فیرحی: تكفیری‌ها دارای عقاید سلفی و منش اخوانی هستند

1393/9/18 ۰۹:۳۱

فیرحی: تكفیری‌ها دارای عقاید سلفی و منش اخوانی هستند

فیرحی در نشست جریانهای تكفیری با بیان اینکه تكفیریها دارای عقاید سلفی و منش اخوانی هستند، گفت: گروه‌های فعلی تكفیری برای پیشبرد اهداف خود بیشترین بهره را از شبكه‌های اجتماعی می برند.

 

فیرحی در نشست جریانهای تكفیری با بیان اینکه تكفیریها دارای عقاید سلفی و منش اخوانی هستند، گفت: گروه‌های فعلی تكفیری برای پیشبرد اهداف خود بیشترین بهره را از شبكه‌های اجتماعی می برند.

نشست تخصصی «جریان‌های تكفیری؛ زمینه‌ها و راهبردها» با تأكید بر روابط مذهب و فرهنگ، با حضور مدیران و كارشناسان ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شانزدهم آذر در محل این سازمان برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین داوود فیرحی، عضو هیئت علمی دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، سخنران اصلی این نشست بود.

وی در آغاز سخنان خود با بیان تاریخچه فعالیت گروه‌های تكفیری در جهان اسلام، اظهار كرد: تكفیری‌ها، دارای عقاید سلفی و منش اخوانی هستند. تشكیلات آنها به صورت شبكه‌ای و فاقد مركزیت است و به شخصیت خاصی وابسته نیست؛ بنابراین اگر گروهی از آنها متلاشی شود، به گروه‌های دیگر آسیبی نمی‌رسد.

فیرحی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: گروه‌های فعلی تكفیری، برای پیشبرد اهداف خود، بیشترین بهره را از شبكه‌های اجتماعی می‌برند. آنها در بیش از یك‌هزار و 800 صفحه در شبكه اجتماعی نظیر فیس‌بوك و توییتر، عضویت دارند و از این طریق با مخاطبین خود در ارتباط‌اند و با این روش افراد را جذب می‌كنند.

حجت‌الاسلام فیرحی، همچنین به بحث فقه تكفیر، پرداخت و با گفتن این جمله كه فقه تكفیر هم در شیعه و هم در اهل سنت دارای سابقه است، به نظر مرحوم ملااحمد نراقی در «الرسائل و المسائل» اشاره كرد و گفت: شرط تكفیر، علم است و غیرعالم، متصف به تكفیر نیست. اهل سنت هم قبلاً علما را تفكیر می‌كردند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: روش و هدف القاعده با تكفیری‌ها، تفاوت اساسی دارد. موضوع و هدف القاعده، مسیحی‌ها و یهودی و مسلمانانی كه با غیرمسلمانان همكاری كرده‌اند، بود؛ ولی تفكیری‌ها با مسلمانان می‌جنگند.

وی در ادامه اظهار كرد: اولین كسی كه چارچوب فقهی تكفیر را  شكست، محمد بن عبدالوهاب بود كه مسلمانان شیعه یمن را تكفیر كرد و با آنها جنگید. در سال‌های اخیر نیز اولین بار عبدالرحمان كاتبی و جبوری، در سال 88 حكم به تكفیر كل عراق دادند.

فیرحی، در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اولین گروه مخاطب تكفیری‌ها، شیعه‌ها، سپس اهل سنت غیرجهادی و سومین گروه هم، غرب و جامعه غربی هستند.

وی ادامه داد: تكفیری‌ها برای انجام باورهای خود به هجرت اعتقاد دارند كه دارای دوگونه است؛ هجرت ذهنی یعنی قطع كردن علقه با تمام افرادی كه شریك اعتقادی آنها نیستند ـ حتی پدر و مادر و افراد نزدیك خانواده ـ و هجرت جغرافیایی از همه جای دنیا به یك مكان خاص مانند سوریه و عراق. آنها برای این رفتار خود، مسلمانان صدر اسلام را مثال می‌زنند.

این استاد دانشگاه تهران، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ارایه راهبرد برخورد با گروه‌های تكفیری در منطقه، گفت: وقتی در جدال با شیعیان، پای خارجیانی مانند آمریكایی‌ها و غربی‌ها به میان بیاید، حجت برای آنها برای مبارزه و جنگ قوی‌تر می‌شود و در مبارزه راسخ‌تر می‌شوند. پس باید این بهانه از آنها گرفته شود.

خبرگزاری مهر

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: