آوازه شیخ اشراق جهانی شد

1397/5/9 ۰۹:۴۵

آوازه شیخ اشراق جهانی شد

مردی که عقل سرخ را به تحریر درآورد و از صدای پر جبرئیل سخن گفت، فلسفه و حکمت ایرانیان باستان را با دین در هم آمیخت و سخن از نور و اشراق به میان آورد، بناست از این پس به عنوان یکی از مفاخر جهانی در یونسکو مطرح و ثبت شود.

 

 

مردی که عقل سرخ را به تحریر درآورد و از صدای پر جبرئیل سخن گفت، فلسفه و حکمت ایرانیان باستان را با دین در هم آمیخت و سخن از نور و اشراق به میان آورد، بناست از این پس به عنوان یکی از مفاخر جهانی در یونسکو مطرح و ثبت شود.

شیخ شهاب‌الدین سهروردی؛ حکمت اشراق را در قرن ششم بنا نهاد و سخن جدیدی بین فلاسفه به میان آورد و حتی برای اثبات سخن حق تا پای جان هم رفت، این روزها در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نام و آوازه‌ای به هم زده است.

رئیس دبیرخانه همایش‌های سهروردی‌شناسی کشور در مراسم بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی در زنجان گفت: از ۲ سال پیش تلاش برای ثبت دو رویداد تاریخی و علمی ایران در یونسکو آغاز و سرانجام گام نخست آن در سال ۲۰۱۷ برداشته شد.

سعدالله نصیری قیداری افزود: ثبت یک اثر تاریخی یا علمی در یونسکو مراحل بسیار دشواری دارد اما با مستندات ارائه شده از ۲ اثر علمی و تاریخی ایران زمین با عناوین دانشگاه جندی شاپور و شیخ شهاب الدین سهروردی یا همان شیخ اشراق، سرانجام در سال ۲۰۱۷ گام نخست ثبت آنان در یونسکو برداشته و نام این فیلسوف نامدار جهان ثبت شد.

دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران اضافه کرد: اکنون جمهوری اسلامی ایران برای معرفی قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با قدمت یک هزار و۷۵۰سال و یکی از برجسته‌ترین حکمای فلسفه شیخ اشراق ۲ سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را در اختیار دارد.

نصیری قیداری تاکید کرد: برای قطعی سازی نام این دو رویداد علمی و تاریخی ایران زمین یک کار گروهی شکل گرفت و نمایندگان ۲۴ دستگاه اجرایی حضور یافتند تا اقدام به تولید برنامه‌ها، انتشار کتب، مقالات و برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های مختلف کنند، همانگونه که یک هزار و ۵۰۰ رویداد برای شخصی همچون ابن هیثم انجام شد.

رئیس دبیرخانه همایش‌های سهروردی‌شناسی کشور گفت: این آغاز راهی است که باید طی شود، باید این دو اثر تاریخی و علمی در جهان مطرح و معرفی گردد و در این زمینه زنجان نقش ویژه و برجسته‌ای دارد.

وی ادامه داد: همه باید ورود پیدا کنند و بدانند معرفی این اثر تاریخی و فرهنگی فقط مسئولیت زنجان نیست و هر ایرانی در این زمینه نقشی بر عهده دارد.

حجت‌الله ایوبی از قول سینماگران برای تولید فیلم‌های کوتاه از مجموع داستان‌ها و سخنان شیخ اشراق خبر داد و آن را فرصتی برای ترجمه آثار شیخ سهروردی به زبان ساده اعلام کرد.

وی با بیان اینکه شیخ سهروردی بین حکمت خسروانی و دینی و اسلامی اجماع خوبی ایجاد کرد، افزود: سهروردی نه باستان پرست بود و نه فراری از ایران باستان و در عین حال تلاش کرد بین ۲ ارزش علمی یک اجماع ایجاد کند.

ایوبی حکمت سهروردی را مبتنی بر نور خواند و خواستار ورود جوانان خوش ذوق زنجانی برای برگزاری هفته جشن نور شد. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: می‌توان با نورپردازی و به زبان نور با مردم سخن گفت و زنجان یا سهرورد به شهر نمونه در زمینه حکمت اشراق تبدیل شوند و بتوان نماد درستی از این فلسفه به مردم معرفی کرد.

وی از طراحی نمادی مناسب از شیخ اشرق برای نصب در شهر زنجان و خیابان سهروردی تهران خبر داد و اظهار داشت: تلاش می‌شود با کار مطالعاتی دقیقی چهره پردازی درستی از این فیلسوف جهانی طراحی و به مردم ارائه شود.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سال ۲۰۱۷ اقدام به ثبت دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان و شیخ شهاب‌الدین سهروردی به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های فلسفی جهان اقدام کرد. ‏

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: