رونالد اینگلهارت: پیمایش‌های علمی آزاد ارمکی محمل ارزشمندی برای تحلیل واقعیت اجتماعی است

1393/9/11 ۱۲:۴۴

رونالد اینگلهارت: پیمایش‌های علمی آزاد ارمکی محمل ارزشمندی برای تحلیل واقعیت اجتماعی است

رونالد اینگلهارت در پیامی صوتی به همایش بزرگداشت دکتر تقی آزادارمکی گفت: درک ما از مدرنیزاسیون در معنای کلی و چگونگی تأثیرگذاری آن بر ایران و سایر جوامع مسلمان تا حدود بسیار زیادی مدیون آزاد است. اولین همایش تخصصی «جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی» با بررسی آثار دکتر تقی آزاد ارمکی دوشنبه دهم آذرماه در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

رونالد اینگلهارت در پیامی صوتی به همایش بزرگداشت دکتر تقی آزادارمکی گفت: درک ما از مدرنیزاسیون در معنای کلی و چگونگی تأثیرگذاری آن بر ایران و سایر جوامع مسلمان تا حدود بسیار زیادی مدیون آزاد است.

اولین همایش تخصصی «جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی» با بررسی آثار دکتر تقی آزاد ارمکی دوشنبه دهم آذرماه در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

 رونالد اینگلهارت، استاد دانشگاه میشیگان، پیامی صوتی برای این همایش ارسال کرد که متن آن اکنون از نظر شما می گذرد.

مشتاقم بهترین آرزوها و نیز تبریکات خودم را تقدیم شمایی کنم که برای بزرگداشت نقش تقی آزادارمکی و تأثیر او در علوم اجتماعی ایران و جهان گرد هم آمده اید. سابقه آشنایی من با پروفسور آزادارمکی به ۱۵ سال پیش بر می گردد. یعنی زمانی که او تلاش می کرد ایران را به شبکه های جهانی از دانشمندان علوم اجتماعی وصل کند. شبکه ای که اکنون بیش از ۱۰۰ کشور در سرتاسر جهان به آن پیوسته اند. او و همکارانش در دانشگاه تهران پروژه پیمایش جهانی ارزشها را در ایران پیاده کردند و بدین وسیله امکان بررسی دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی ایران و تجزیه و تحلیل آنرا در مقیاسی جهانی فراهم آوردند.

بخت با من یار بود که فرصت دیدار از تهران دست داد در این دیدار من کمک کردم بخش ملی مربوط به این پیمایش در سطح ایران طراحی شود. در آن هنگام رابطه ایران و ایالات متحده متشنج شـده بود و به این دلیل در بدو امـر نمی دانستم چگـونه از من استقبال خواهـد شـد. فی الواقع، با گرم ترین استقبالی روبرو شدم که تا این زمان تجربه کرده ام.

من لذت کار کردن با یک گروه با انگیزه از دانشمندان مستعد علوم اجتماعی را تجربه کردم که از جان و دل علاقه مند بودند بفهمند چگونه میراث فرهنگی منحصر به فرد ایران بر توسعه اقتصادی و نیز تکامل (فرآیند) دموکراسی در این کشور تأثیر می گذارد. من هرگز فراموش نمی کنم که چه برخوردهای دوستانه و تعامل های صمیمانه ای با پروفسور آزاد ارمکی و همکاران و دانشجویانش داشتم. من و پروفسور آزاد ارمکی، هر دو، بخش قابل توجهی از عصر حرفه ای خود را به مطالعه مدرنیزاسیون اختصاص داده ایم و محرک ما این باور بوده است که اگر دانشمندان علوم اجتماعی بتوانند نظریه ای شفاف درباره نوسازی ارائه دهند و بر اساس داده های تجربی پایا آن را بیازمایند، می تواند جوامع ما را یاری دهد تا به گونه ای موثرتر با دگرگونی های اجتماعی، تکنولوژیک و اقتصادی جهان معاصر کنار بیایند.

درک ما از مدرنیزاسیون در معنای کلی و چگونگی تأثیرگذاری آن بر ایران و سایر جوامع مسلمان تا حدود بسیار زیادی مدیون آزاد ارمکی است.

برای مثال او نشان داده است که باورهای قوی اسلامی می توانند حامی ارزشهای دموکراتیک باشند. پیمایش های علمی که او در طول این سالها انجام داده، محملی ارزشمند برای تحلیل واقعیت اجتماعی محسوب می شوند.

او در کتابها و مقالات متعدد خود، به دانشمندان علوم اجتماعی در سرتاسر جهان کمک کرده به درکی بهتر از ماهیت تغییری نائل آیند که در جهان ما در حال رخ دادن است و بفهمند چگونه باورهای مذهبی و سایر باورهای فرهنگی به رفتار انسان ها شکل می دهند.

در این لحظه خرسند خواهم بود تبریکات خودم را تقدیم تقی آزاد ارمکی کنم و به او بگویم بابت بینش و انگیزش فکری که به ما دادی از تو سپاسگزارم.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: