سومین جلد کتاب «یزد، یادگار تاریخ» وارد بازار کتاب ‌شد

1401/3/29 ۱۱:۰۱

سومین جلد کتاب «یزد، یادگار تاریخ» وارد بازار کتاب ‌شد

سومین جلد کتاب «یزد، یادگار تاریخ» نوشته حسین مسرت در یزد منتشر شد.

حسین مسرّت، نویسنده کتاب یزد، یادگار تاریخ اظهار داشت: این دفتر نیز چونان دو دفتر گذشته دربردارنده گفتارهایی در حوزه یزدشناسی و یزدپژوهی است که پیش‌تر در بازۀه زمانی سال‌های ۱۳۶۴ تا پایان ۱۳۹۸ در کتاب‌ها، مطبوعات و دیگر رسانه‌های کشور درج، منتشر یا چاپ شده است. گفتارهای مذکور گلچینی است از بین حدود ۱۰۰۰ مقاله نویسنده که سعی شده همچون دفترهای پیشین، از تنوّع موضوعی برخوردار باشد.

وی افزود: در این کتاب، در هفت فصل و به ترتیب به گفتارهای تاریخی؛ شرح حال نام‌آوران و بزرگان یزد؛ آداب و فرهنگ؛ نقد کتاب؛ معماری، هنر و مردم‌شناسی. این کتاب مجموعاً دارای ۱۵۰ مقاله در زمینه‌های زندگی و آثار بزرگان، تاریخ، فرهنگ، کتابشناسی، ادب، دین، اندیشه، هنر و معماری استان یزد در ۶۸۰ صفحه متن و ۲۴ صفحه افزوده تمام‌رنگی پرداخته شده است.

مسرت بیان کرد: مقدمه این کتاب از دکتر یدالله جلالی پندری، استاد ممتاز دانشگاه یزد، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و چهره سرشناس پژوهش‌های ادبی معاصر است. همچنین دفتر سوم یزد، یادگار تاریخ دارای مقدمه‌ای است ادبی به قلم نویسنده همین کتاب و با عنوان «یزد، یادگار تاریخ است».

نویسنده کتاب عنوان کرد: مقدمه این کتاب به زبان‌های آلمانی، اردو، اسپانیایی، انگلیسی، ایتالیایی، پرتغالی، چینی، روسی، ژاپنی، عربی، فرانسه و هندی از سوی مترجمان نامداری چون دکتر خوزه کوتیاس فرر، استاد زبان فارسی و فرهنگ ایرانی در دانشگاه الیسانته اسپانیا، دکتر پیر دونینی از دانشگاه ایتالیا، دکتر فاطمۀ سماواتی از دانشگاه تهران، دکتر یوشیدا یوسکه از ژاپن، فریدون مزرعه، کسرا اشتری، مسعود بهجو و غیره به زبان‌های گوناگون برگردانده شده است.

وی ادامه داد: گزینش گفتارها، ساماندهی و ویراستاری کتاب با دکتر پیام شمس‌الدینی، ویراستار و عضو انجمن صنفی ویراستاران است.

مسرت عنوان کرد: در بین بخش‌های کتاب سه مجموعه تصویر شامل عکس‌هایی از آثار و بناهای تاریخی و دیدنی‌های یزد اثر هنر آقایان ابوالقاسم ابوترابی و فرشاد میرافضلی و نگاره‌هایی از استادان برتر نقاشی یزد مانند محمّدعلی حِدّت، دکتر علی‌اکبر شریفی و مجید ابریشمی جای گرفته است.

وی ادامه داد: روی جلد کتاب و مقدمه ادبی و قطعاتی از شعرای یزد به خط خوش استاد محمود رهبران، خوشنویس توانای جهان اسلام زینت‌بخش کتاب شده است. ناشر این کتاب انتشارات اندیشمندان یزد است که آن را با سرمایه‌گذاری گروهی از اهالی فرهنگ یزد به نام‌های سعید افضلی پور، محمد کاظمینی و سید محمد موسوی به زیر چاپ فرستاده است.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: