محمدجعفر یاحقی: اسلامی ندوشن، قطعه بزرگی از پازل ادبیات فارسی معاصر بود

1401/2/7 ۱۲:۳۲

محمدجعفر یاحقی: اسلامی ندوشن، قطعه بزرگی از پازل ادبیات فارسی معاصر بود

محمدجعفر یاحقی، پژوهشگر و استاد دانشگاه فردوسی مشهد تاکید دارد که محمدعلی اسلامی ندوشن در کنار امثال زریاب خویی، خانلری و ژاله آموزگار از قطعه‌های اصلی فرهنگ و ادبیات معاصر کشورمان بود که فقدانش خلا بزرگی محسوب می‌شود.

محمدجعفر یاحقی ضمن تسلیت بابت درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن به جامعه ادبی و تمام ایرانیانی که درد و عشق وطن و فرهنگ دارند، عنوان کرد: اسلامی ندوشن شخصیت برجسته‌ای بود که ورد زبانش ایران و فرهنگ بود و یک دم از تلاش در راستای اعتلای نام ایران و فرهنگ این مرز و بوم دست برنداشت. وی با اینکه حقوق خوانده بود در دانشگاه تهران ادبیات تطبیقی تدریس می‌کرد، در جوانی شعر می‌گفت ولی بعد از شعر به نویسندگی تمایل پیدا کرد و 40 اثر بی‌نظیر را از خود به یادگار گذاشت.

این پژوهشگر با بیان اینکه در تمام آثار اسلامی ندوشن، علاقه بی‌مثالش را به تاریخ، فرهنگ و ادبیات مشاهده می‌کنیم، افزود: مسلما آثار ادبی اسلامی ندوشن که از دل برآمده‌اند نامش را تا ابد جاودان نگاه‌ می‌دارد. نام بسیاری از آثارش مزین به نام ایران بود که یادآوری می‌کرد نباید وطن را فراموش کنیم و باید اندیشه‌مند مسایل و دغدغه‌های کشورمان باشیم.

وی تصریح کرد: اسلامی ندوشن بیش از سایر نویسندگان معاصر دغدغه فرهنگ ایران را داشت و درباره حافظ و نیز به طور خاص فردوسی تحلیل‌های باارزشی داشت. وی یکی از بهترین مفسران داستان‌های شاهنامه بود و «داستان داستان‌ها» و «زندگی و مرگ پهلوانان» وی مبنای تحلیل‌ها و تحقیق‌های دیگران شده است.

یاحقی در پایان گفت: ادبیات معاصر ما شخصیت‌های بزرگی را به خود دیده که هر یک قطعه‌ای از پازل فرهنگ ما را تشکیل می‌دهند و درست در جای خود قرار گرفته و ماندگار شده‌اند و فرهنگ و ادبیات معاصر ما هیچ گاه امثال زریاب خویی، مرتضوی، خانلری و لاله آموزگار را فراموش نمی‌کند. اسلامی ندوشن نیز در جاده فرهنگ و ادبیات معاصر هم اندیشه و هم هدف با این بزرگان ولی راه مستقل و بی‌مانندی را طی می‌کرد که کس نرفته بود و نخواهد رفت. من اسلامی ندوشن را مرد ایران و فرهنگ می‌نامم.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: