اخبار

نتیجه جستجو برای

تقویم، تاریخ تولد کیهان کلهر را سوم آذر ماه 1342 نشان می‌دهد؛ هنرمند نام آشنای موسیقی ایران که نوای مسحورکننده کمانچه‌اش نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی ملل در آن سوی آب‌ها نیز آشناست. از همین رواست که نام کلهر به ایران خلاصه نمی‌شود و سال‌های بسیار زانو به زانوی بزرگان موسیقی دنیا هنرنمایی و عرض اندام کرده است. نوای ساز او چون تیری رها شده از چلّه کمانش بوده که هماره بر دل‌ها نشسته است.

( ادامه مطلب )

این قطعه برای نخستین‌بار در تابستان سال 1362 و در قالب نواركاست توسط انتشارات ماهور منتشر شد. نی‌نوا درواقع كنسرتویی برای نی و اركستر زهی (شامل ویولون‌های اول و دوم، ویولا، ویولونسل و كنترباس) است كه در هشت قسمت طراحی شده و نگاهی دیگرگون به ردیف‌نوازی در دستگاه نوا دارد.

( ادامه مطلب )

در كار ما روزنامه‌نگاران كمتر پیش می‌آید كه قصد كرده باشیم درباره هنرمندی ویژه نامه‌ای تدارك ببینیم و پیشنهادمان با استقبال اكثر فعالان جامعه موسیقی روبه‌رو شود؛ یا عده‌ای موافق موضوع نبودند یا انواع كدورت‌ها دست و دل آنها را از مصاحبت و همیاری باز می‌داشت. اما گردآوری پرونده‌ای برای احمد پژمان الحق كه برای خودمان جای شگفتی داشت. به جرات می‌توان گفت تا «پ» پژمان را می‌آوردیم از آهنگساز، موسیقیدان و فیلمساز همه و همه با هیجان خاصی از موضوع استقبال می‌كردند. استقبالی كه علاوه بر جایگاه مهم پژمان در موسیقی از فروتنی و وقار مثال زدنی‌اش می‌آمد.

( ادامه مطلب )

همواره کلام را با ساز خود عجین کرده و حرف دلش را با خیل مخاطبان مشتاقش، با رقص انگشت ها بر سیم های تار در میان گذاشته است. حسین علیزاده هنرمند نام آشنای موسیقی ایران است. ردیف‌دان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده برجسته تاروسه تار.هنرمند مطرح درعرصه موسیقی‌سازی که ازهمان ابتدای کار و تا به امروز هدفش معرفی و حفظ تاریخ موسیقی ایران به دنیا بوده است بی‌آنکه به مانند خیلی از امروزی‌ها نگاه تجاری برهنر داشته باشد.

( ادامه مطلب )

در میان همه جشنواره‌های پر رنگ و لعابی که اغلب با حمایت دولت برپا می‌شوند، برخی جشنواره ها هم هستند که سنگ بنایشان با عشق و علاقه معماران و شرکت کنندگانش مستحکم‌تر شده است. نه نگاهشان به دست مسئولان دولتی است و نه به انتظار حمایت‌های گوناگون، در کنج عافیتی خزیده‌اند. خودشان آستین همت بالا زده‌اند و دشواری‌ها را به جان خریده‌اند و وارد میدانی شده‌اند که مقصودش یک چیز بیشتر نیست؛ اعتلای هنر.

( ادامه مطلب )

«هنرمند هم حرف برای گفتن دارد و ما مطرب دوره قاجار نیستیم. اما تأکید می‌کند هرکس حرف مخالف بزند لزوماً هنرمند بزرگی نیست.»

( ادامه مطلب )

عوامل خارج از خانواده موسیقی از یک طرف و آنچه بین اهالی موسیقی در جریان است از طرف دیگر، باعث می‌شود تا نگران باشیم برای نسل بعد. برای خوراک فرهنگی و هنری که نسل آینده می‌خواهد با مرورش دلخوش باشد. «حسین علیزاده»، نامی که مترادف با دریای باشکوه «نی‌نوا» و «ترکمان» است و طلایه‌دار «ساز و راز نو» در دوران خویش؛ پرسش‌ها و دل‌نگرانی‌های ما را شنید و از امید و نسل جدید و باید و نباید‌های اختلاف بین هنرمندان گفت

( ادامه مطلب )

حسین علیزاده با تحلیل وضعیت فعالیت جوانان عرصه موسیقی تأکید کرد هیچ کس حق توهین به هنرمندان را ندارند. حسین علیزاده نوازنده صاحبنام تار و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی در گفت‌و‌گو با مهر در پاسخ به اینکه چرا وجود بخش «استعدادهای درخشان» جشنواره موسیقی فجر و رویدادهای نظیر آن تأثیری در روند استعدادیابی، پرورش و معرفی هنرمندان نوپای موسیقی ایران برای ورود به عرصه‌های حرفه‌ای نداشته است، توضیح داد: اصولاً وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌شود این سیاستگذاری‌های درست و اصولی است که می‌تواند راه درست را برای ما هنرمندان و فضای موسیقی به وجود آورد. اینکه می‌گویم «ما» یعنی همه افرادی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند و به طور کلی با دولتی‌ها فرق زیادی داریم.

( ادامه مطلب )

آهنگساز و موسیقیدان نامدار کشور با انتشار نامه ای ضمن قدردانی از مسئولین کشور و سفارت فرانسه اهدای نشان شوالیه دولت این کشور را رد کرد و نوشت: به احترام مردم، به نام حسین علیزاده قناعت کرده و تا آخر عمر به آن پیشوند و یا پسوندی نخواهم افزود.

( ادامه مطلب )

نه به معرفی نیاز دارد و نه معرفی او به مثابه مقدمه کوتاه این مصاحبه می‌تواند «حسین علیزاده» را آنگونه که هست، معرفی کند. اهالی موسیقی او را استاد مکتب نوگرایان تار در کنار سنت‌گرایانی چون استاد «محمدرضا لطفی» می‌شناسند. تار را به چیره‌دستی تمام می‌نوازد، برای اجرای کنسرت موسیقی به شهرستان‌ها می‌رود و نگران تغییر ذایقه موسیقایی مردم است. موسیقی ایرانی را می‌شناسد و می‌گوید موسیقی کردی را الهام‌بخش بسیاری از آثار خود می‌داند. هنرمند 63ساله برای اجرای کنسرت دو روزه دونوازی و سه نوازی به همراه فرزندش (صبا) و «پژمان حدادی» به سنندج آمد و فرصتی پیش آمد تا با او گفت‌وگو کنیم. سوال‌ها با موسیقی نواحی آغاز شد و در نهایت به کنسرتهای او رسیدم.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: