سید محمد بهشتی: برای حل بحران‌های کشور نیاز به سوالات و پژوهش‌های بیشتری داریم

1393/9/24 ۱۰:۱۰

سید محمد بهشتی: برای حل بحران‌های کشور نیاز به سوالات و پژوهش‌های بیشتری داریم

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش سوال را کلیدی‌ترین بخش پژوهش و حل بحران‌ها را مستلزم پرسش و پژوهش عنوان کرد. او گفت: «شرط اول پژوهشگر بودن، صاحب سوال بودن است. اگر سوالی مطرح نکنیم، نمی‌توانیم بر بحران‌ها غلبه کنیم .»

 

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش سوال را کلیدی‌ترین بخش پژوهش و حل بحران‌ها را مستلزم پرسش و پژوهش عنوان کرد. او گفت: «شرط اول پژوهشگر بودن، صاحب سوال بودن است. اگر سوالی مطرح نکنیم، نمی‌توانیم بر بحران‌ها غلبه کنیم .»

مراسم افتتاح "بزرگداشت هفته پژوهش" و تجلیل از پژوهشگران برتر عصر امروز با حضور سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، حجت‌الاسلام یونسی مشاور اقوام و اقلیت‌های ریاست‌ جمهوری، محمد حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، سید احمد محیط‌ طباطبایی مشاور پژوهشگاه و جمعی از پژوهشگران و کارشناسان میراث‌فرهنگی برگزار شد.

«سید محمد بهشتی»، رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با بیان اینکه هفته پژوهش، هفته صاحبان سوال است و شرط اول پژوهشگر بودن صاحب سوال بودن است گفت: «کسانی که فکر می‌کنند می‌دانند سوال ندارند. بنابراین شرط اول پژوهشگر بودن صاحب سوال بودن است.»

او گفت: «بارها تاکید شده که توانمندترین پژوهشگران کسانی هستند که سوالات بزرگتری دارند حتی اگر در طول عمرشان پاسخی پیدا نکنند اما همچنان ثروتمند باقی می‌مانند. به‌همین دلیل نهادهای پژوهشی و پژوهشگران هر لحظه باید تامل کنند که آیا سوال دارند یا خیر. چراکه اگر در ارکان وجودی پژوهشگاه‌ها سوالی مطرح نباشد از پژوهش‌ها آبی‌ها گرم نمی‌شود.»

به‌گفته سید محمد بهشتی، حوزه فرهنگ معاصر به‌دلیل ارتباط داشتن با تفکرات جدید نیازمند آن است که پرسش‌های زیادی در آن مطرح شود در غیر اینصورت مردم دچار نسیان فرهنگی می‌شوند و پس از مدتی دیگر سرزمین و فرهنگ خود را به یاد نمی‌آورند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور با اشاره بر اینکه پژوهشگاه در طی سالهای گذشته دچار صدمات بسیاری شده و برای قد علم کردن این نهاد علمی باید فعالیت‌های پژوهشی عمیق‌تری انجام داد تاکید کرد: «در سالهای گذشته پژوهشگاه دچار صدمات جدی شده است و این نهاد علمی لازم است دوبارهکمر راست کند، چراکه نه‌تنها سازمان میراث‌فرهنگی که کشور هم به فعالیت‌هایی که در پژوهشگاه اتفاق می‌افتد به‌شدت نیازمند است.»

او گفت: «درحال‌حاضر نگاه بسیاری از مردم و مسئولان دولتی به سمت موضوعات اقتصادی و پایین آمدن قیمت نفت گرایش دارد و از این بابت اوقات‌شان تلخ است. اما ما پژوهشگران خوشحالیم چرا که وقتی دولت‌های ما بی‌پول می‌شوند بیشتر اهل تامل و تعمق می‌شوند و فرصت پرسیدن سوال بیشتری پیدا می‌کنند.»

او تاکید کرد: «توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که زیربناهای پژوهشی مورد بررسی و استفاده قرار گیرند. صرفا اگر شاخص‌های اقتصادی بالا رود به معنای توسعه نیست و توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که مبتنی بر مزیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی باشد.»

آنطور که بهشتی افزود: «پژوهشگران نباید پرسش‌های خود در چهارچوب دیوارهای پژوهشگاه مطرح کند. تعامل پژوهشگران با نهادهای پژوهشی و آموزشی کشور و حتی افراد و دولت‌هایی که در خارج از ایران به موضوع ایران توجه دارند لازم و ضروری است. این افراد و گروه‌ها شبکه‌ای هستند که برای پرسیدن سوال و جستجوی جواب باید دست‌شان در دست ما قرار بگیرد. این موضوع هم‌اکنون در سازمان میراث‌فرهنگی درحال پیگیری است. شاهد آن هم تفاهم‌نامه‌هایی است که بر این مبنا با نهادهای داخلی و خارجی انجام می‌گیرد.»

او گفت: «درحال‌حاضر ما با بحران آب در کشور مواجه هستیم. اما ما خوشحالیم، چراکه هم‌اکنون با پژوهش‌هایی که در این حوزه  انجام می‌گیرد متوجه می‌شویم که در سرزمینی که همیشه بحران آب و خشکسالی حاکم بوده مردم چگونه می‌زیستند و چگونه با بحران‌ آب و منابع آبی کنار می‌آمدند. در واقع پژوهش‌ها کمک می‌کند که بحران‌ها مرتفع شود. و امیدواریم که در حوزه انرژی، توسعه شهری، صنعت و در دیگر حوزه‌ها با بحرانی چون کم‌آبی مواجه شویم تا از این طریق با پرسش مواجه شویم.

بهشتی تاکید کرد: «پژوهش‌ این قدرت را دارد که افراد و نهادها را با ظرفیت‌هایی که در کشور مغفول مانده آشنا کند.»

خبرگزاری میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: