بود که در اوّلین ترم سر کلاس درس است ، نه رقابت علمی در پیش رو دارد . نه سنجش آن ، حتّی گاه از سهمیّۀ خود نیز کمتر می آیند، او سر کلاس درس زجر می کشد ، نه به مطالب اهمیّت می دهد و نه استاد ، در فکر 4 سال دیگر است که با گرفتن مدرک حقوقش اضافه می شود ، درس ها را طوطی وار حفظ کرده و در سر امتحانات پس می دهد و چند روز بعد نیز تمامی از یادش رفته است . اینجاست که به علاقه مندان واقعی ادبیّات فارسی ظلم می شود . آنان که سعی در بالا بردن دانش و بینش و آگاهی خود دارند ، ناچارند تابستان های متمادی کتاب های درسی خود را مرور کنند ، حتّی گاه دیده شده، سالهای چندی را پشت کنکور می ماند ، چرا که بخت یارشان نشده و شامل انواع سهمیه ها نشده اند ، برخی پس از چندبار شکست در کنکور سرخورده شده و وارد بازار کار و کاسبی و بعضاً شغل های انگل می شوند و به کل یادشان می رود که زمانی با شوق و ذوق مایل به رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشتۀ ادبیّات فارسی بوده اند .

کلاس های دانشگاه های مختلف یکدست نیست ، آن هایی که با استفاده از سهمیه های گوناگون به دانشگاه راه یافته اند، در مرتبۀ پایین تری از بقیّۀ شاگردانی هستند که در اثر یک رقابت فشرده و سخت علمی به دانشگاه راه یافته اند، قرار دارند و بالطبع در کیفیّت آموزشی این برجستگان نیز تأثیرگذار خواهد بود . و حتّی استاد ناچار است طوری درس بدهد که این طفلی ها هم بفهمند ، در نتیجه کلاس برای برجستگان چیزتازه برایشان ندارد ، شاید زمانی که این سهمیّه ها و پالایشگاهها برداشته شوند . بتوان امیدوار بود که آموزش ما کیفیّت مطلوب خود را بیابد ، البتّه به شرط آنکه آن زمان این طفلی ها در مقام استاد دانشگاه نباشند .

برگردیم بر سر سخن اصلی خودمان که اگر علاقه مند به حفظ این میراث گرانقدریم ، بایستی علی رغم دشواری های موجود از قبیل: گرانی کتاب ، لوازم التحریر و غیره با جان سختی پاسدار این میراث گرانقدر باشیم ، کوششی در حدّ از خود گذشتگی .

منبع: روزنامه اطلاعات، پیوست فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: