باربد در حماسه ملی ایرانی / منصور رستگارفسایی

1400/8/11 ۱۰:۴۴

باربد در حماسه ملی ایرانی / منصور رستگارفسایی

باربد یکی از نامورترین هنرمندان ایران است که به شهرتی افسانه ای دست یافته و در متون حماسی و غنایی ایران با جلوه ای خاص مطرح شده است.

 

باربد یکی از نامورترین هنرمندان ایران است که به شهرتی افسانه ای دست یافته و در متون حماسی و غنایی ایران با جلوه ای خاص مطرح شده است. داستان باربد در همه جا درآمیخته با نمادهای خاصی است که استقامت و پایگاه های مردمی هنرمند را به تماشا می گذارند و عشق و مهربانی و عاطفت انسانی را در هنر و زندگی مورد تاکید قرار می دهند. فردوسی، داستان جلوه گری او را در صحنۀ هنر ایران زمین چنین بازگو می کند:

«در بیست و هشتمین سال پادشاهی خسروپرویز، خنیاگری به نام باربد به درگاه شاه ایران خسروپرویز آمد و هنرنمایی کرد، اما «سرکش»، خنیاگر دربار، به باربد رشک برد و سالاربار شاه را درم و دینار داد، باربد را به درگاه راه ندهد. باربد چاره ای اندیشید و به باغ شاه رفت و با باغبان او دوستی گرفت و چون خسروپرویز بدان باغ آمد تا دو هفته را در شادی بگذراند، باربد جامه های سبز پوشید و با ببط و رود خویش، بر سروی بزرگ و انبوه رفت و در آن نهان گشت و چون شاه به بزم نشست و شراب نوشید و شب فرا رسید، باربد:

سرودی به آواز خوش برکشید / که اکنون تو خوانیش«دادآفرید»

بزم نشینان، شگفت زده شدند و شاه، کسان به جست و جوی نغمه سرا فرستاد، اما او را نیافتند، پس باربد دستان «پیکارکرد» و «سبز در سبز» را بنواخت و بار دیگر شاه به جست و جوی وی فرمان داد....

فصلنامه نامه انجمن 1380 شماره 4

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: