سنجش ارزشها و نگرشها به عنوان یکی از ابزارهای مهم شناخت وضعیت اجتماعی و فرهنگی مردم یک جامعه از مدتها قبل در بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام است. در ایران تلاشهای اولیه برای این کار در سال ۱۳۵۳ توسط افرادی مانند مرحوم دکتر علی اسدی و مجید تهرانیان کلید خورد که به علت شرایط سیاسی و اجتماعی نیمهتمام ماند.
جامعه شناسی ایران،به رغم هشت دهه سابقه،هنوز نتوانسته است خود را تاسیس کند. و پیش از آن که این عدم توفیق را متوجه کسانی کنیم، یا به کاستی و کاهلی گروهی نسبت دهیم،باید به این امر مهم توجه کنیم که، وضعیت جامعه شناسی ما نیز، متاثراز وضعیت کلی اجتماعی ما می باشد.جامعه ای که بعد از درک ناکامی های متعدد در عرصه های مختلف، از جمله شکست فاحش از همسایه شمالی در سده نوزدهم، هر چند دست به تلاش هایی زده است اما به دلایلی نتوانسته است روندی تاریخی هر چند با افت و خیز تولید کند، تا مسیری حتا هرچند نه چندان روشن اما کمتر مبهم در پیش گیرد.
تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در جدیدترین گفتوگویی که با ایبنا داشته درباره موانع دستیابی به جامعه مدنی در ایران سخن گفته است و با تکیه بر نظریه ابن خلدون معتقد است از دیدگاه او امکان توانایی شناخت ساحت ایران مدرن وجود ندارد.
شهر از موضوعاتی است که در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است چون در نگاه و مجموعه دانش ایرانی میبینیم معارفی مانند فلسفه، الهیات، روانشناسی و ... غالب است تا تاریخ و جامعهشناسی. در عین حال رویکردهای موجود نیز معطوف به شرایط و وضعیت جامعه ایرانی نبوده و بیشتر برای رد یا اثبات دیدگاههایی بوده که در فضاهای فکری مطرح شده است. از این رو کمتر محققی را داریم که به طور همه جانبه با رویکردهای اجتماعی در پی شناخت پدیدهای به نام شهر یا زندگی شهری برآمده باشد و ببیند که فئودالیسم چه وضعیتی داشته، نظام سیاسی چگونه بوده و غیره.
تقی آزاد ارمکی، استاد تمام دانشگاه تهران در یادداشتی هشدارهای جدی به جامعهشناسی ایرانی داده است که اگر جامعهشناسی کلیت حیات اجتماعی ایران را موضوع بحث خود قرار ندهد به جامعهشناسی ساحت ایدئولوژیک یا به جامعهشناسی کاملا ابزاری کاربردی تبدیل خواهد شد.
همبستگی اجتماعی ازجمله شاخصهایی است كه جامعهشناسان برای سنجش وضعیت بسامانی و بهنجاری در جامعه از آن استفاده میكنند. برخی پژوهشهایی كه در سالهای اخیر در زمینه وضعیت همبستگی اجتماعی در ایران انجام شده است، نشان از تضعیف این شاخص در كشورمان دارد؛ موضوعی كه با عنوان «گسیختگی اجتماعی» از آن یاد میشود. تقی آزاد ارمكی، جامعهشناس و استاد دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران معتقد است ما در حال حاضر دچار نوعی عدم تعادل نیروهای اجتماعی هستیم كه چنانچه فهم جامعی از آن پیدا كنیم، خواهیم توانست منطق گذار آن را درك كنیم .
تقیآزاد ارمكی را از سالهای میانی دهه ١٣٧٠ به خاطر دارم، در یكی از معدود برنامههای مباحثه و تبادل نظر در شبكه تازه تاسیس چهار، روبهروی زندهیاد محمد مددپور (١٣٨٤-١٣٣٤) مینشست و با جدیت به دفاع از تجدد و دستاوردهایش، به خصوص جامعهشناسی و علوم اجتماعی جدید میپرداخت.
«دانشگاه و چالشهای جامعه ایرانی» و «جامعهشناسی و رنجهایش» عناوین جدیدترین آثاری است که به قلم تقی آزادارمکی منتشر شده است. کتاب «دانشگاه و چالشهای جامعه ایرانی» ذیل مجموعهای که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره دانشگاه از صاحبنظران ایرانی منتشر کرده، روانه بازار کتاب شده است.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: متأسفانه پژوهشگران مستقل را به رسمیت نمی شناسیم و آن ها را وارد پروژه های پژوهشی عظیم خود نمی کنیم.
ترکمانان سلجوقی زمانی در عرصه قدرت خواهی گام نهادند که ایران تجربه تاریخی وسیعی از تحولات سیاسی و تشکیل حکومت های نو به نو در دوره خلافت عباسی را پشت سر می گذاشت.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید