از سفرنامه توماس هربرت تا سفرنامه عتبات ناصرالدین شاه قاجار

1393/5/13 ۱۱:۱۸

 از سفرنامه توماس هربرت تا سفرنامه عتبات ناصرالدین شاه قاجار

گزیده‌ای از سفرنامه‌های تاریخی (در دو بخش موضوعی «ایران از زبان اروپاییان» و «جهان از نگاه ایرانیان») در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمده است. به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این نمایشگاه در دو بخش موضوعی «ایران از زبان اروپاییان» و «جهان از نگاه ایرانیان» پاره‌ای از سفرنامه‌های موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک را به نمایش گذاشته است.

گزیده‌ای از سفرنامه‌های تاریخی (در دو بخش موضوعی «ایران از زبان اروپاییان» و «جهان از نگاه ایرانیان») در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمده است.

به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این نمایشگاه در دو بخش موضوعی «ایران از زبان اروپاییان» و «جهان از نگاه ایرانیان» پاره‌ای از سفرنامه‌های موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک را به نمایش گذاشته است.

 

ایران از زبان اروپاییان

از مجموعه آثار لاتین موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک، 16 سفرنامه اروپاییانی که به ایران سفر کرده‌اند به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه، آثاری به زبانهای آلمانی، فرانسوی و انگلیسی را دربرگرفته است. جهانگردان خارجی در این‌ سفرنامه‌ها، ایران و برداشت‌های خود از آداب و رسوم، فرهنگ و مذهب مردمان این سرزمین کهن را توصیف کرده‌اند.

قدیمی‌ترین سفرنامه‌ای که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، سفرنامه توماس هربرت است که وصف سفر این جهانگرد به نقاط گوناگون جهان از جمله ایران است. این کتاب در سال 1638 میلادی به زبان انگلیسی در لندن منتشر شده است. از دیگر سفرنامه‌های ارزشمند موجود در این نمایشگاه می‌توان به سفرنامه‌ای فرانسوی اشاره کرد که به سال 1887 میلادی منتشر شده است. برخی از سفرنامه‌های این نمایشگاه، نقشه‌های قدیم از ایران در فاصله سال‌های 1638 تا 1909 میلادی را در خود جای داده‌اند.

 

جهان از نگاه ایرانیان

این بخش از نمایشگاه، آثار خطی و سنگی از سفرنامه‌های ایرانیانی است که برداشت‌های خود را از سفر به کشورهای دیگر نگاشته‌اند. از مجموع آثار موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک با این موضوع، 12 اثر خطی و چهار اثر سنگی به نمایش درآمده است. قدیمی‌ترین اثر خطی این نمایشگاه، وصف سفر هندوستان با تاریخ کتابت 1231 قمری است. سفرنامه آجودان‌باشي يا چهار فصل از آثار دیگر این نمایشگاه است که در آن عبدالفتاح تبريزي گرم‌رودي سفر به اروپا را شرح داده است. سفرنامه عتبات ناصرالدين شاه از دیگر کتاب‌های این نمایشگاه است. از جمله منابع چاپ سنگی که در این نمایشگاه در آستانه تماشای علاقه‌مندان قرار دارد، سفرنامه شيکاگو حاج میرزا محمدعلي معين‌السلطنه است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: