ثبت ملی 5 اثر میراث ناملموس در استان مرکزی

1396/10/20 ۱۱:۲۷

ثبت ملی 5 اثر میراث ناملموس در استان مرکزی

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: پنج اثر ناملموس از شهرستان های خمین، محلات و دلیجان هفته گذشته در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

 

افسانه آروند: رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: پنج اثر ناملموس از شهرستان های خمین، محلات و دلیجان هفته گذشته در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

اسماعیل شراهی افزود: این آثار شامل مهارت بافت قالی بند ریحان خمین، آیین علم بندان نیم ور، آش اسفندی دلیجان، باسلق و کاچی سنتی نیم ور، پس از بررسی نهایی، ثبت ملی شد.

وی ادامه داد: ثبت آثار تاریخی گویای هویت ملی مردم هر منطقه است و در دولت تدبیر و امید توجه ویژه به شناسایی و ثبت آثار ملموس و ناملموس می شود.

شراهی در ارتباط با اثر قالی بند ریحان خمین اظهارکرد: قالی بندِ ریحان به عنوان نمایی از کهن ترین اسطوره ایران همانند یک کتاب تصویری از آیین ها و اسرار فراوان در قالب نمادها و علایم تصویری است.

وی افزود: بافندگان قالی بند ریحان بدون هیچ نقش و طرحی، تنها براساس آموخته های ذهنی اقدام به بافت این قالی می کنند و این هنر اصیل و کهن سینه به سینه حفظ شده و استادان قالیباف روستایی این هنر را به دختران نوآموز با شوق و ذوق آموزش می دهند.

شراهی ادامه داد: در بافت این نوع قالی، پنج تا هفت رنگ شامل قرمز در اصطلاح محلی دوغی، قرمز کم رنگ، شتری، سرمه ای، سبز، سفید و سیاه استفاده می شود.

وی در ارتباط با آش اسفندی دلیجان نیز گفت: مردم دلیجان پختن آش اسفندی در آخرین ماه زمستان را نمادی از سرآغاز تحول در طبیعت و آمادگی برای ورود به فصل بهار می دانند.

شراهی افزود: آش اسفندی یکی از آئین های باستانی دلیجان است که به پاس شکرگزاری از نعمات خداوند، نزولات آسمانی و نوید بهار پخته می شود.

وی گفت: باسلق نوعی شیرینی مقوی و سنتی در نیم ور محلات است که برای تهیه آن از آرد گندم ، شیره انگور، شکر، زعفران، گلاب و هل استفاده می شود.

شراهی ادامه داد: برای پخت کاچی نیز از روغن محلی، آرد گندم، آرد کاچی، نبات و آب استفاده می شود.

وی در خصوص علم بندان نیم ور محلات نیز گفت: همزمان با هفتمین روز ماه محرم، آیین سنتی علم بندان در بافت های قدیمی و سنتی محلات برگزار می شود.

وی گفت: در این آیین سنتی مردم با حضور در محل حسینیه ها و امامزاده ها در آیین علم بندان که همان ساخت علم ماه محرم است شرکت و به عزاداری می‌پردازند.

47 اثر تاریخی در دلیجان ، 27 اثر در خمین و 25 اثر در شهرستان محلات ثبت ملی شده است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: