سید حسین نصر: اسلام هرجا رفت درخت دانش ظهور کرد

1400/12/11 ۱۱:۲۷

سید حسین نصر: اسلام هرجا رفت درخت دانش ظهور کرد

استاد دانشگاه جرج واشنگتن گفت: علیرغم همه تلاشها میراث پیامبر اکرم (ص) نابود شدنی نیست و هیچ نامی در تاریخ اسلام به اندازه اسم «محمد» بر پسرها داده نشده است.

میراث محمد (ص) نابودشدنی نیست

توسط دانشکده الهیات دانشگاه تهران همزمان با عید مبعث، نشستی با حضور سید حسین نصر به صورت مجازی برگزار شد. وی در این نشست پیرامون شخصیت رسول اکرم (ص) سخنرانی کرد.

در ابتدای این جلسه، محمود واعظی رییس دانشکده الهیات به نصر خیر مقدم گفت و در پایان جلسه نیز سیدسلمان صفوی از شخصیت معنوی و عرفانی سید حسین نصر و خاطرات سفر حج در کنار وی یاد کرد.

نصر سخنانش را با تمرکز بر ابعاد مختلف شخصیت رسول اعظم (ص) آغاز کرد و گفت: گرچه خداوند متعال به من لطف و عنایت و قدرت هم نوشتن هم سخن گفتن برای دهه های ممتد داده است، به چند زبان می توانم بنویسم و سخن بگویم، هیچ چیزی برای من مشکلتر از سخن گفتن یا نوشتن راجع به پیغمبر اکرم صلوات الله علیه نیست. … همیشه برای من از همه سخنرانی ها مشکلتر است.

وی سپس به برخی اشتباهاتی که در خصوص نبی اکرم ص و اسلام در ممالک مختلف رخ داده اشاره و بیان کرد: حتی در غرب بعد از حضرت مسیح و ناپلئون بیشترین کتاب در مورد پیامبر اسلام ص نوشته شده و توجه به پیامبر اسلام ص همواره بوده منتها به صورت منحرف شده که اثر بسیار بدی بر رابطه اروپا با دنیای اسلامی برای قرنهای متمادی داشت و مخصوصاً با این نهضت اسلام ستیزی که اخیراً در غرب پیدا شده دوباره احیا شده و سخن گفتن درباره نبی اکرم ص را خیلی سخت کرده اند.

این فیلسوف مسلمان در ادامه به تخریب خانه پیامبر اکرم (ص) توسط سعودیها اشاره کرد و گفت: علیرغم همه این تلاشها میراث ایشان نابود شدنی نیست و هیچ نامی در تاریخ اسلام به اندازه اسم «محمد» بر پسرها داده نشده و اسم دوم هم محمدعلی است.

استاد دانشگاه جرج واشنگتن اضافه کرد: در قرن نوزدهم غربیها شروع به انتقادات جدیدی بر ضد پیامبر ص و بعد خیلی از مسلمانها هم دنبال آن را گرفتند مثلاً در پاکستان در آغاز قرن بیستم نهضتی برای کوچک کردن پیامبر ص آغاز شد که نوعی وهابیت بود. وهابیت لااله الاالله را که نمی تواند انکار کند اما محمدارسول الله او ضعیف است. عید مبعث را که نمی گیرند. گرفتن تولد پیغمبراکرم ص اصلاً در مکه غدغن است. من دوستان عرب دارم که خیلی متدین اند زیرزمین یواشکی جشن می گیرند.

وی جهان شمولی معنوی را رسالت رسول اعظم (ص) دانست و به شگفتی ظهور حضرت در جایی عقب افتاده که در دنیای آن روز که مراکز تمدن ایران و بیزانس و چین و … بودند و عربستان هیچ جایگاهی نداشت، اشاره کرد و گفت: مثل این بود که الان بگویند بزرگترین فیزیکدان دنیا در زیمبابوه مشغول فعالیت است! ولی خواست خدا بود که نبی امی بود و این فقط نمادی نیست. آنچه پیغمبر میدانست خداوند با قلم طلایی خودش بر لوح قلب پیغمبر نوشته بود....

نصر با اشاره به اینکه هر جا که اسلام رفت درخت دانش ظهور کرد توضیح داد: هر جا که اسلام رفت درخت دانش ظهور کرد مثل همین ایران خودمان؛ دانشمندان در ایران دوره ساسانی هم بوده اند در هخامنشی هم بوده اند، در اشکانی هم بوده اند. بله؛ ولی ظهور خیلی خیلی قوی دانشمندان در رشته های مختلف در قرن دوم و سوم هجری از کجا می آید؟ ما مقهور عربها از لحاظ نظامی شدیم، ولی خداوند یک نوع نیروی معنوی و فکری را توسط اسلام به ما داد که همان ایرانی هایی که یک دانه ابن سینا در چهارصد سال دوره ساسانی نتوانستند به وجود بیاورند -که اگر به وجود می آوردند ما اسمش را یقیناً می دانستیم- بله کارهای بزرگی کردند، ولی ایرانیها یک ابن سینا نداشتند. یک دفعه فارابی و ابن سینا و رازی و حکیم بعد از حکیم، دانشمند بعد از دانشمند؛ چرا ما ریاضیدانی مثل خیام در دوره ساسانی نداریم؟ اینها از صدقه انسان کامل محمدی است. یعنی برکت خاص اسلام است. یعنی هرجا که رفته درخت معرفت شکوفا شده.

وی در ادامه اضافه کرد: من نسبت به کسی بی ادبی نمی کنم. ولی خاک بر سر ما که الان به چنین وضعی افتادیم و تقلید از غربیها می کنیم و هر دانشی داریم از دروازه فرودگاههای غرب وارد کشورهای مسلمان می شود. قبل از دوران جدید، اسلام تنها تمدنی بود که از چین تا اسپانیا ارتباط ایجاد کرده بود. هیچ تمدن دیگری چنین امکانی نداشت. امه وسطا (امت وسط) که در گفتار خداوند آمده و مسلمانان به خود اطلاق می کنند، هم معنای جغرافیایی دارد هم معنای فکری هم معنای رابطه. این رابطه فقط کار اسلام بود.

نصر در پایان گفت: من هنوز خود را متعلق به دانشگاه تهران و یک دانشگاه تهرانی می دانم و امیدوارم عمر سفر کوتاه باشد و به زودی در دانشگاه تهران برایتان سخنرانی کنم.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: