نگهداری از نسخ خطی و چاپ سربی ولادت حضرت فاطمه (س) در گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

1400/11/3 ۱۱:۱۲

نگهداری از نسخ خطی و چاپ سربی ولادت حضرت فاطمه (س) در گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

گنجینه ای از نسخ خطی و نسخ چاپی سربی و قدیمی مربوط به ولادت حضرت فاطمه (س) در کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.

گنجینه ای از نسخ خطی و نسخ چاپی سربی و قدیمی مربوط به ولادت حضرت فاطمه (س) در کتابخانه ملی ایران در گنجینه نسخ خطی و مخزن کتاب های چاپ سربی وقدیمی موجود است.

نسخه خطی «ناسخ التواریخ» محمد تقی سپهر مستوفی کاشانی،‌به خط نستعلیق با کاغذ فرنگی نخودی و تزئینات‌ سرلوح و کتیبه ساده و بدون تزئین و ج‍دول‌ دور س‍طرها ب‍ه‌ زر و لاج‍ورد و کمنداندازی به زر، ع‍ن‍اوی‍ن‌ ب‍سرخی و نسخه دیگر از این عنوان کتابت شده توسط احمدبن‌حسین تبریزی ملقب به بصیرالعلماء و تاریخ کتابت سال 1324 هجری قمری است. خط نسخه دوم به شیوه نستعلیق کتابت و جلی خوش به قلم سیاهی و شواهد عربی به شیوه نسخ و ثلث است.

«تذکرةالخواص من الامة فی خصائص الائمة» از دیگر نسخ خطی نوشته یوسف بن قزاوغلی بن عبدالله ترکی عونی هبیری بغدادی مشهور به سبط ابن جوزی است که در سال 1288 هجری قمری کتابت شده است. نویسنده از علمای اهل سنت است. نسخه خطی دیگر از این کتاب ترجمه و تعلیق تذکره الخواص نیز توسط ابراهیم بن خلیل الله موسوی اردکانی در سال 1312 هجری قمری کتابت شده است.

کتاب «اسعاف‌الراغبین فی سیرة‌المصطفی و فضائل أهل بیته‌الطاهرین» چاپ سربی تالیف محمد صبان از علمای اهل سنت در حاشیه، کتاب دیگری به نام «نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار» تالیف مومن ش‍ب‍ل‍ن‍ج‍ی‌ چاپ شده است. کتابت در سال ۱۳۲۴هجری قمری به زبان عربی بوده است. «نزهة‌المجالس و منتخب‌النفائس» تالیف عبدالرحمن صفوری شافعی از علمای اهل سنت ازدیگر کتاب های چاپ سربی به زبان عربی است که در سال 1283هجری قمری طبع شده است.

همچنین کتاب های «‏‫ینابیع المودة»‫ و «‏‫عین‌الحیوة» نوشته سلیمان قندوزی بلخی و محمد باقر مجلسی  به زبان عربی و فارسی از کتاب های چاپ سربی موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

کتاب «‏‫ینابیع المودة»‫ در سال 1302 هجری قمری با مساعدت دو ایرانی میرزا مهدی ملک‌التجار و محمد طاهرتبریزی طبع شده است و کتاب «‏‫عین‌الحیوة» در سال 1254 هجری قمری در تهران چاپ شده است.

جلد چهارم کتاب «ناسخ التواریخ» نوشته میرزا محمد تقی لسان الملک مربوط به زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س) و کتاب «المنتقی من فضائل فاطمة الزهراء علیها السلام» برگرفته از آثار ابن شاهین و السیوطی و القلقشندی به انضمام «المختار من مسند فاطمة الزهراء (ع)» اثر سیوطی، به زبان عربی چاپ موسسه الزهراء در بیروت در سال 1416هجری قمری و کتاب «خاندان پیغمبر یا چهارده معصوم» تالیف محمد علی خلیلی از دیگر کتاب های موجود در گنجینه نسخ چاپ سربی و قدیمی است.

منبع: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: