سرگذشت نسیم شمال / ناصرالدین پروین

1400/6/21 ۱۱:۱۷

سرگذشت نسیم شمال / ناصرالدین پروین

روزنامۀ نسیم شمال از روزنامه های نامی تاریخ روزنامه نگاری ایران و از محبوبترین آنها، به ویژه در میان مردم کوچه و بازار است. این روزنامه، با وقفه های طولانی ار 1325ق (1286خ) تا پایان 1312خ به دست مؤسس آن سید اشرف الدین قزوینی و از دهم خرداد 1312 تا 1329خ به دست دیگران انتشار یافته است.

 

روزنامۀ نسیم شمال از روزنامه های نامی تاریخ روزنامه نگاری ایران و از محبوبترین آنها، به ویژه در میان مردم کوچه و بازار است. این روزنامه، با وقفه های طولانی ار 1325ق (1286خ) تا پایان 1312خ به دست مؤسس آن سید اشرف الدین قزوینی و از دهم خرداد 1312 تا 1329خ  به دست دیگران انتشار یافته است.

نسیم شمال، در سال اول هم به صورت هفتگی نامرتب به چاپ می رسید و انتشارش از آن پس نامرتب تر شد. افزون بر چند سال تعطیل، وقفه هایی که در نشر روزنامه پدید آمد بسیار است: ازجمله، میان شماره های اول و دوم 16 روز، میان شماره های دوم و سوم 22 روز، میان شماره های سوم و چهارم 12 روز فاصله افتاد. از آخرهای دورۀ انتشار در رشت تا آخرین شماره های منتشر شده در دورۀ رضا شاه، روزنامه از قید هفته و ماه رهایی جست و هرگاه که مطلب کافی فراهم می آمد، به چاپ می رسید. از سال 1329 ق به بعد، در سرلوحه چنین می نوشتند: «این روزنامه، عجالتاً هر قدر ممکن شد به طبع می رسد». گفتنی است که تا ماههای آخری که روزنامه در زمان حیات سید اشرف الدین چاپ شده است، تنها تاریخهای قمری و میلادی را، در سرلوحه آورده اند....

ایران شناسی سال چهاردهم تابستان 1381 شماره 54

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

«درج این مطلب لزوماً به معنای تأیید آن‌ از سوی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی نیست.»

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: