تأثیر نوروز در تاریخ ادبیات و زبان عربی / محسن راثی

1396/12/27 ۱۱:۴۹

تأثیر نوروز در تاریخ ادبیات و زبان عربی / محسن راثی

نوروز، این عید کهن سال که گنجینه ای از سنت های دل پذیر است، تاریخی بس دراز و عبرت انگیز دارد. از روزگاران بسیار قدیم که تعیین تاریخ آن حتی از عهدۀ تاریخ هم بیرون است تا امروز این عید با تمام سنت ها و آداب و رسوم خود هم چنان در فراز و نشیب تاریخ و از خلال حوادثی عظیم راه خود را باز کرده و دنیای افسانه ای قدیم را به عصر دانش امروز پیوسته است.

 

چکیده: نوروز، این عید کهن سال که گنجینه ای از سنت های دل پذیر است، تاریخی بس دراز و عبرت انگیز دارد. از روزگاران بسیار قدیم که تعیین تاریخ آن حتی از عهدۀ تاریخ هم بیرون است تا امروز این عید با تمام سنت ها و آداب و رسوم خود هم چنان در فراز و نشیب تاریخ و از خلال حوادثی عظیم راه خود را باز کرده و دنیای افسانه ای قدیم را به عصر دانش امروز پیوسته است.

این عید در طی تاریخ طولانی خود نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ همۀ ملت هایی هم که با فرهنگ ایرانی آشنا شده اند، آثار بسیاری از خود به جا گذارده است و آثاری که از آن در تاریخ و ادبیات عربی بر جای مانده کم نیست. این عید به وسیلۀ دبیران دیوان و وزیران ایرانی در دستگاه خلافت و مخصوصاً در دورۀ عباسی با فر و شکوه خاص برگزار می شد. شعرا و نویسندگان عرب یا عرب زبان در تهنیت این عید چکامه ها سروده و سنت های آن را به راههای گوناگون ستوده و توصیف کرده اند؛ از این رو این عید، هم در تاریخ سیاسی و اجتماعی اعراب و هم در تاریخ ادبیات زبان عربی اثر بارزی داشته است.

تاریخ ادبیات تابستان 1388 شماره 61

 

دریافت مقاله

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: