از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی معرفی و بررسی شد

1397/10/15 ۱۱:۳۸

از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی معرفی و بررسی شد

نشست معرفی و بررسی كتاب «از شاهنامه حكیم ابوالقاسم فردوسی» چهارشنبه(۱۲ دی ماه) با حضور محمد مهدی رستمی شاهرودی و جهانگیر فضایلی در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

 

نشست معرفی و بررسی كتاب «از شاهنامه حكیم ابوالقاسم فردوسی» چهارشنبه(۱۲ دی ماه) با حضور محمد مهدی رستمی شاهرودی و  جهانگیر فضایلی در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست رستمی شاهرودی گفت: شاید برای عده ای تعجب برانگیز باشد كه وكلا به سراغ شاهنامه بروند اما شاهنامه كتاب رزم است و وكلا  رزم  را در هیچ كتابی به اندازه شاهنامه نمی توانند پیدا كنند. همانطور كه در مقدمه كتاب توضیح دادم من از سن ۱۲ سالگی خواندن شاهنامه را آغاز كردم اما در آن سن شاهنامه دان نشدم و هنوز هم نیستم.

 

وی بیان كرد: شاهنامه مانند یك جنگل بود اما رباعیات خیام یا دوبیتی های باباطاهر  مانند باغچه و كتاب های پرحجم كلیات سعدی یا دیوان حافظ مانند باغ هستند و باید آنها را كندوكاو كرد. آشنایی با جنگل كار یك روز دو روز نیست.

 

رستمی بیان كرد: شاهنامه فردوسی در عین سادگی هایی كه دارد پیچیده است و حجم زیاد بیت های آن از حوصله امروزی و كسایی كه فردوسی خوان هستند خارج است. اما من انتظار دارم دانش آموزان شاهنامه بخوانند اما اینكه بتوانند همه شصت هزار بیت را بخوانند توقع زیادی است. بنابراین تصمیم گرفتم خلاصه ای از شاهنامه تهیه كنم كه خیلی هم خلاصه نباشد. بدین منظور عنوانی را حذف نكردم بلكه از شرح ها كاستم. این كتاب بیش از دو سوم شاهنامه را در بردارد و هر عنوانی كه در شاهنامه است در این كتاب هم آمده است.

 

وی ادامه داد: بر اساس تجربه ای كه در این سال‌ها داشتم به این نتیجه رسیدم كه كتاب های سنگی و قطور كه هیبتی ترسناك دارند خوانده نمی شوند. تلاش كردم ابیات را اعراب گذاری كنم تا خواندن اشعار ساده‌تر شود. عدم اعراب باعث می‌شود  شعر اشتباه خوانده شود و به دنبال آن معنا اشتباه برداشت شود. همچنین سعی كردم توضیحات و معنای لغات و متن را به زبان محاوره و ساده بیان كنم تا برای دانش آموزان و دانشجویان قابل فهم باشد. معنای واژه ها برای سهولت دسترسی خوانندگان در هر صفحه به ضرورت تكرار شده است.

 

این نویسنده بیان كرد: من یازده كتاب دیگر منتشر كرده ام كه از میان آنها سه رمان، یك سفرنامه و سه كتاب در حوزه محیط‌زیست ترجمه كرده‌ام. شاهنامه فردوسی پایه زبان فارسی است. امروزه بیش از ۱۵۰میلیون نفر به زبان فارسی حرف می زنند كه بیشترین آنها در ایران هستند. در افغانستان فارسی دری و در تاجیكستان زبان تاجیك رایج است. امروز در ۲۹ كشور دنیا به زبان فارسی صحبت می شود و در رده ششم جهانی قرار دارد درحالی كه زبان آلمانی در رده هفتم قراردارد. زبان فارسی باستان سه هزار سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمد اما ۱۲۰۰سال بعد  زبان انگلیسی به وجود آمد. زبان فارسی از نظر تنوع و واژگان به خصوص اصطلاحات و ضرب المثل ها بسیار غنی است و پر از اصطلاحاتی است كه هر كدام معنایی را منتقل می كنند كه در زبان های دیگر این ویژگی ها نیست.

 

رستمی شاهرودی با بیان اینكه فردوسی خود را مقید به عدم استفاده از واژه های غیر فارسی كرده بود،گفت: در شاهنامه، لغات عربی به ضرورت  شعر آورده شده اما تعدادشان خیلی كم است.اگر مسائل سیاسی نبود امروزه زبان فارسی به عنوان  شایسته‌ترین زبان بین‌المللی شناخته می شد.

 

وی عنوان كرد: همه شاهنامه فردوسی را دارای سه بخش اساطیری، پهلوانی و تاریخی می دانند اما من معتقدم بخش اخلاقیات و اطلاعاتی كه درباره خودش بیان می كند باید به شاهنامه اضافه كرد و من در این كتاب این بخش را به صورت متمایز اضافه كردم. زبان فردوسی پاكیزه است حتی زمانی كه از دشمن صحبت می كند از همان كلمات استفاده می كند كه درباره ایرانیان به كار می برد و در تمام این كتاب ابرداستان هایی را مطرح می كند و بیش از ۵۰۰ پرسوناژ  در كتاب گنجانده است به طوری كه اگر همه اسامی مندرج در شاهنامه را جمع كنیم خودش به تنهایی یك جلد كتاب می شود. وزنی كه فردوسی برای این كتاب انتخاب كرده ساده ترین بحر شعری است.

 

وی در پایان گفت: آرزو دارم همه شاهنامه را بخوانند البته همان پنج جلدی اصلی آن را. اما  خود فردوسی هم اگر بود ابیاتی را حذف می كرد. اما اگر  فرصت كافی برای خواندن مجموعه كامل شاهنامه را پیدا نكردند همین شاهنامه خلاصه شده را بخوانند.

 

در ادامه این نشست، فضایلی در سخنان كوتاهی به زمینه آشنایی خود با رستمی شاهرودی اشاره كرد و گفت: ما ایرانیان مدیون و ستایشگر فردوسی هستیم. به اعتقاد من، ما شش شاعر غیرقابل مقایسه با هم داریم كه اگر بخواهیم شاعران را رتبه بندی كنیم این شاعران در این رتبه بندی قرار نمی گیرند. فردوسی، سعدی، حافظ،مولانا و خیام جزو این گروه از شاعران هستند كه جزو فرهنگ و شناسنامه ما به حساب می آیند و با هیچ چیز قابل مقایسه نیستند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: