ورقی از تاریخ سلاح در ایران (زین ابزار) / ابراهیم پورداود

1399/11/20 ۱۰:۱۴

ورقی از تاریخ سلاح در ایران (زین ابزار) / ابراهیم پورداود

در میان نوشته های باستانی که بیگانگان به جای گذاشته اند تاریخ هرودوت بیش از دیگران از ابزار های جنگی لشکریان ایران سخن رفته است به ویژه در جائیکه این نویسنده سدۀ پنجم پیش از میلاد از لشکرکشی خشیارشن به سوی یونان یاد می کند آنچنان که می دانیم این لشکر کشی در بهار سال 480 پیش از مسیح روی داد و هرودوت در آن هنگام کودکی بود سه ساله یا چهار ساله.

 

در میان نوشته های باستانی که بیگانگان به جای گذاشته اند تاریخ هرودوت بیش از دیگران از ابزار های جنگی لشکریان ایران سخن رفته است به ویژه در جائیکه این نویسنده سدۀ پنجم پیش از میلاد از لشکرکشی خشیارشن به سوی یونان یاد می کند آنچنان که می دانیم این لشکر کشی در بهار سال 480 پیش از مسیح روی داد و هرودوت در آن هنگام کودکی بود سه ساله یا چهار ساله. در آن روزگاران آتش کین ایرانیان در دل هر یونانی نژاد زبانه می کشید این است که هرودوت در سخن از همین لشکرکشی بیطرف نیست و نمی توانست از ناسزا گفتن به ایرانیان خودداری کند و آنچه دربارۀ این جنگ از هم نژادان خود شنیده بود، نگاشته است، اما می توان گفت آنچه از جنگاوران گوناگون ایران نوشته و از پوشاک و جنگ ابزار آنان سخن به میان آورده همه باید از روی سندی باشد که در زیر دست داشته است.

به ویژه اینکه می نویسد سرداران این جنگاوران از هر نژاد و سرزمینی که بودند، همه ایرانی بودند و نام های آنان را نیز یاد کرده است. بیشتر این یرداران از شاهزادگان خود خاندان هخامنشی بودند....

بررسی های تاریخی 1345 شماره 3

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: