دلایل کاهش اقبال به ایرانشناسی در ارمنستان بررسی شد

1399/11/7 ۱۲:۱۷

دلایل کاهش اقبال به ایرانشناسی در ارمنستان بررسی شد

رئیس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در گفتگو با رایزن فرهنگی ایران با تصدیق کاهش اقبال به ایرانشناسی در مقایسه با دیگر حوزه‌های شرقشناسی، بر آسیب‌شناسی ایرانشناسی در ارمنستان تأکید کرد.

 

در دیدار سیدحسین طباطبایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با وارطان وسکانیان، رئیس و شماری از اساتید کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان که به دعوت طرف ارمنی صورت گرفت، اهداف، برنامه‌ها و راهکارهای توسعه مطالعات ایرانشناسی در ارمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

وارطان وسکانیان، رئیس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان به اجمال فعالیت‌ها و پژوهش‌های اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه را معرفی کرد و اهتمام اصلی خود و مجموعه همکارانش را تداوم تلاش‌ها و پژوهش‌های ایرانشناسان برجسته ارمنی که جایگاه شایان توجهی را در جهان ایرانشناسی به خود اختصاص داده‌اند، دانست.

 

وی بر ضرورت آسیب شناسی ایرانشناسی در ارمنستان تأکید کرد و ضمن تصدیق کاهش اقبال به ایرانشناسی در مقایسه با دیگر حوزه‌های شرقشناسی، به تبیین برخی دلایل ذهنی و عینی این امر پرداخت.

 

رئیس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان، با اشاره به تفاهمنامه‌ها و همکاری‌های این دانشگاه با دانشگاه‌های ایران از قبیل دانشگاه تبریز، جندی شاپور، شیراز، نیشابور و … تقویت مناسبات بین دانشگاهی را از جمله مؤثرترین شیوه‌ها برای ارتقاء پژوهش‌های ایرانشناسی در ارمنستان دانست.

 

وسکانیان آمادگی کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان را برای تدوین کتابشناسی ایرانشناسی در ارمنستان اعلام کرد و ظرفیت‌های این مجموعه را در شاخه‌های مختلف تاریخ، ادبیات کلاسیک، زبانشناسی و مطالعات اقوام ایرانی قابل توجه خواند.

 

طباطبایی در سخنانی، با تأکید بر گسترش کیفی و کمی پژوهش‌های ایرانشناسی، آسیب شناسی منقح ایرانشناسی در ارمنستان را گام اصلی به منظور شناخت ظرفیت‌ها و پی بردن به کاستی‌های موجود در این عرصه و تلاش همه جانبه دانست.

 

وی تدوین تاریخ شفاهی ایرانشناسان ارمنی، اعطای جایزه سالانه «هراچیا آچاریان» به ایرانشناسان برتر، حمایت از پایان‌نامه‌هایی با موضوعات ایران شناسی، ایجاد ارتباط و همکاری مؤسسات و نهادهای پژوهشی ایرانی با کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی و دیگر مؤسسات پژوهشی، اعطای فرصت‌های مطالعاتی به پژوهشگران و اساتید واجد شرایط، مساعدت در تأمین کتب و منابع علمی به ویژه کتب مرجع، مساعدت برای حضور اساتید و پژوهشگران برجسته ایرانی و ارائه کارگاه‌های آموزشی و … را از جمله برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران دانست.

 

رایزن فرهنگی کشورمان بر ضرورت معرفی ادبیات معاصر ایران اعم از شعر و نثر، ادبیات داستانی را آئینه‌ای تمام نما برای معرفی هر ملتی دانست و آمادگی این نمایندگی فرهنگی را برای مساعدت در این زمینه اعلام کرد.

 

در ادامه دیدار، شماری از اساتید حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص تقویت پژوهش‌های دپارتمان ایرانشناسی پرداختند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: