استاد بی‌بدیل / ابوالقاسم اسماعیل‌پور

1396/10/24 ۰۸:۵۲

استاد بی‌بدیل / ابوالقاسم اسماعیل‌پور

احمد تفضلی از چهره‌های مهم و تأثیر‌گذار در پژوهش‌های ایران‌شناسی است. او نقش مهمی در تبیین دستاورد‌های ادبی و فرهنگی ایران پیش از اسلام داشت و عمری بر سر این کار گذاشت. مهم‌ترین ویژگی استاد دکتر احمد تفضلی وجه بین‌المللی بودن آثار و فعالیت‌ها و پژوهش‌های‌شان در عرصه فرهنگ و ادبیات و زبان‌های ایران باستان است. کمتر کسی توانست به این جایگاه جهانی در این حوزه‌ها دست پیدا کند.

 

21 سال از مرگ احمد تفضلی گذشت

احمد تفضلی از چهره‌های مهم و تأثیر‌گذار در پژوهش‌های ایران‌شناسی است. او نقش مهمی در تبیین دستاورد‌های ادبی و فرهنگی ایران پیش از اسلام داشت و عمری بر سر این کار گذاشت. مهم‌ترین ویژگی استاد دکتر احمد تفضلی وجه بین‌المللی بودن آثار و فعالیت‌ها و پژوهش‌های‌شان در عرصه فرهنگ و ادبیات و زبان‌های ایران باستان است. کمتر کسی توانست به این جایگاه جهانی در این حوزه‌ها دست پیدا کند. احمد تفضلی متخصص زبان پهلوی ساسانی و دیگر زبان‌های باستانی ایران بود و تحقیق‌ها و پژوهش‌های دست اولی در این زمینه ارائه کرد.

کتاب «تاریخ ادبیات پیش از اسلام» از مهم‌ترین و موثق‌ترین مرجع‌ها از ادبیات چند هزار ساله ایران است. این اندیشمند و ایران‌شناس برجسته هفتاد مقاله علمی و تحقیقی مهم به زبان‌های فرانسه و انگلیسی نوشته و در مجله‌های جهانی منتشر کرده است.

متأسفانه با درگذشت استاد احمد تفضلی کمتر استادی توانست به جایگاه و پایگاه علمی و جهانی او دست پیدا کند،الان استادان بسیاری در حوزه زبان‌های باستانی تخصص و فعالیت دارند، اما به آن جایگاه و مرتبه علمی جهانی که احمد تفضلی رسیده است، کمتر کسی توانسته این جایگاه را احیا کند. او مقاله‌ها و رساله‌های ایران‌شناسی را که ایران‌شناس‌های اروپایی و امریکایی می‌نوشتند، قبل از انتشار می‌دید و تصحیح می‌کرد و به استادان ایران‌شناسی غربی مشورت می‌داد. یادم هست در سال‌های 1363 تا 1370 که من دانشجوی فوق لیسانس و دکتری بودم و با ایشان درس داشتم و شاگردشان بودم، کتاب‌های استادان خارجی درباره ایران را می‌دید از آن جمله یادم هست، پژوهش ژینو ایران‌شناس مطرح فرانسوی روی میز‌ش بود تا آن را بررسی کند و نظرش را درباره آن بدهد.

 احمد تفضلی دقت علمی بسیار بالایی داشت و در نوشتن رساله‌ها و مقاله‌هایش بر اساس روش آکادمیک و علمی عمل می‌کرد. من دقت علمی و روش‌شناسی آکادمیک را از احمد تفضلی آموختم. شایسته است بیش‌تر از این‌ها به این چهره علمی و خدمتگزار فرهنگ ایران پرداخته شود.

منبع: روزنامه ایران

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: