بیش از 32 نسخه نفیس ادبی مرمت و بازسازی شد

1400/7/25 ۱۱:۳۲

بیش از 32 نسخه نفیس ادبی مرمت و بازسازی شد

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از مرمت و بازسازی بیش از 32 نسخه کتاب فرهنگی و ادبی در این اداره کل خبر داد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای رسالت ذاتی خود آمادگی مرمت و بازسازی اسناد حقیقی و حقوقی را اعلام می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد حدادی مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به مرمت و بازسازی آثار ادبی در اداره کل مرمت و حفاظت این سازمان، گفت: در راستای اهداف کلان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه حفاظت و نگهداری از میراث مستند و احیای هویت ملی، بیش از 32 نسخه از کتب ادبی و فرهنگی در این اداره کل مرمت و بازسازی شده است.

وی افزود: کتب مرمت شده شامل دیوان اشعار، مکاتبات شعرا و شرح‌های نوشته شده برای برخی از این آثار است.

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: از شاخص ترین این نسخ نفیس که اغلب دست نویس و برخی چاپ سنگی هستند؛ می توان به چهار جلد «دیوان حافظ»، یک جلد نسخه «گنج الگنج»، پنج جلد شاهنامه فردوسی،  پنج جلد از آثار سعدی شامل «بوستان»، «گلستان» و کلیات آثار وی، دو جلد دیوان «خمسه نظامی»، یک جلد کتاب «مثنوی مولوی» و یک جلد دیوان «صائب تبریزی» اشاره کرد.

حدادی ادامه داد: همچنین در این بین آثار ادبی دیگری از شعرا و نویسندگان بزرگ در  اداره کل مرمت و بازسازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرمت و بازسازی شده است که می توان به «کلیله و دمنه»، «مرزبان نامه»، «شرح گلشن راز»، دیوان «نظیری نیشابوری»، دیوان «امیر شاهی سبزواری»، آثار «امیر خسرو دهلوی»، مکاتبات «ملک الشعرای بهار»، یادداشت های «نیما یوشیج» و غیره اشاره کرد.

وی یادآور شد: به منظور حفاظت بهتر این آثار، پس از انجام مراحل مرمت برگ‌ها، در صورت نیاز به مرمت جلد و یا ساخت جلد انجام می شود و همچنین برای نسخ نفیس جعبه حفاظتی طراحی و ساخته شده است.

حدادی گفت: اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان متولی این امر، همواره خدمات حفاظتی و مرمتی را به اشخاص علاقمند به حفظ و نگهداری از میراث ادبی، عرفانی و غیره ارائه می دهد.

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: اسنادی که نیاز به مرمت دارند هم توسط اشخاص حقیقی و هم توسط سازمان های دولتی و خصوصی به این اداره کل ارسال می شوند و بر اساس میزان آسیب وارد شده به اسناد اقدامات حفاظتی برپایه مقررات و تعرفه مصوب سازمانی انجام می شود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: