ابن ندیم ما (متن سخنرانی در تجلیل از احمد منزوی) / ایرج افشار

1400/9/21 ۱۰:۲۲

ابن ندیم ما (متن سخنرانی در تجلیل از احمد منزوی) / ایرج افشار

چون این مجلس دلپذیر برای ادای احترام بی‌شائبه به احمد منزوی است بر کمینه فرض شد دعوت همکارانه و راستین او را برای حضور در مجلسی که دوستدارانش به‌هم می‌نشینند بپذیرم و از دقایق همصحبتی و تجدید دیدار آنان لذت‌یاب شوم.

 

چون این مجلس دلپذیر برای ادای احترام بی‌شائبه به احمد منزوی است بر کمینه فرض شد دعوت همکارانه و راستین او را برای حضور در مجلسی که دوستدارانش به‌هم می‌نشینند بپذیرم و از دقایق همصحبتی و تجدید دیدار آنان لذت‌یاب شوم. پس از صبوری و لطف شما مدد می‌گیرم و به عنوان کسی که چهل سال بیش با او هم‌آرزو و همراه بوده‌است چند بندی دربارۀ این نادره‌کار قلمرو کتابشناسی ایران _ که به طور اخص برای نوشته‌های زبان فارسی جانمایه گذارده و بطور اعم عاشق دلباختۀ کتاب و نسخه بوده و هست _ زحمت بدهم.

در یک کلام، ابن ندیم کنونی ما تا سال 1353 تعداد 49022 نسخه را با ذکر کیفیاتی که می‌باید در شش جلد «فهرست نسخه‌های خطی فارسی» و پس از آن 6914 نسخۀ خطی را تا سال 1361 در چهار جلد «فهرست مجموعۀ گنج بخش» و بالاخره حدود بیست هزار عنوان کتاب را _ که اگر حسابم نادرست نباشد _ به تخمین شصت هفتاد هزار نسخه خواهد بود تا سال 1375 در چهارده جلد «فهرست مشترک پاکستان» به ما شناسانیده و جز اینها موفق شده‌است پنج مجلد از کتاب ارزشمند خود به نام «فهرستوارۀ کتاب‌های فارسی» را که مرجعی همیشگی برای پژوهشگران خواهد بود به طبع برساند. پنج جلد نخستین آن توسط این انجمن چاپ شده و از جلد ششم به توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به چاپ خواهد رسید به حکم آنکه شاعر هم گفته است: «سر همان جا نه که باده خورده ای». ...

بخارا مرداد 1381 شماره 26

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: