سهروردی اندیشه‌های پیش از خود را نیازمند پرورش می‌دانست

1397/5/9 ۱۲:۴۷

سهروردی اندیشه‌های پیش از خود را نیازمند پرورش می‌دانست

مهدی محقق رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، گفت: سهروردی در پرتو مطالعه نقد و ارزیابی فلاسفه قبل از خود اندیشه‌های فلسفی پیش از خود را نیازمند پرورش تکمیل دانسته است.

 

مهدی محقق رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، گفت: سهروردی در پرتو مطالعه نقد و ارزیابی فلاسفه قبل از خود اندیشه‌های فلسفی پیش از خود را نیازمند پرورش تکمیل دانسته است.

محقق در نشست نقد و بررسی آراء و اندیشه‌های شیخ اشراق که عصر دوشنبه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: حکمتی که سهروردی بنا نهاد حکمتی کامل‌تر است که به وحی و سلوک عرفانی اعتباری موکد بخشید.

رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر ایران، با اشاره به اینکه شیخ اشراق برخی از فلاسفه یونان یا ایران را ستوده است اما هرگز آن انددیشه ها را محتوای حکمت کامل و الهی ندانسته است، افزود: او همواره حکمت نوری خود را حکمتی کمال یافته تر معرفی می کرد.

محقق تاکید کرد: حکمت سهروردی را باید حکمتی نو و بدیع برشمرد. او پس از بررسی و مطالعه در فلاسفه یونان، ایران باستان، فلسفه مشاء و عرفان اسلامی خود را پایه گذاری کرد.

وی خاطرنشان شد: سهروردی در جوانی شهید شد که اگر عمر معمولی می‌کرد چه بسا آثار بسیاری را تالیف می کرد. هر چند در همین عمر سی و چند ساله نیز کتاب های تاثیرگذار و فراوانی را به رشته تحریر در آورد که مهمترنی آنها حکمت اشراق است.

این استاد فلسفه دانشگاه، گفت: سهروردی روش استدلالی را با اشراق درآمیخت و غایت فلسفه را نجات نفس از زندان ظلمانی هواهای نفسانی می‌دانست.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: