عضو انجمن نقاشان ایران: آثار کمال الملک سند تاریخی برای پژوهشگران است

1393/5/27 ۱۰:۵۲

عضو انجمن نقاشان ایران: آثار کمال الملک سند تاریخی برای پژوهشگران است

عضو دائمی انجمن نقاشان ایران گفت: آثار نقاشی کمال الملک به واسطه دقت در جزییات ، سندی تاریخی برای پژوهشگران کشور تلقی می شود. مهدی راحمی اظهار داشت: کمال الملک در دوران حیات همواره برای یادگیری کوشید و با نگاهی واقع گرایانه تابلوهایی از زندگی مردم زمان خویش خلق کرد.

 

عضو دائمی انجمن نقاشان ایران گفت: آثار نقاشی کمال الملک به واسطه دقت در جزییات ، سندی تاریخی برای پژوهشگران کشور تلقی می شود.

مهدی راحمی اظهار داشت: کمال الملک در دوران حیات همواره برای یادگیری کوشید و با نگاهی واقع گرایانه تابلوهایی از زندگی مردم زمان خویش خلق کرد.

وی تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه را یکی از ماندگارترین اقدامات کمال الملک ذکر کرد و افزود: در این محل هنر نقاشی در ایران به رسمیت شناخته شد و هنرمندان زیادی توانستند هنر معاصر ایران را دگرگون کنند.

وی درباره جایگاه کمال الملک در نزد مورخان و منتقدان گفت: عده ای معتقدند که وی توانسته با وارد کردن اسلوب و تکنیک های نقاشی اروپا به پیشرفت این هنر در کشور کمک کند، ولی برخی، اقدامات وی را باعث از بین بردن نقاشی اصیل ایرانی می دانند.

این هنرمند کاشانی افزود: کمال الملک زمانی به اروپا سفر کرد که مکتب نقاشی«امپرسیونیسم» درآنجا رواج داشت ولی وی به رعایت اصول «کلاسیک» در آثارش اصرار کرده که این امر موجب شد عده ای او را به آوردن تکنیک های هنر متاخر اروپا به ایران متهم کنند.

عضو انجمن نقاشان ایران گفت: کمال الملک در اوج پختگی هنر خود برای آشنایی بیشتر با هنر نقاشی روز دنیا به اروپا سفر کرد و در آنجا وی علاوه بر آشنایی با روش نوین غربی متوجه اشتباهات تکنیکی زیادی در ساختار تابلوهایش مانند رعایت اصول «پرسپکتیو» شد.

وی گفت: کمال الملک به واسطه بدنیا آمدن در یک خانواده هنرمند بویژه حضور در نزد عموی نقاش خود «صنیع الملک» خیلی زود توانست استعدادهایش را در این هنر کشف و جایگاه شایسته ای در نزد پادشاهان قاجار پیدا کند.

وی افزود: هرچند کمال الملک بیشتر عمرش را در دربار شاهان سپری کرد، ولی با ایستادگی بر اعتقادات و باورهای دینی خود هیچگاه اسیر درخواست نامعقول درباریان زمان نشد و در نهایت به نیشابور تبعید شد.

راحمی خاطرنشان کرد: در نزد همگان کمال الملک به عنوان نقاش کاشانی شناخته شده ، ولی هیچ برنامه ای تاکنون برای معرفی این چهره فاخر فرهنگی کشور توسط مسوولان شهرستان انجام نشده است.

محمد غفاری کاشانی ملقب به کمال الملک از بزرگترین و نام آورترین نقاشان ایران، فرزند میرزا بزرگ غفاری کاشانی در سال 1226 خورشیدی به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران مقدماتی تحصیلی در کاشان برای ادامه تحصیل بویژه هنر نقاشی به مدرسه دارالفنون تهران عزیمت کرد.

وی با استفاده از استعداد خود به عنوان نقاش دربار پذیرفته شد و ناصرالدین شاه قاجار به وی لقب «کمال الملک» داد.

از جمله آثار مهم کمال الملک می توان به « تالار آیینه» ،«گربه و قفس»، «جن گیر»، «حوضخانه صاحبقرانیه»، «آبشار دوقلو»، «شکارگاه» و «دورنمای عمارت گلستان» اشاره کرد که اکنون در «کاخ موزه گلستان»، «موزه ملک» و «کتابخانه ملی» در معرض دید عموم قرار دارد.

محمد غفاری کاشانی ملقب به کمال الملک یکشنبه 27 مرداد 1319 شمسی در سن 95 سالگی به علت بیماری و کهولت سن در نیشابور چشم از جهان فرو بست و در جوار قبر عارف بزرگ قرن ششم «عطار نیشابوری» به خاک سپرده شد.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: