میرزا تقی خان امیرکبیر از چشم یک انگلیسی / رابرت کرزن

1400/10/19 ۱۲:۲۷

میرزا تقی خان امیرکبیر از چشم یک انگلیسی / رابرت کرزن

مطالبی که در زیر خواهد آمد ترجمۀ قسمتی از کتابی است که «رابرت کرزن» منشی مخصوص «کانینگ» سفیر انگلیس در عثمانی به سال 1843، دربارۀ خاطرات و مشاهدات خود در ارمنستان عثمانی و مخصوصاً دوره اقامت در ارض روم...

 

مطالبی که در زیر خواهد آمد ترجمۀ قسمتی از کتابی است که «رابرت کرزن» منشی مخصوص «کانینگ» سفیر انگلیس در عثمانی به سال 1843، دربارۀ خاطرات و مشاهدات خود در ارمنستان عثمانی و مخصوصاً دوره اقامت در ارض روم به خاطر شرکت در «کنفرانس ارض روم» - که با پادرمیانی دو کشور انگلیس و روسیه برای خاتمه دادن به اختلافات ایران و عثمانی تشکیل شده بود – نوشته است و آن را با نام «ارمنستان: یک سال در ارض روم و مرزهای روسیه و عثمانی و ایران» در سال 1854 در لندن به چاپ رسانده است.

نمایندۀ ایران در این کنفرانس، میرزا تقی خان وزیر نظام (امیرکبیر) بود که در آن ایام مقام وزارت آدربایجان را بعهده داشت و همراه با سی نفر به عنوان هیئت نمایندگی ایران، در اواخر ربیع الاول 1259 قمری از تبریز عازم ارض روم گردید و به مدت 4 سال در این شهر اقامت نمود تا سرانجام توانست عهدنامه معروف ارض روم را که پایه‌گزار روابط جدید ایران و عثمانی شمرده می شود، با دولت عثمانی امضا نماید. و در همین جریان بود که امیرکبیر؛ درایت و شعور و سیاستمداری خود را کاملا به ثبوت رساند و نشان داد که شخصیتی لایق و کاردان و از هر نظر شایسته می باشد.

آینده سال نهم شهریور 1362 شماره 6

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: