شرح استعلامی بر مثنوی،مخاطب را از فهم نادرست در امان می دارد

1393/7/26 ۱۱:۲۰

شرح استعلامی بر مثنوی،مخاطب را از فهم نادرست در امان می دارد

سید عبدالله انوار در شب گرامی داشت مقام علمی دکتر محمد استعلامی، نقش تلاش های ایشان در شرح ها و چاپ های انتقادی که در ادبیات فارسی ارائه داده اند و همواره از منابع اهل تحقیق هستند را به نقش' یخرج الحی من المیت' توصیف کرد.

 

سید عبدالله انوار در شب گرامی داشت مقام علمی دکتر محمد استعلامی، نقش تلاش های ایشان در شرح ها و چاپ های انتقادی که در ادبیات فارسی ارائه داده اند و همواره از منابع اهل تحقیق هستند را به نقش' یخرج الحی من المیت' توصیف کرد.

دکتر سید عبدالله انوار مترجم ، ریاضی دان و از پیشکسوتان نسخ خطی ، در مراسم نکوداشت مقام علمی دکتر محمد استعلامی ، مولوی پژوه و حافظ شناس معاصر به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت:

آنان که روزهای خود را با کتاب پر میکنند، یعنی از عمر در برابر خوانش کتاب مایه میگذارند و این عمرگذاری به روی کتاب را نه از جهت وقت سوزی به قول ابوالفضل بیهقی ادامه میدهد بلکه از آن روزی میخوانند تا از آن بهره بگیرند و با همگامی از این بهره به صورت مادی و معنوی زندگانی خود تحولی دهند، آنها به خوبی شهادت میدهند که تا چه اندازه شروح و حواشی بر سطورات کتاب در استفادت و سودجویی از کتاب مؤثر است چه تحریر کتاب چون از طریق نویسنده آن به عمل آمد.

نویسنده همواره در انگار خود برآنست که فرقی بین او و خواننده از جهت فهم مطالب نگارش شده ندارد و بدین جهت همانطور که نویسنده بر نوشته خود اشکالی ندارد خواننده نیز اشکالی نخواهد داشت در حالی که منطق به آسانی این انگاره نویسنده را رد میکند چه نویسنده کتاب با خواننده خود یک رابطه تضایفی برقرار میکند نه چیز دیگر و هیچ گاه فهم مطالب ارائه شده در کتاب یک رابطه مساوی با طرفین متضایفین در ادراک مطالب کتاب نمیکند. کافی است فیالمثل به مقامات که نوعی نویسندگی است نگاهی بیندازید و ببینید که نویسنده یک مقاله با یک شادی و سرشاری از لذت افاده مطلب میکند و خواننده با چه مشکلی در سنگلاخ آن مقاله گام بردارد و از شرح های چند سود میجوید تا واقف بر گفتههای مندرج در مقاله دست یابد و بی‏شبهه اگر آن شروح نبودند مقاله در دست خواننده ناخوانده میماند.

بوعلی سینا حکایت میکند که چهل بار متافیزیک ارسطو را خواندم و ندانستم ارسطو چه میگوید تا آن که با تصادفی شرح فارابی بر این اثر ارسطو به دستم افتاد. آن وقت دانستم که مابعدالطبیعه ارسطو از چه چیزی سخن میگوید. ابوعبید جوزجانی شاگرد و ملازم ابوعلی سینا میگوید بوعلی را رسم چنین بو که چون مطلبی را میپرداخت بدون بازدید بعد و خواندن مجدد مطالب را قابل فهم برای خوانده میدانند و کار را به خواننده میسپرد چه همانطور که در فوق گفتیم چنین میپنداشت که فهم خواننده در برداشت ازین نوشته همان برداشت او از این نوشته است در حالی که به واقع چنین نیست. او میگوید بوعلی در بیست روز بدون داشتن کتاب مرجعی مطالب طبیعیات و الهیات شفا را پرداخت در حالی که چون این کتاب به دست خواننده رسید حاجت به شرحها کرد که هر شرح سالها در تدوین خود وقت گرفت.

حال که به اجمال بر منافع شروح واقف شدیم و دیدیم که شروح چه نقشی در آثار بازی میکنند لازم است که به این نکته نیز اشاره کنم که شروح در تداول کتاب خوانان و کتاب پژوهان بر دو قسم است؛ یکی شرحهای تشریحی که شارح در شرح حود بر آن است رفع از غموضات و عوبصات مندرج در اثر کند و اثر را با سعی خود قابل درک برای خواننده نماید، این گونه شرح را شرح توضیحی میگویند.

درین شرح شارح در پی نویسنده میرود و کلامی اضافه بر قول نویسنده ندارد جز آن که رفع مشکل از کار نویسنده کرده است. دیگر شرح انتقادی است، درین شرح شارح بر آنست که قول نویسنده کتاب را به نقد کشیده و به نظر او انحرافاتی را که نویسنده در کار خود ارائه داد آگاه کند و حقیقت را به آن صورت که او میپندارد نه نویسنده که در اینجا تا حدی با این شرح انتقادی ابهام و سرگشتگی را که در اصل مطلب بوده است بر طرف کند. ولی به عکس نظر او غالباً یک شرح انتقادی انتقاد بر خود پیدا میکند که نظائر زیاد از این نوشتهها و انتقاد بر انتقاد در نوشته‏ها دیده میشود. حال اگر از اثرهای نثری بدر آییم و به آثار نظمی نیز بپردازیم میبینیم که شرح ها در توضیح این آثار دارای منافع بیشتری است زیرا قالب شعر برای بیان مقاصد خود اغلب اوقات ساختمان کلامی را بر هم میزند و حاجت به آن دارد که صاحبدلی از در درآید و مطلب نظمی را نظم دیگر دهد تا بتواند مطالب منتظم در شعر را به فهم خواننده بسپارد. مضافاً شعرها غالباً از زیباییهای بدیعی برخوردارند که مطلع بودن بر این شروح خود یکی از هنرها را عرضه میکند و از آنها پرده برمیدارد.

با این توضیحات درباره شرح آثار چه نظمی و چه نثری به کارهای آقای دکتر استعلامی در ادب فارسی میپردازیم . جناب ایشان با تحویل شروح خاصی که از ادب فارسی دادهاند ، نشان دادهاند که یکی از بارزترین و با اطلاع‏ترین شارحان این گونه ادبیاتاند، چه به شرح آثاری پرداختهاند که حتی از تقرب به آن آثار خیلی از سلسله داران استیحاش در پیش میگیرند.

تصحیح و نقد و شرحی که ایشان بر یکی از کتاب مشهور صوفیان یعنی تذکره الاولیاء عطّار افاضه کردهاند تا کسی از شهر آشنایی نباشد نمیداند که چه کردهاند. این اثر بزرگ در نخستین چاپی که گرفت با ناهنجاریهای بسیار همراه شد و این ناهنجاریها به اصطلاح آن کتاب را میراند . چاپ انتقادی و شرح ایشان بر گفتههای صوفیان مندرج در این اثرِ عطّار ، نقش « یخرج الحی من المیت» بازی کرد چه خود تذکره الاولیاء و چه خلاصه آن هم از طریق قلم ایشان امروز تذکره الاولیاء را یکی از کتب مورد نظر اهل تحقیق قرار داده و چاپهای متعدد آن بهترین شاهد برین مدعاست .

آشنایی ایشان با نظرها و سلوکهای صوفیان ایشان را به شرح ابیات کتاب بسیار مشهور صوفی کشاند و ایشان با قلم مشکل گشای خود از خیلی از فروبستگیهای مولانا مشکل گشوده تا به این کار توجه نکنید و غریق زیبایی مثنوی نشوید و دست نجاتگر ایشان را در پشت خود نبینید که چگونه شما را از لجههای پر خطر این اثر بس سترگ به راحتی میرهاند، قدر این شرح برای شخص معلوم نمیشود. خوشبختانه چاپهای متعدد آن به خوبی گواه اقبال عمومی به این شرح است مضافاً آن که مثنوی مورد شرح یکی از قدیمیترین دست نوشته ها و به اصطلاح فهرست نگاران اقدم النسخ است.

آقای دکتر استعلامی چون حشر بسیار به نظم کهن دارند درین سالها دست به شرح اشعار شاعری زندهاند که بسیار کم کس به نزدیک این شاعر میرود و خود را گرفتار سنگلاخ دیوان او میکند که هم از جهت لغوی و ترکیب عبارتی و هم از جهت صنایع بدیعی و هم از سوی مسائل و مباحث عروضی و قافیهای هزاران مشکل را در خود ذخیره برای رویارویی با سلسلهداران کرده است و انصاف را که ایشان خوب با سلاح قلم خود به جدال این هَل من مبارز رفته و به شرح قصائد خاقانی فاتحانه بیرون آمده است.

ایشان را جز آن که گفتیم کتب و مقالات و اشعار فراوان دیگر است که متأسفانه ضیق وقت اجازت ورود به آنها را نمیدهد و مضافاَ گفتهاند که گل آنست که خود ببوید نه آن که عطار بگوید. خود بخوانید تا به مستی این عطر دست یابید.

شب محمد استعلامی صد و هفتاد و دومین شب از شبهای مجله بخارا بود که عصر سه شنبه 22 مهر 1393 با همکاری بنیاد فرهنگی ملت، دایره المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، و گنجینه پژوهشی ایرج افشار برگزار شد. در این مراسم ضمن خوشامدگویی علی دهباشی ، و قرائت یادداشت دکتر احمد کریمی حکاک استاد دانشگاه مریلند آمریکا، دکتر محمد استعلامی ، سید عبدالله انوار، علیقلی بختیاری، سیروس علی نژاد ، به ایراد سخنرانی پرداختند.

خبرگزاری ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: