ابوریحان بیرونی؛ 180 تألیف و مجموعه‌ای از ابداعات

1400/6/17 ۱۰:۳۵

ابوریحان بیرونی؛ 180 تألیف و مجموعه‌ای از ابداعات

پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به برجا ماندن 180 تالیف از حکیم ابوریحانی بیرونی گفت: از این تعداد 22 عنوان در کتابخانه‌های کشورمان موجود است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، حمیدرضا محمدخانی پیش از ظهر امروز در نود و چهارمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که هم‌زمان با رونمایی از نسخه خطی «قانون مسعودی» از آثار بنام حکیم ابوریحان بیرونی به صورت وبیناری برگزار شد، به بررسی آثار نجومی و ریاضیات این دانشمند بزرگ پرداخت.

پژوهشگر علوم اسلامی اظهار کرد: ابوریحان بیرونی 180 تالیف شامل کتاب، مقاله و رساله در علوم مختلف ریاضیات، نجوم، جغرافیا، پزشکی، کانی شناسی و غیره از خود به جای گذاشته است که از این تعداد 115 مورد مربوط به علم نجوم و ریاضیات بوده است.

وی با اشاره به تسلط این دانشمند بزرگ به زبان‌های مختلف همچون عربی، سانسکریت، یونانی و... افزود: یکی از کارهای مهم بیرونی فراگیری زبان‌های مختلف بود. او ادامه داد: 22 عنوان از کتاب‌های ابوریحان بیرونی در کتابخانه‌های ایران مشاهده شده و سایر آثار این دانشمند بزرگ در کشورهایی چون استانبول، هند و... نگهداری می‌شود.

محمدخانی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از تألیفات ابوریحان بیرونی اشاره کرد و افزود: کتاب «التَّفهیم لِأَوائلِ صناعة التَّنجیم» که ابوریحان بیرونی آن را در آغاز سده پنجم نوشته است، به زبان فارسی است و شامل موضوعاتی چون ستاره ‌شناسی، هندسه و حساب است.

وی ادامه داد: کتاب «آثار الباقیه عن القرون الخالیه» اثر دیگری از این حکیم بزرگ است که شامل مطالعه تطبیقی تقویم‌های فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف همراه با ریاضیات، نجوم و اطلاعات تاریخی است.

این پژوهشگر علوم اسلامی از کتاب «قانون مسعودی» به عنوان اثر دیگر ابوریحان بیرونی با موضوع علم نجوم، تاریخ‌ها و نحوه تبدیل تاریخ‌ها یاد کرد.

وی بیان کرد: ساخت اسطرلاب به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار نجوم از اقدامات بزرگ این حکیم صاحب نظر وتجربه‌گرا بود که در کارنامه ابداعاتش به ثبت رسیده است.

محاسبه مساحت و محیط و قطر کره زمین، اثبات بیشتر بودن سرعت نور نسبت به سرعت صوت، کشف دلیل علمی جزر و مد، کشف علت بالا آمدن آب چشمه و چاه، کشف اشکال هندسی گل‌ها و شکوفه‌ها، کشف و ابداع ابزارآلات رصدی و کشف حرکت کواکبی که تا آن زمان تصور می‌شد ثابت است، از دیگر نوآوری‌های این دانشمند بزرگ ایرانی است که محمدخانی به آن اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: ابوریحان بیرونی قائل به چرخش کره زمین و امکان خلاء بود اما چون دلایل متقنی نداشت نتوانست آن را به صورت نظریه بیان کند.

منبع: کتابخانه آستان قدس رضوی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: