کشف شواهدی از دوران مس / نگرانی یونسکو از حساسیت کشورها برای رقابت در ثبت میراث ناملموس

1393/8/20 ۱۲:۵۷

کشف شواهدی از دوران مس / نگرانی یونسکو از حساسیت کشورها برای رقابت در ثبت میراث ناملموس

کشف شواهدی از دوران مس و سنگ در شمال غرب ایران، چینی ها بازار جدید گردشگری ایران و تشریح فعالیت های مرکز جهانی میراث ناملموس و نگرانی یونسکو از حساسیت کشورها برای رقابت در ثبت جهانی میراث ناملموس از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

 

کشف شواهدی از دوران مس و سنگ در شمال غرب ایران، چینی ها بازار جدید گردشگری ایران و تشریح فعالیت های مرکز جهانی میراث ناملموس و نگرانی یونسکو از حساسیت کشورها برای رقابت در ثبت جهانی میراث ناملموس از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

در این هفته چند خبر از پژوهشگاه میراث فرهنگی آمد . یکی اینکه فصل دوم کاوش محوطه کول تپه منجر به دسترسی به شواهدی نو از دوران مس و سنگ و فرهنگ "کورا_ارس" در شمال غرب ایران شد.

 اکبر عابدی باستان شناس و سرپرست گروه کاوش افزود: نخستین فصل کاوش های باستان شناختی در این محوطه برای پاسخ دادن به چندین پرسش اساسی از جمله فرایند گذار از دوره مس و سنگ جدید به مفرغ قدیم، بررسی وضعیت محوطه و منطقه در دوران شکل گیری و فرهنگ کورا- ارس و همچنین مشخص کردن وضعیت فرهنگی منطقه در دوران پیش از تاریخ و آغاز تاریخی انجام گرفت.

او گفت: برای پاسخ به پرسش های مطرح شده برای این کاوش اشاره به چندین مورد ضروری به نظر می رسد. نخست اینکه محوطه کول تپه از جمله معدود محوطه های شمال غرب ایران است که دارای آثار و لایه های فرهنگی بطور متوالی از دوره مس و سنگ جدید و مفرغ قدیم است.

دیگر اینکه با کاوش انجام گرفته وضعیت منطقه در دوران مفرغ میانی، جدید و نیز عصر آهن سه، اورارتویی و هخامنشی مشخص شد.

 

چینی ها بازار جدید گردشگری ایران

رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: تورهای گردشگری ورودی به ایران از کشورهای ژاپن، استرالیا و اروپایی هستند، در این میان بازار جدید گردشگری ایران، چین است.

ابراهیم پورفرج درباره اینکه برخی از کارشناسان گردشگری معتقدند روند ورود گردشگران به کشور موجی است که پس از مدتی فروکش می کند، به خبرنگار مهر گفت: فکر نمی کنم این طور باشد. ما اگر بتوانیم بازارهایمان را تقویت و سرویس های خدماتی که تعهد کرده ایم را اجرا کنیم این بازار برای کشورمان نه تنها باقی می ماند بلکه افزایش نیز خواهد یافت مگر اینکه دوباره اتفاقات سیاسی رخ دهد.

پورفرج ادامه داد: اگر قرار باشد که نرخ خدماتمان را بالا ببریم گردشگران تمایل کمتری به ورود به ایران خواهند داشت. اکنون بازار گردشگری در اختیار ماست و می توانیم از آن برای نگه داشتن روند ورود گردشگر استفاده کنیم. اکنون تا سال 2015 هتل های خوب کشورمان در اختیار گردشگران است. همکاری هتل ها بسیار خوب شده چرا که منافع مشترکی بین هتلداران و تورگردانان وجود دارد. در این زمینه با جامعه هتلداران جلسه ای برگزار کرده و مشکلاتمان را بیان کردیم.

 

یادداشت طبیب مظفرالدین شاه درباره نمایشهای مذهبی

همزمان با فرارسیدن ایام محرم، در همه مراکز فرهنگی و خیابانها و کوچه ها مردم به هر نحوی که بود تعزیه برگزار کردند. حسینیه ها هم در این مراسم کم نگذاشتند. خبرگزاری مهر در این راستا به نقل از کتاب تهران قدیم جعفر شهری مطلبی را درباره تعزیه در تهران نوشت و آورد که نمایشهای تعزیه چنان بود که نه تنها شیعیان بلکه گاهی اهل تسنن را نیز تحت تاثیر قرار می داد تا آنجا که از یادداشت های طبیب فرانسوی مظفرالدین شاه آمده که "نمایشات مذهبی مسلمانان به قدری جالب اجرا می شود که من با همه بی اطلاعی از زبان و بیان آنها گاهی چنان تحت تاثیر واقع می شدم که اشکم بی اختیار سرازیر می شد."

تعزیه، نمایش و شبیه خوانی بود از شرح مظالم بنی امیه به ینی هاشم که دردناک ترین آن وقایع کربلا به شمار می آمد، با صورت کامل آن که عده ای پیر و جوان و کودک به مناسبت نقش‌های خود که باید رل زنان و دختران واقعه یا مردها و جوانان و کودکان آن را عهده‌دار باشند، لباس‌های زنانه و مردانه عربی که مطابقت با صورت تاریخی آن داشته باشد. پوشیده، سرپوش، روبند، عمامه یا سلاح و آلات حرب آن را بر خویش آراسته شروع به ارائه نمایش می‌کردند. در این حالت که تمام گفتار و محاورات آن را باید با زبان شعر و سخن نظم بیان بکنند، در آهنگ‌ها و مقام و نغمه‌های دلنشین کاملا علمی تعلیم‌دار، همراه موسیقی‌ای در نهایت دلپذیر با آلات مناسب آن از شیپور، طبل، نی، قره نی، سِنج و دُهُل در دستگاه‌های لازم که نیکوتر از  آن امکان‌پذیر نمی‌شد.

 

کاش کشورها روی ثبت جهانی میراث حساس نمی شدند

ثبت میراث ناملموس کشورها مانند "چوگان" و "تار"، یکی از مهمترین پرونده های میراثی ایران بود که به نام کشور آذربایجان ثبت شد. حساسیت روی ثبت میراث ناملموس تنها مختص ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر نیز با چنین چالشی مواجه اند و یونسکو نگران آن است.

خبرگزاری مهر در این هفته با مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غرب و مرکزی به صورت مفصل درباره این مرکز و فعالیت هایش صحبت کرد. این مرکز آبان ماه سال 91 در حالی افتتاح شد که کشورهای دیگر سعی داشتند این امتیاز را متعلق به خود کنند اما ایران به عنوان پنجمین کشور موفق به راه‌اندازی این مرکز منطقه‌ای در جهان شد. یکی از عمده کارهای این مرکز آن است که باید بتواند میراث ناملموس کشورهای دیگر را شناسایی و به کشورهایی که همان میراث را در فهرست در خطر قرار داده اند معرفی کند و روشهای پاسداری از آن را یاد دهد در عین حال به کشورهای حوزه آسیای مرکزی و غربی خدمات آموزش دهد که چطور از میراث ناملموس کشورشان پاسداری کنند اما برخی در ایران تصور می کنند که فعالیت های این مرکز محدود به ایران است و باید بتواند میراث ناملموس ایران را در فهرست میراث جهانی ثبت کند و اگر در این راه موفق نشد، مقصر است. اما یدالله پرمون که مسئولیت این مرکز را به عهده گرفته در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد که این مرکز جهانی، و زیر نظر یونسکوست و باید فقط در چارچوب وظایفی که یونسکو تعریف کرده فعالیت کند.

خبرگزاری مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: