«الموت نامه»

1396/11/14 ۱۳:۰۰

«الموت نامه»

نخستین دفتر از «الموت نامه» مجموعۀ 29 مقاله از استاد عنایت الله مجیدی در قلمرو سلسله های تاریخی، قلعه ها و استحکامات نظامی، رجال و نام آوران، سکه شناسی، آبادی ها روستاها و دهکده ها، امامزاده ها، سفالینه ها و سنگ قبرها منتشر شد. سرزمین الموت بخش گسترده ای از شمال و شمال شرقی استان قزوین است که در دامنه کوه های سربه فلک کشیده البرز مرکزی و در کنار دره بزرگ شاهرود واقع است.

دبا: نخستین دفتر «الموت نامه» مجموعه 29 مقاله از استاد عنایت الله مجیدی در قلمرو سلسله های تاریخی، قلعه ها و استحکامات نظامی، رجال و نام آوران، سکه شناسی، آبادی ها روستاها و دهکده ها، امامزاده ها، سفالینه ها و سنگ قبرها منتشر شد.

سرزمین الموت بخش گسترده ای از شمال و شمال شرقی استان قزوین است که در دامنه کوه های سربه فلک کشیده البرز مرکزی و در کنار دره بزرگ شاهرود واقع است.

نام الموت در طی روزگاران به افسانه ها در پیوسته و آنچه که روند رازناکی الموت و حوادث تاریخی آن را تشدید کرده است، دوری گزیدن از پژوهش های روشمند تاریخی – فرهنگی و تن دادن به شنیده های مشهور ولی نامعتبر در یکصد سال اخیر است.

با ثبت دژ تاریخی حسن صباح در فهرست آثار ملی کشور و چندین فصل پیاپی کاوش های باستان شناسی در عرصه و حریم قلعه، بسیاری از زوایای پنهان آن آشکار و باطل بودن افسانه ها آشکار گشت و زمینه ثبت جهانی "منظر تاریخی – طبیعی دره الموت" فراهم آمد.

همزمان با پژوهش های میدانی، برای تبیین چند و چون تاریخ و فرهنگ الموت، مطالعات اسنادی نیز صورت پذیرفت. استاد فرزانه عنایت الله مجیدی با پایمردی و سختکوشی افزون بر تحقیق و تدوین «کتاب شناسی الموت» که به زودی منتشر خواهد شد، بر اساس شواهد میدانی و مکتوب، با نگارش مقالات ارزنده تحقیقی به روشنگری جنبه های مبهم و کمتر دیده شده الموت پرداخته است.

 

دفتر اول «الموت نامه» مجموعه مقالات عنایت الله مجیدی، در شمارگان 700 نسخه و با قیمت چهل هزار تومان توسط انتشارات سایه چاپ و منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: