پژوهشی درباره تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم

1401/3/8 ۱۰:۴۸

پژوهشی درباره تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم

کتاب «تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم» تالیف محمدکاظم رحمتی از سوی نشر دارزین العابدین منتشر شد.

تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم، یکی از حوزه‌های مغفول است. زمانی که مرحوم مظفر کتاب تاریخ تشیع را می‌نوشته علیرغم تصریح به این نکته که تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم به همان قرن اول و زمان پیامبر باز می‌شود، تنها نیم صفحه گزارش درباره تاریخ تشیع در این منطقه آورده است.

مشکل اصلی برای پژوهش در تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم که شامل احساء؛ قطیف و جزیره اوال می‌شود، نبود منابع است. نوشتار حاضر که حاصل بیش از پنج سال تحقیق و مراجعه به منابع چاپ شده و خطی بسیار فراوانی است، تلاشی است برای توجه دادن محققان به این بخش از تاریخ تشیع. تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم، با بحث از تاریخ خلیج فارس و تجارت در این منطقه و مسائل مربوط به تحولات تاریخی منطقه و مهاجرت‌های گسترده خاندان‌های شیعه مرتبط است.

موضوعاتی که هر کدام شایسته است تا به نحو جداگانه با تفصیل و تمرکز بیشتری مورد بحث قرار گیرد. کتاب حاضر گامی ابتدایی برای تحقق نکات مورد اشاره است. مولف کتاب را به استادش عبدالخالق بن عبدالجلیل جنبی تقدیم کرده است که بی‌گمان نوشته‌ها، تحقیقات و آثارش چراغی فراروی محققان برای بحث از تاریخ تشیع در بحرین قدیم است.

مولف در سطر سطر نوشته اظهار کرده که وامدار او بوده است و به گفته خودش تقدیم کتاب به او حداقل کاری است که جهت حق‌شناسی از استادش می‌توانسته، انجام دهد.

کتاب «تاریخ تشیع در منطقه بحرین قدیم» تالیف محمدکاظم رحمتی در 553 صفحه در 500 نسخه به بهای 250 هزارتومان از سوی نشر دارزین العابدین راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: