کتابخانه ملی عضو «ایکوم» جهانی می‌شود

1398/3/28 ۱۲:۱۹

کتابخانه ملی عضو «ایکوم» جهانی می‌شود

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران از عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نهاد جهانی ایکوم به عنوان اتفاقی نوین در موزه‌داری ایران خبر داد.

 

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران از عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نهاد جهانی ایکوم به عنوان اتفاقی نوین در موزه‌داری ایران خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، احمد محیط طباطبایی - رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) - با اعلام این خبر اظهار کرد: بنا بر تعریف جدید موزه از منظر و دیدگاه شورای بین‌المللی موزه‌ها، موزه به نهادهای غیرانتفاعی که به شناخت، حفاظت و معرفی بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و هنری بشر می‌پردازند و ورود و خروج به این اماکن آزاد بوده و افراد و مردم می‌توانند از این آثار بازدید و استفاده کنند، اطلاق می‌شود.

 

او افزود: با توجه به این تعاریف، کتابخانه‌های ملی، آرشیوهای ملی و .... موزه تلقی می‌شوند. براین اساس با حمایت اشرف بروجردی - مشاور رئیس‌جمهور و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران -، مجموعه «سازمان اسناد و کتابخانه ملی» به عنوان یک موزه به عضویت کمیته ملی موزه‌های ایران درآمده و در کنار سایر فعالیت خود از این منظر نیز برای انتقال فرهنگ از نسلی به نسلی دیگر می‌پردازد.

 

محیط طباطبایی ادامه داد: آغاز رسمی عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کمیته ملی موزه‌ها، با برپایی نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» صورت می‌پذیرد، که توسط نیکولتا زاگورا - نماینده ایکوم رومانی - طراحی و با همکاری ایکوم ایران اجرا می‌شود.

 

او تصریح کرد: همچنین قابل توجه است که عضویت کتابخانه ملی ایران در کمیته ملی موزه‌ها برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد، زیرا درگذشته این تصور بود که کتابخانه ملی ایران بخشی از فضای خود را اختصاص به گالری موزه‌ای می‌دهد، درحالی‌که همه ماهیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک موزه است و این اتفاق در حوزه موزه‌داری در ایران بسیار جدید است.

 

در نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» ۳۰ اثر نقاشی از ۱۰ هنرمند ایرانی و اروپایی از جمله پنج نقاش از کشورهای رومانی، اوکراین، جمهوری چک، کرواسی و استونی، و همچنین نقاشان ایرانی از جمله ابوسعید اسدی، حامد نوروزی، بارانا سعادت، زهرا  شفیع و اوژن شیراوژن نمایش داده می‌شود.

 

نقاشی‌های این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز در اصفهان کار شده است، که شامل تصاویر اماکنی همچون چهل ستون، میدان نقش جهان، مسجد جامع و مکان‌های مقدس اصفهان است.

 

این نمایشگاه که به پیشنهاد نیکولتا زاگورا - نماینده ایکوم رومانی - طراحی شده است، با همکاری ایکوم ایران، سفارتخانه رومانی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان عضو جدید ایکوم در روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد ساعت ۱۶ افتتاح می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: