حسین علیزاده: اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم

1393/6/17 ۰۹:۲۲

حسین علیزاده: اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم

حسین علیزاده که نخستین فستیوال موسیقی تهران با اجرای او فردا شب در عمارت مسعودیه آغاز می‌شود، بر این موضوع تاکید کرد که اماکن تاریخی را می‌توان با اجرای موسیقی اصیل ایرانی و بومی زنده و پرنشاط کرد و بین مردم هم برای استفاده صحیح و نگهداری از این اماکن فرهنگسازی کرد.

 

 

حسین علیزاده که نخستین فستیوال موسیقی تهران با اجرای او فردا شب در عمارت مسعودیه آغاز می‌شود، بر این موضوع تاکید کرد که اماکن تاریخی را می‌توان با اجرای موسیقی اصیل ایرانی و بومی زنده و پرنشاط کرد و بین مردم هم برای استفاده صحیح و نگهداری از این اماکن فرهنگسازی کرد.

حسین علیزاده، سرپرست گروه موسیقی «هم آوایان»، در گفتگو با مهر، در آستانه نخستین اجرای این گروه موسیقی در فستیوال موسیقی تهران که فردا شب 12 شهریور ماه در عمارت مسعودیه برگزار می شود درباره برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی گفت: تعداد سالنهای موجود برای برگزاری کنسرت های موسیقی در کل ایران اندک است و اغلب به لحاظ صدا و آکوستیک شرایط مناسبی ندارند و هنرمندان موسیقی با وجود کمبودهای موجود و تنها برای پاسخگویی به علاقه و نیاز مخاطب، از روی ناچاری کنسرت‌های خود را در چنین سالن‌هایی اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در حالی با چنین مشکلات رو به رو هستیم که در همه جای دنیا کنسرت های موسیقی در اماکن تاریخی و با بهترین امکانات اجرا می‌شوند و به اعتقاد من این اقدام باعث زنده نگه داشتن و در عین حال درآمدزایی برای اماکن به عنوان میراث معنوی و فرهنگی می شود.

آهنگساز آلبوم «سواران دشت امید» با اشاره به این که اجرای کنسرت در اماکن تاریخی موجب فرهنگسازی برای نگهداری بهتر این اماکن از سوی مردم هم می‌شود، بیان کرد: یکی از راه‌های آگاه‌سازی مردم درباره نگهداری و حفظ اماکن تاریخی ایجاد فرصت و امکان تردد در این مکان ها به ویژه هنگام رویدادهای فرهنگی است که برگزاری کنسرت بهترین راه برای این نوع فرهنگسازی است و از سوی دیگر باعث می شود اماکن تاریخی جان تازه ای بگیرند.

علیزاده با اشاره به سفرهایی که برای برپایی کنسرت داشته است، عنوان کرد: در مسیر سفرهایم برای اجرای کنسرت در مناطق مختلف با اماکن تاریخی مختلفی مواجه می‌شدم؛ اماکنی که اگر اندکی مورد رسیدگی مسئولان قرار می‌گرفتند، می‌توانستیم از ظرفیت‌ آنها برای اجرا کنسرت بهره ببریم.

می توان از بیابان های ایران هم برای اجرای کنسرت بهره برد
این نوازنده موسیقی ایران تصریح کرد: در یکی از سفرهای خود به کاروانسرایی قدیمی برخورد کردم که قابلیت برگزاری برنامه های فرهنگی و جذب توریست را داشت. مسئولان باید باور کنند با کمی رسیدگی به این اماکن می توان آنها را از خطر مخروبه شدن نجات داد. به نظر من نه تنها اماکن تاریخی بلکه بیابان های ایران نیز برای برگزاری برنامه های فرهنگی و به ویژه کنسرت های موسیقی مناسب است.

وی درباره این نکته که موانع بسیاری برای برگزاری کنسرت در امکان تاریخی وجود دارد، گفت: متاسفانه در اجراهای برنامه های موسیقایی خلاق با دعوای میان ارگان های مختلف مواجه هستیم در حالی که دیگر نهادها باید این نکته را در نظر بگیرند که برنامه‌های فرهنگی و همچنین موسیقی با مجوز وزارت ارشاد برگزار می‌شود. ارگان‌های مرتبط و غیر مرتبط با وزارت ارشاد باید به نظر این وزارتخانه در زمینه صدور مجوز اجرا در مکان های مختلف به ویژه اماکن تاریخی احترام بگذارند.

علیزاده در پاسخ به این که اجرا در عمارت مسعودیه در راستای فستیوال موسیقی تهران چگونه ارزیابی می‌کند؟ توضیح داد: اجرای کنسرت در این مکان تاریخی اقدام خوبی از سوی خانه موسیقی است و دلیل من برای حضور در فستیوال موسیقی تهران در درجه نخست تامین بخشی از هزینه های صندوق خانه موسیقی و انجام فعالیت صنفی است.

در دنیا رسم نیست موسیقی پاپ و کلاسیک کنار هم اجرا شود
وی در ادامه تاکید کرد: نکته دیگر اینکه اجرای این کنسرت در عمارت تاریخی مسعودیه تجربه خوب و متفاوتی است و خوشحالم که مسئولان خانه موسیقی بر اساس ارتباط های خوبی که دارند توانستند فستیوال موسیقی تهران را در این مکان برگزار کنند.

نوازنده چیره‌دست تار در پاسخ به این پرسش که اجرای یک گروه پاپ هم‌ردیف با گروه‌های موسیقی سنتی در این فستیوال (گروه پالت) را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: در دنیا رسم نیست که موسیقی پاپ و کلاسیک و یا بومی در کنار هم در یک زمان مشخص اجرا شود زیرا فلسفه وجودی این دو نوع موسیقی با هم متفاوت است و من به شخصه با این همزمانی مخالف هستم. البته این مخالفتم به معنای مخالفت با موسیقی پاپ تعبیر نشود چون با این نوع موسیقی مشکلی ندارم و حتی به این همزمانی اعتراضی نکردم. البته فکر می کنم خانه موسیقی در ترکیب گروه های مختلف برای اجرا، آن دسته از افراد و گروه‌ها را انتخاب کردند که برای اجرا اعلام آمادگی کرده بودند.

یاد محمدرضا لطفی در فستیوال موسیقی تهران زنده می شود
وی ادامه داد: اما در نگاه کلی اماکن تاریخی جای برگزاری کنسرت های موسیقی پاپ نیست و باید موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی در این اماکن اجرا شود. ماهیت موسیقی پاپ با این دو نوع موسیقی متفاوت است و مخاطبان خاص خودش را دارد؛ مخاطبی که بخش بزرگی از آنها برای خالی کردن انرژی به سالن‌های کنسرت می آیند.

آهنگساز موسیقی فیلم «دلشدگان» با اشاره به برنامه هایی که برای نخستین شب از اجرای فستیوال موسیقی تهران در نظر گرفته است، گفت: این کنسرت موسیقی در دو بخش روی صحنه می‌رود؛ بخش نخست با ترکیب گروه «هم آوایان» و با یادی از محمدرضا لطفی در آواز بیات ترک اجرا خواهد شد. در بخش دوم هم قطعاتی از موسیقی ایرانی با آواز محمد معتمدی اجرا می شود.

علیزاده درباره دیدار با فتانه ولیدی خواننده کردزبان مقیم کردستان نیز گفت: در سفرهایی که برای اجراهای کنسرت به شهرهای مختلف دارم برای ادای احترام به دیدار هنرمندان کهنسال موسیقی آن منطقه می روم که در اجرای کردستان به دیدن فتانه ولیدی خواننده کرد زبان رفتم. این خانم خواننده از بهترین آوازخوان‌های موسیقی کردی است که با حسن کامکار کار کرده و در گذشته در برنامه کودک رادیو ایران همخوانی می‌کرده است.

وی در پایان توضیح داد: زندگی هنری این خواننده بسیار عجیب است و در این سفر متوجه شدم که بهمن قبادی داستان فیلم «نیوه مانگ» را براساس زندگی فتانه ولیدی ساخته است. متاسفانه حال جسمی این خانم خواننده خوب نیست و احتیاج به مداوا دارد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: