رونمایی از جلد 23 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در جلسه پایان سال شورای عالی علمی

1396/12/16 ۱۴:۴۳

رونمایی از جلد 23 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در جلسه پایان سال شورای عالی علمی

عصر روز سه شنبه 15 اسفند آخرین جلسه شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در سال 1396 برگزار شد.این جلسه با حضور خانم دکتر بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، آقای دکتر غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، آقای کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز و اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

 

دبا: عصر روز سه شنبه 15 اسفند آخرین جلسه شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در سال 1396 برگزار شد.این جلسه با حضور خانم دکتر بروجردی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، آقای دکتر غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، آقای کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز و اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، خانمها:دکتر ژاله آموزگار، بدرالزمان قریب، دکتر فاطمه لاجوردی و آقایان: عبدالحسین آذرنگ، سید علی آل داود، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر حسن انوری، علی بلوکباشی، علی بهرامیان، دکتر احمد پاکتچی، دکتر نصرت الله پورجوادی، دکتر محمود جعفری دهقی، دکتر مسعود جلالی مقدم، حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی، محمد خاکی، دکتر اصغر دادبه، دکتر رضا داوری، دکتر مهدی رفیع، دکتر روزبه زرین کوب، دکتر سید صادق سجادی، دکتر عباس سعیدی، محمدحسن سمسار، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر یدالله غلامی، دکتر عنایت الله فاتحی نژاد، دکتر سید بابک فرزانه، دکتر یونس کرامتی، دکتر سید فتح الله مجتبایی، دکتر محمد مجتهد شبستری، دکتر محمد علی موحد، دکتر علی میرانصاری، دکتر علی همدانی، دکتر اسماعیل شمس، دکتر محمد جعفری قنواتی و دکتر اصغر کریمی برگزار شد.

در این جلسه از جلد 23 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و جلد پنجم دانشنامه فرهنگ مردم ایران و جلد نهم دائرةالمعارف الاسلامیه الکبری (دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به زبان عربی) و چاپ ششم شاهنامه فردوسی به تصحیح دکتر جلال خالقی مطلق در 12 جلد رونمایی شد.

در آغاز جلسه گزارشی از عملکرد یکساله مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی توسط آقای خاکی برای حاضران قرائت شد و بر طبق این گزارش در سال 96، مجموعاً 276 مقاله، در 910‘7 صفحه در این مرکز تألیف شده است.

 

کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی پس ازقرائت گزارش سالانه گفت: سال 1396 برای ما سال خوبی نبود و مقدار تألیف در مرکز نسبت به سال گذشته 50% کاهش داشته است که دلیل آن به موقع نرسیدن بودجه به مرکز است. نبود امکانات مالی باعث شد که ما بسیاری از نویسندگان خوب خود را از دست بدهیم.

وی افزود به عنوان یک موسسۀ مستقل، این مرکز در جهان اسلام بی نظیر است اما متصدیان امرظاهراً گرفتاری های زیادی دارند وآن طور که ما توقع داریم به اینجا توجه ندارند و بزرگترین موسسۀ پژوهشی مستقل کشور برای سرپا نگهداشتن خود دست و پا می زند.

رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با ارائۀ گزارشی از انتشارات مرکز افزود: با همۀ گرفتاریها و مشکلاتی که وجود دارد انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی توانست جلد 23 از دائرةالمعارف بزرگ اسلامی،  جلد نهم از ترجمۀ عربی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، جلد پنجم از دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران و همچنین چاپ ششم از شاهنامه فردوسی با تصحیح دکتر خالقی مطلق را در 12 جلد و با تیراژ 1000 نسخه، به چاپ برساند. جلد ششم ترجمۀ انگلیسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی  - اسلامیکا -  نیز در زیر چاپ است و تا پایان فروردین سال آینده منتشر خواهد شد.

در ادامۀ جلسه دربارۀ نوشتن سیر اندیشه ها و مدخل نو اندیشی دینی و لزوم نوشتن آن بحث و بررسی شد و نهایتاً با موافقت اکثریت، نوشتن این مدخل به تصویب رسید.

خانم دکتر بروجردی - رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران – ضمن تمجید از شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: خسته نباشید عرض می کنم و به عنوان یک ایرانی و یک مسلمان به خود می بالم که اندیشمندان و دانشمندان ما حوزۀ اندیشه و تفکر را آنقدر فراخ می بینند و در حقیقت از دل این اندیشه ها راه نجات بشر پیدا می شود. آغاز این راه را پیامبر گرامی (ص) پایه ریزی کردند و افتخار ما این است که مسلمانیم و همان اندیشه را تتبع می کنیم. فضا و زمان به گونه ای است که ما نیاز به همواره نو شدن داریم  و نیاز داریم برای نسل امروز و نسل آینده راهی را تبیین کنیم تا بتوانند انتخاب گر باشند و به مرتبه و جایگاهی برسند که بتوانند بارور شوند و به کمال برسند.

رئیس کتابخانه ملی کشورمان افزود : ان شاء الله این محفل و محافلی از این دست و تلاش بزرگواران بتواند ارائه کنندۀ طریقی برای آیندگان باشد و نسل های جدید این همت و زحمات را پاس بدارند  و باید به آنها بیاموزیم که همۀ این اندیشه هایی را که تراوش یافته و در قالب دائرةالمعارف ها مکتوب شده و در اختیار آنها قرار گرفته است را محترم و عزیز و گرامی بدارند. 

دکتر غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم، با تبریک به رئیس مرکز برای زنده نگه داشتن مشعل فرهنگ و اندیشه، گفت: مسئله و مشکلی که ما در دانشگاه داریم فاصله بین اندیشه هاست که به بخشی از آنها در این مجلس اشاره شد و از قضا بحث نواندیشی دینی بسیار مهم است و باید با سیاست و تدبیر بتوانیم آن را میان نسل جدید بیاوریم که واقعاً خلاء آن احساس می شود و همین باعث شده شاهد باشیم بخش قابل ملاحظه ای از این نسل به گوشه هایی پرتاب شوند و از آنچه که باید باشند و آنچه که ارزش دارد فاصله بگیرند.

وی در پایان افزود: امیدواریم بتوانیم از آنچه که در این مرکز تولید شده در دانشگاه ها و مجامع مختلف فرهنگی استفاده کنیم و مهم تر اینکه این جلسه فتح بابی باشد برای اینکه این اندیشه ها با نسل جدید در میان گذاشته شود تا بتوانیم هادی آنها باشیم و کمک کنیم تا بتوانند به قله های کمال دست یابند.

گزارش تصویری این جلسه را اینجا ببینید.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: