کاظم موسوی بجنوردی: جعفری کارآفرینی بزرگ و وطن دوستی شایسته بود

1394/7/13 ۱۴:۰۷

کاظم موسوی بجنوردی: جعفری کارآفرینی بزرگ و وطن دوستی شایسته بود

محمد کاظم بجنوردی، رئیس دایره المعارف بزرگ اسلامی، درباره عبدالرحیم جعفری می گوید: "او کارش را با بساط کتابفروشی در جلوی مسجد امام و از شاگرد چاپخانه و از صفر به جایی رسید که بزرگ‌ترین ناشر ایران شد و او کسی بود که نهاد ارزشمندی را به وجود آورد و این نشان می‌دهد که او شخصیت خود ساخته‌ای داشت. او انسانی خدوم، کار آفرین بود و وطن دوست و به نظر من شایسته‌ تقدیر و تکریم و بزرگ‌داشت است."

محمد کاظم موسوی بجنوردی، رئیس دایره المعارف بزرگ اسلامی، درباره عبدالرحیم جعفری می گوید: "او کارش را با بساط کتابفروشی در جلوی مسجد امام و از شاگرد چاپخانه و از صفر به جایی رسید که بزرگ‌ترین ناشر ایران شد و او کسی بود که نهاد ارزشمندی را به وجود آورد و این نشان می‌دهد که او شخصیت خود ساخته‌ای داشت. او انسانی خدوم، کار آفرین بود و وطن دوست و به نظر من شایسته‌ تقدیر و تکریم و بزرگ‌داشت است."

مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی سال 83 مراسم بزرگداشتی برای عبدالرحیم جعفری برگزار کرد و به پاس زحمات و خدمات جعفری به صنعت نشر، لوح تقدیری به او اهدا کرد.

آقای بجنوردی با اشاره به آن بزرگداشت که برای تجلیل از خدمات عبدالرحیم جعفری بود، می گوید: "چون بسیاری از منابع تحقیق به زبان فارسی از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ شده بود. وقتی که از حال آقای جعفری جویا شدم و چند جلسه با ایشان گفتگو کردم، دیدم که به ایشان بی لطفی شده و خدمات ایشان در نظر گرفته نشده است. من مطمئن بودم که اگر اجازه می‌دادند ایشان بزرگ‌ترین نشر خاورمیانه را می‌توانست در تهران داشته باشد و مایه افتخار برای کشورمان بودند و به صورت شکوفاتری در منطقه بدرخشند.

"من موضوع تقدیر از آقای جعفری را در شورای عالی علمی دایره المعارف مطرح کردم. ما از شورا پرسیدیم که چون قصد تجلیل از بزرگ‌ترین ناشر ایران را داریم، آیا آقای جعفری بزرگ‌ترین ناشر ایران به حساب می‌آید؟ و به اتفاق آرا همه گفتند که بله آقای جعفری بزگ‌ترین ناشر ایران است و حق او این نبود که مورد کم لطفی قرار بگیرد. به همین دلیل ما مجلس بزرگ‌داشتی برای ایشان گرفتیم که بسیار صدا کرد و بسیاری از اساتید و ناشران کشور در مجلس بزرگ‌داشت آقای جعفری شرکت کردند. این مجلس برای حال ایشان خیلی خوب بود؛ چون ایشان مورد کم لطفی قرار گرفته بود."

پس از مراسم تجلیل از آقای جعفری در بنیاد دایره المعارف اسلامی، چند بار دیگر نیز از بنیانگذار انتشارات امیرکبیر تقدیر شد، از جمله در جشنواره تابستانی کتاب کودک (۱۳۸۴)، شب بخارا (۱۳۹۳) و بنیاد موقوفات ایرج افشار (۱۳۹۳).

همچنین دو سال پیش مهرداد شیخان، مستند ساز فیلمی را بر اساس زندگی و خدمات جعفری با نام "در جستجوی صبح" ساخت که در مراسم تقدیر از او به نمایش در آمد.

***

درسال 83 هنگامی که عبدالرحیم جعفری از هر سو در تنگنا قرار گرفته بود و بی مهری ها به او افزون شده بود، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ، بزرگداشتی برای او برگزار کرد و با اهدای لوح زرینی از او تقدیر به عمل آورد. متن کامل لوح تقدیر مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی به عبدالرحیم جعفری به این شرح است:

 

آقای عبدالرحیم جعفری بنیاد گذار گرامی انتشارات امیرکبیر

نظر به این که جناب عالی با شایستگی در پیشرفت صنعت والای نشر و گسترش راه های دستیابی به کتاب و ترویج آن در ایران زحمات گران کشیده و ابتکاراتی ارزشمند نشان داده اید؛

و نظر به این که عده ای از ناشران برجسته امروز، در زمره همکاران پیشین شما بوده و در موسسه امیرکبیر آزمودگی یافته و از تجربیات شخص شما بهره ور شده اند و شما در بالیده شده آنها موثر بوده اید؛

و نظر به این که با شور و شوق کم مانند به انتشار کتابهای مرجع که مهمترین ابزرا تعمیم فرهنگ و ترویج کتابخوانی است، و نیز ترجمه کتاب های اساسی و ضروری معارف بشری و علوم نوین همت گماردید و بیشتر انها برآورنده نیازهای فرهنگی کشور بوده است؛

و نظر به این که با ایجاد مجموعه هایی مانند سیمرغ و طلایی راه های عرضه کتاب ارزان را پیش گرفتید و نوشته های خواندنی از این راه و به آسانی به همه جای کشور می رسید؛

و نظر به این که توجه مخصوصی به انتشار کتاب های هنرمندانه و خوش طرح و چاپ داشتید و چند نمونه برجسته ماندنی مانند قرآن کریم و شاهنامه فردوسی... انتشار داده اید؛

و نظر به این که بخشی از انتشارات آن موسسه را به چاپ متون کهن زبان فارسی اختصاص دادید که انتشار بیشتر آن برای پژوهندگان طریقه ایران شناسی ضرورت داشته است؛

و نظر به این که همواره در انتشار کتاب هایی که نشان دهنده ارزشهای ادبیات معاصر است پیشگام بوده اید؛

مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با نهایت احترام این منشور را برای یادآوری کوششهای درخشان و ماندگار شما به ویژه از این روی که ناشر کتاب های مرجع بوده اید، تقدیم می کند و یقین دارد هریک از نشریاتی که با نشانه انتشارات امیرکبیر در روزگاران پس از این دست به دست گردد، آن را یادگاری از کوشش ها و توانایی های شما به عنوان بنیادگذار امیرکبیر خواهند دانست.

 

سید کاظم موسوی بجنوردی

رییس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: