مولانا درس صلح می‌دهد

1396/9/26 ۰۹:۳۵

مولانا درس صلح می‌دهد

در مراسم بزرگداشت بین‌المللی مولانا که با حضور نمایندگان 14 کشور فارسی‌زبان و کشورهایی که کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های خود دارند در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد از غلامحسین ابراهیمی دینانی، پرویز تناولی، محمد معتمدی و ایرنا تجلیل و تقدیر به عمل آمد. در این مراسم، حسین باهر، رفتارشناس و مولانا پژوه طی سخنانی گفت: «مولانا دو دِین بر گردن ما دارد؛ یکی دِین کلی است که شامل همه مردم دنیا می‌شود.

 

 

پنجمین دوره از نکوداشت مولانا با تجلیل از چهره‌های فرهنگی به کار خود پایان داد


در مراسم بزرگداشت بین‌المللی مولانا که با حضور نمایندگان 14 کشور فارسی‌زبان و کشورهایی که کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های خود دارند در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد از غلامحسین ابراهیمی دینانی، پرویز تناولی، محمد معتمدی و ایرنا تجلیل و تقدیر به عمل آمد. در این مراسم، حسین باهر، رفتارشناس و مولانا پژوه طی سخنانی گفت: «مولانا دو دِین بر گردن ما دارد؛ یکی دِین کلی است که شامل همه مردم دنیا می‌شود. او الگوی سلامت بشری را مشخص کرده و راهی نشان داده که همه مردم خارج از زمان و مکان و مرزها از آن بهره می‌برند. دِین دوم به ما ایرانیان و فارسی‌زبان‌ها مربوط می‌شود. او در ایران متولد شده و به فارسی شعر گفته است. ژن ایرانی دارد و اگرچه اکنون ترجمه اشعار هم صورت گرفته، اما واقعیت این است که فقط ما فارسی‌زبان‌ها می‌توانیم ادعا کنیم اشعار مولانا را به بهترین وجه می‌فهمیم. مولانا زبان فارسی را زبان عرفان قرار داده همان‌طور که عربی زبان قرآن است. به‌عنوان یک برادر می‌گویم مولانا بخوانیم و بدانیم و به دیگران هم نشان دهیم. فقط به ظواهر و سماع و... نپردازیم، هرچند این‌ها هم باید باشد، اما ما باید این آموزه‌ها را کاربردی کنیم. باورم بر این است که صلح جهانی از صلح عرفانی می‌آید و این صلح درس مولاناست.»
 

 

حکمت و شناخت مولانا
به گزارش ایسنا، حشمت‌الله ریاضی، مدرس و مولاناپژوه دیگر سخنران مراسم هم گفت:«موضوع سخن من، حکم‌های حکایت‌های مثنوی است. مولانا می‌گوید، ‌ای برادر قصه چون پیمانه است، معنی اندر وی مثال دانه است. داستان‌های مثنوی نمادین هستند و بیانگر حکمت و معرفتند. مولانا در مثنوی که آیینه همیشگی فرهنگ عرفان و ادب ماست، بسیار زیبا مسائل معنوی بیرون از خود را به نمایش گذاشته است. به نظر من فرق عامی و عالم با عارف این است که عامی و عالم فقط بخش پدیداری زندگی را می‌بیند، اما عارف به عرفان می‌رسد و حقیقت را می‌بیند. عارف ورای انسان و ورای عرش و کرسی و خدا را به نمایش می‌گذارد. این عارف، نمایش دهنده انسان است که جهان صغیر لقب گرفته اما در واقع انسان، جهان کبیر است. مولانا می‌گوید، چون که با کودک سروکارت فتاد/ هم زبان کودکان باید گشاد. مولانا با این زبان معقولات و مشهودات و کشفیات و محسوسات را بیان می‌کند. انسان‌ها حسی هستند و مولانا با زبان محسوسات صحبت می‌کند وگرنه حقیقت ورای این‌هاست و باید مولوی شد که فهمید او چه می‌گوید. سال‌هاست مولانا درس می‌دهم، اما هنوز نمی‌توانم ادعا کنم یک بیت از مولانا را به طور کامل فهمیده‌ام.» این پژوهشگر سپس به مثنوی «نی‌نامه» پرداخت و گفت: نی، نفسِ ناطق و منِ وجودی انسان است که حقیقت وجودی به این عالم نمادین ظاهر که عالم پرتو است را پرتوافشانی می‌کند و از نیستان و عالم لاهوت به بیرون می‌فرستد و در جایگاهی است که از جهان برین پخش می‌کند. بنابراین، این قالب ماهوی با ظهور مرتبه نازله حقیقت وجودی است که در اوج وجود قرار دارد. این عالم پدیداری عالم نازله حقیقت است و درد گسستن و شوق پیوستن در آن هست. درد گسستن فراق است و شوق پیوستن عشق است، پس فراق، عشق ایجاد می‌کند و اگر فراقی نبود عشق نبود.» سعید اکبری، مدیر نکوداشت بزرگداشت مولانا نیز در خصوص جاذبه‌های شناختی مولانا گفت: «شناخت مولانا کار سهلی نیست، او دریای بیکرانی از آموخته‌ها و تجربه‌هاست، جهانی از اسرار و ابهام است. هر بیت این شاعر جهانشمول، مثنوی معنویست. »
 

 

فعالان و مشتاقان مولاناشناسی
در پایان این مراسم سیدحمید رضوی، دبیر اجرایی این نکوداشت ضمن تشریح روند برگزاری این همایش گفت: نکوداشت بین‌المللی مولانا هر سال با هدف شناسایی و حمایت از فعالان و مشتاقان علاقه‌مند به مکتب مولانا برگزار می‌شود. این نکوداشت فرصتی است مغتنم برای تجلیل از عرفا، فلاسفه، مورخین و فرهنگیانی که در این عرصه فعالیت داشته‌اند.او افزود: امیدواریم با نشر و گسترش اندیشه‌های صلح جویانه مولانا و سایر عرفا در پهنه جهانی بتوانیم علوم انسانی موجود را با عرفان کاربردی تصحیح و تکمیل کنیم و استراتژی‌های صلح پایدار را برای نهادینه‌سازی و استقرار به کار گیریم. در پایان این برنامه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه نکوداشت مولانا به منتخبین این مراسم در حوزه‌های مختلف تندیس و لوح سپاس این دوره از نکوداشت مولانا اهدا شد. در بخش مولوی‌شناسی از غلامحسین دینانی، در بخش محقق و مؤلف مولانا: دکتر رحمان مشتاق مهر، در بخش ادیب و شاعر: هما ارژنگی، در بخش ناشر برتر: انتشارات میراث مکتوب به مدیریت اکبر ایرانی، در بخش هنرمند آثار تجسمی مولانا: پرویز تناولی، در بخش انجمن‌دار برتر: فروزنده اربابی، در بخش رسانه برتر: خبرگزاری جمهوری اسلامی و در بخش هنرمند آوای مولانا از محمد معتمدی تقدیر و تجلیل به عمل آمد. محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی کشورمان در سخنانی کوتاه پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «طی سال‌های اخیر در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده‌ایم و در حد توان کوشیده‌ایم به بیان اندیشه‌های مولانا بپردازیم و شناخته‌شده‌ترین کاری که من برای مولانا کردم، اپرای مولوی است که در نقش مولانا ایفای نقش کرده‌ام. خیلی از دوستان معتقدند ما مولانا را با موسیقی به جهان معرفی می‌کنیم، اما حقیقت این است که ما خودمان را با مولانا به دنیا معرفی می‌کنیم.»

 

 

نیم نگاه
محمد معتمدی (خواننده موسیقی سنتی):  طی سال‌های اخیر در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده‌ایم و در حد توان کوشیده‌ایم به بیان اندیشه‌های مولانا بپردازیم و شناخته‌شده‌ترین کاری که من برای مولانا کردم، اپرای مولوی است که در نقش مولانا ایفای نقش کرده‌ام. خیلی از دوستان معتقدند ما مولانا را با موسیقی به جهان معرفی می‌کنیم، اما حقیقت این است که ما خودمان را با مولانا به دنیا معرفی می‌کنیم

 

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: